پنجشنبه 10 اسفند 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آمریکا با ارسال اسلحه به مخالفان بشار اسد موافقت کرد

پير غانم دبی- العربيه.نت فارسی - پس از دو سال بحران در سوريه ، ايالات متحده آمريکا بالاخره مواضع خود را نسبت به مخالفان بشار اسد تغيير داده و با ارسال اسلحه به ارتش آزاد سوريه موافقت کرد.

به گزارش العربيه اين موافقت به دنبال مذاکره با فرماندهان ارتش آزاد و کسب اطلاعات کافی مسئولان آمريکايی از اوضاع ميدانی سوريه صورت می گيرد.

ايالات متحده آمريکا در در دسامبر سال گذشته اعلام کرده بود که "جبهه النصره" که در سوريه در کنار مخالفان مسلح بشار اسد قرار گرفته است با شبکه القاعده در ارتباط می باشد.

برخی منابع اعلام کردند نگرانی آمريکا در اين باره با مذاکره اين کشور و فرماندهی ارتش آزاد سوريه برطرف شده و در نهايت کاخ سفيد به اين نتيجه رسيد است که گروه "النصره" هيچگونه همکاری مشترکی با ارتش آزاد ندارند، به همين دليل واشنگتن با ارسال اسلحه به ارتش آزاد موافق کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


واشنگتن "جبهه النصره" را يک تشکيلات تروريستی می داند و حاضر نيست با اين گروه در مسئله بحران سوريه همکاری کند.

تجربه ايالات متحده از جنگ عراق باعث نگرانی اين کشور از حضور احتمالی القاعده در سوريه شده است.

آمريکايی ها می گويند القاعده از سال ۲۰۰۳ تاکنون جنايت های زيادی را عليه مردم عراق مرتکب شده است.

اين شبکه "تروريستی " همچنين مسئول کشته و زخمی شدن دها تن از سربازان آمريکا در عمليات تهاجمی و يا انتحاری در نقاط مختلف جهان بويژه در عراق و يمن بوده است.

به دنبال اعتراض شديد مخالفان سوری از مواضع کاخ سفيد در قبال بحران کشورشان، هفته گذشته آمريکا با فرماندهان ارتش آزاد سوريه به توافق رسيد که به مخالفانی که تحت فرماندهی ارتش آزاد در اين کشور می جنگند اسلحه ارسال کند به شرطی که اين سلاح تنها در کنترل ارتش آزاد قرار گيرد.

ارتش آزاد نيز متعهد شد که پس از سرنگونی اسد تمام اسلحه مخالفان را جمع آوری کرده و تکليف گروه "جبهه النصره" را نيز مشخص کند.

فعالان سوری معتقدند که بيانه اخير وزارت خارجه آمريکا مبنی بر موافقت اين کشو با ارسال اسلحه به مخالفان سوری ، پيروزی بزرگی برای ارتش آزاد به شمار می آيد.

مخالفان می گويند ارتش آزاد با کسب پيروزی های چشمگير در صحنه های نبرد عليه رژيم "جنايتکار" بشار اسد توانست آمريکايی ها را متقاعد سازد که اين ارتش از چارچوبی منظم و منسجم برخوردار است و می تواند در مراحل پس از سرنگونی اسد ، اوضاع کشور را کنترل کند.

کارشناسان سياسی اوضاع سوريه بر اين باورند که اظهارات اخير جون کری و نيز ارسال محموله سلاح از کرواتی به لبنان و تحويل آن به ارتش آزاد طی دو روز گذشته را می توان به عنوان نشانه های از تغيير خط مشی سياسی آمريکا در قبال بحران سوريه دانست.

وزير خارجه آمريکا چند رو پيش اعلام کرده بود: "بايد کاری کنيم تا بشار اسد بفهمد که محاسباتش اشتباه بوده است."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016