دوشنبه 14 اسفند 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آمانو خواهان دسترسی فوری آژانس به پارچین شد

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، امروز دوشنبه ۱۴ اسفند (۴ مارس) از ایران خواست که امکان دسترسی فوری بازرسان آژانس به مجموعه نظامی پارچین را فراهم کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بی بی سی ـ آقای آمانو که در جلسه شورای حکام آژانس سخن می‌گفت، اضافه کرد که نمی‌توان گفت مذاکرات آژانس با ایران از آغاز سال ٢٠١٢ تاکنون پیشرفت داشته است. او تاکید کرده ایران باید "بدون تاخیر بیشتر" امکان بازرسی از مجموعه پارچین و سایر فعالیت‌هایش را که صلح‌آمیز بودن آنها محل تردید است به بازرسان آژانس بدهد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تردیدهایی در این باره دارد که در تاسیسات نظامی پارچین، در جنوب شرقی تهران، آزمایش‌هایی روی مواد منفجره انجام گرفته که با ساخت تسلیحات اتمی ارتباط دارد.

آقای آمانو گفته: "فراهم کردن دسترسی به پارچین قدمی مثبت برای نمایش اراده ایران به تعامل با آژانس برای رفع نگرانی‌ها است."

ایران می‌گوید این تاسیسات یک مرکز هسته‌ای نیست و بنابراین الزامی برای اجازه دسترسی بازرسان آژانس به آن وجود ندارد.

بهمن ماه هیاتی از آژانس برای مذاکره درباره موضوعات مورد متاقشه، به ویژه بازدید از پارچین، راهی تهران شده بود که کلیک به گفته هرمان ناکارتس، سرپرست این هیات این مذاکرات نتیجه‌ای نداشت.

آقای آمانو در صحبت‌های امروزش گفته که آژانس به انجام گفتگوهای سازنده با ایران متعهد است اما تهران باید نشان دهد که "اضطرار" وضعیت را درک کرده و بر حصول "نتایج مشخص" متمرکز شود.

"فیلسوف نیستیم"

رئیس آژانس در حالی به ایران هشدار می‌دهد که ایران و گروه ۱+۵ دور تازه‌ای از مذاکرات را در کلیک قزاقستان به پایان برده‌اند. ارزیابی ایران از این مذاکرات کلیک مثبت بوده و ۱+۵ هم کلیک اظهار امیدواری کرده‌اند که ایران نگاه مثبتی به پیشنهادهای آنها داشته باشد.

با این حال جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا که در سفری به خاورمیانه به سر می‌برد، در ریاض، پایتخت عربستان سعودی امروز گفت که مذاکره با ایران "فرصت محدودی خواهد داشت."

آقای کری گفته: "ما نمی‌توانیم مثل فلاسفه باشیم که همین‌طور حرف می‌زنند، باید به جدیت و صادقانه گفتگو کنیم و به روشنی تعهد خودمان را نشان دهیم."

وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا گفت که او و سعود الفیصل، همتای عربستان سعودی‌اش، مصمم هستند که ایران را از رسیدن به سلاح هسته‌ای باز دارند.

آقای کری گفته: "هر دوی ما دیپلماسی را به عنوان اولین گزینه ترجیح می‌دهیم" اما گفته که نمی‌توان تا ابد برای راه حل دیپلماتیک صبر کرد.

ایالات متحده برای بازداشتن ایران از پیگیری برنامه هسته‌ای علاوه بر تحریم‌های مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد تحریم‌های یک‌جانبه سنگینی را ضد صنعت نفت و نظام بانکی ایران اعمال کرده است.

ایران به شدت نظامی بودن برنامه هسته‌ای خود را رد می‌کند و بر ادامه آن تاکید دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016