چهارشنبه 25 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فريدون عباسی، رييس سازمان انرژی اتمی: نصب نسل جديد سانتريفيوژها در نطنز

رييس سازمان انرژی اتمی صبح امروز(چهارشنبه) در حاشيه جلسه هيات دولت در مورد مذاکرات ايران با آژانس گفت: اين گفت‌وگوها ادامه دارد و بسته نمی‌شود و ادامه خواهد داشت تا به يک نتيجه معقول با آژانس دست پيدا کنيم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، فريدون عباسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اين‌که بازرسان آژانس و تعدادی از ديپلمات‌های غربی قصد بازديد از سايت پارچين را مطرح کرده‌اند، گفت: پارچين يک سايت هسته‌يی نيست و ما اين را بارها تکرار کرده‌ايم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بيان اين‌که آن‌ها ابهاماتی را در مورد سايت پارچين مطرح می‌کنند و ما در مورد رفع اين ابهامات گفت‌وگو می‌کنيم، گفت: آن‌ها برای ادعاهايی که در مورد پارچين مطرح می‌کنند بايد مدارک لازم را ارائه کنند و اگر سندی دارند آن را بيان کنند. ما اين را بارها گفته‌ايم که اگر مدرکی دارند آن را نشان دهند، اما امتناع می‌کردند.

عباسی گفت: برای آن‌ها شرايط عوض شده و در گفت‌وگوها معقولانه‌تر برخورد می‌کنند و اميدواريم در مورد اين مسائل منطقی برخورد کنند و حقوق ملت ايران را به رسميت بشناسند و در مورد ابهامات نيز مدارک ارائه دهند در آن صورت ما پاسخ آن‌ها را می‌دهيم.

رييس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: هيچ موضوعی در مورد بازديد از سايت پارچين و يا سايت ديگر در حال حاضر مطرح نيست و ما گفت‌وگو می‌کنيم که اميدواريم به يک چارچوب منطقی برسيم.

عباسی هم‌چنين در مورد توليد بسته سوخت توسط ايران اظهار کرد: سال گذشته از اولين بسته سوخت با حضور رييس‌جمهور رونمايی شد و تاکنون ۱۲ بسته سوخت توليد شده که بخشی از آن در اصفهان است و بخشی ديگر تحويل رآکتور تهران داده شده است.

وی با بيان اين‌که اقدامات ما در اين زمينه زير نظر آژانس بوده است، گفت: ما زمانی به سوخت ۲۰ درصد نياز داشتيم و آن را توليد کرديم و به تدريج اورانيوم غنی شده تا غنای ۲۰ درصد را به اکسيد اورانيوم (U۳O۸) تبديل به بسته سوخت می‌کنيم که قابل استفاده در رآکتور است و اين توليد در راستای رفع نياز بوده است و قصد ديگری در کار نبوده است.

وی در پاسخ به اين سوال که آمريکايی‌ها و صهيونيست‌ها از تبديل سوخت ايران ابزار خرسندی کرده و آن را عقب‌گرد می‌دانند،با بيان اين که مگر ما سوخت را برای چه می‌خواستيم؟ گفت: عقب‌گردی صورت نگرفته ما اورانيوم با غنای ۲۰ درصد را برای سوخت راکتور تهران توليد کرديم و آن را خودمان به مقدار لازم توليد کرديم و فعاليت‌های ما در اين زمينه نيز تحت نظارت آژانس بوده. ما عقب‌نشينی نکرده‌ايم و در اين جهت کوتاه‌آمدنی وجود ندارد.

عباسی همچنين در پاسخ به سوال ايسنا، در مورد اخباری که گفته می‌شود ايران نسل جديدی از سانتريفيوژها را در سايت نطنز نصب کرده است، گفت: سانتريفيوژهای نصب شده در سايت نطنز در قالب سانتريفيوژهای نسل اول شناخته می‌شود و توليدشان خاص و مبتنی بر تکنولوژی قديمی است که سالها است که به آن تکنولوژی دست پيدا کرديم.

وی ادامه داد: در سالهای اخير در تحقيقات‌مان توانستيم به مواد کامپوزيت دست پيدا کنيم و روتورهای سانتريفيوژ را از اين مواد بسازيم که ساخت را راحت‌تر و پايداری ماشين‌ها را بهتر می‌کند و از طرفی واحد کار جداسازی (swu ) در ماشين‌های نسل جديد بالاتر است يعنی بالای ۵ است.

عباسی خاطرنشان کرد: در بهمن سال ۱۳۹۰ از اولين زنجيره‌ ماشين نسل جديد پرده‌برداری کرديم که با حضور رييس‌جمهور انجام شد و از آن به بعد تحقيقات ما در اين پيلوت تکميل شد. برای نزديک شدن به احداث کارخانه‌ ساخت اين نسل جديد نياز داريم تعداد زيادی از اين ماشين‌ها نصب و آزمايشات‌مان را تکميل کنيم.

رييس سازمان انرژی اتمی با تاييد اينکه در سايت نظنز ماشين‌های نسل جديد سانتريفيوژ نصب شده است، افزود: از يک ماه پيش نصب اين نسل جديد ماشين‌ها در مجتمع شهيد احمدی روشن (سايت نظنز) آغاز شد و به اندازه‌ای که برنامه‌ريزی کرديم ماشين‌ها را توليد کرده و نصب آن را به طور تدريجی انجام و گازدهی می‌کنيم تا آزمايش‌های مربوط به نسل جديد را تکميل کنيم.

عباسی تاکيد کرد: اميدوارم در سالهای آينده کارخانه‌ ساخت اين نسل جديد را بسازيم چرا که اين نسل مصرف کمتر و راندمان بالاتر در توليد اورانيوم دارد و مخصوص اورانيوم کمتر از ۵ درصد است.

رييس سازمان انرژی اتمی در مورد نشر اطلاعات محرمانه‌ای پرونده هسته‌يی ايران و عدم حفاظت مناسب در مورد اين اطلاعات از سوی آژانس بين‌المللی انرژی اتمی و اين که آيا ايران با توجه به شکايتی که کرده پاسخی دريافت کرده يا خير؟ گفت: ما پاسخ مناسبی در مورد اين اعتراضات دريافت نکرده‌ايم و اعتراض در اين زمينه داشتيم. اخيرا نماينده ما اعتراض ديگری داشت در مورد منتشر شدن خبر نصب ماشين‌های سانيتفيوژهای جديد در برخی از رسانه‌ها و اينکه چرا اطلاعاتی که به آژانس می‌دهيم توسط برخی در آژانس به نشريات داده می‌شود و منتشر می‌شود.

وی افزود: برخی از کارمندانی که در آژانس فعاليت می‌کنند از خود آژانس حقوق نمی‌گيرند و از کشورهای خود حقوق می‌گيرند و در واقع اين کارمندان به آژانس کمک می‌کنند و وابستگی به کشور خود دارند در آژانس افرادی از مليت‌های گوناگون حضور دارند و بعضا اين اطلاعات را در اختيار کشورهای خود و يا سرويس‌های امنيتی قرار می‌دهند و بايد از اين موضوع جلوگيری شود و ما به آقای آمانو در اين ارتباط حذر داده‌ايم.

وی افزود: ما بزرگترين امتيازی که به آژانس داده‌ايم که در مورد pmd (ابعاد احتمالی نظامی) گفت‌وگو کنيم و اين دليل نمی‌شود که ما بی‌جهت اطلاعات کشورمان و سايت‌های نظامی و مکان‌های حساس را در اختيار آژانس قرار دهيم چرا که آنجا جايی مطمئن برای اين اسناد و اطلاعات نيست و بايد به اين موضوع توجه کنيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016