دوشنبه 14 اسفند 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

متکی: وقتی من و احمدی‌نژاد شهروند عادی شديم درباره برکناری‌ام صحبت می‌کنم

وزير پيشين امور خارجه با اشاره به حوادث پس از انتخابات ۸۸ گفت: در اين فتنه آمريکا، اسرائيل و انگليس سرپل فتنه بودند اما نمی‌توانيم بگوييم نامزدهای رياست جمهوری با بيگانگان ارتباط داشته‌اند و سندی هم در اين رابطه نديده‌ام.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه لرستان، منوچهر متکی در جمع دانشجويان دانشگاه لرستان اظهار کرد: انتخابات به عنوان نماد و تجلی دموکراسی هر کشور، قواعد و مقررات خود را دارد که مورد استقبال همه قرار می‌گيرد و حتی حکومت‌های ديکتاتور تلاش می‌کنند وانمود کنند در کشورشان دموکراسی و انتخابات حاکم است و اين مساله يک چارچوب پذيرفته شده بشری است.

وی با بيان اينکه "انتخابات در دوران قبل از انقلاب مفهومی نداشت و يک حرکت نمايشی و بازی بود"، تصريح کرد: بعد از انقلاب، امام خمينی(ره) پايه‌های مشارکت مردم در انتخابات را نهادينه کرد به گونه‌ای که در سخت‌ترين وضعيت و شرايط انقلاب و هشت سال دفاع مقدس انتخابات در ايران با حضور پرشور مردم برگزار می‌شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين فعال سياسی اضافه کرد: برگزاری ۱۰ دوره انتخابات رياست جمهوری، سه دوره شوراها و مجلس خبرگان از جمله ميراث امام خمينی(ره) بوده و اين مهم مورد تاکيد امام (ره)، رهبر فرزانه انقلاب و مسئولان نظام است.

متکی با اشاره به حوادث پس از انتخابات ۸۸ اظهار کرد: حوادث رخ داده بعد از انتخابات ۸۸، فتنه سختی عليه ملت و کشور ايران بود که دستهای پنهانی در آن دخالت داشتند. اين اتفاقات در دو قسمت تا پايان و پس از زمان رای‌گيری انتخابات تقسيم می‌شود. تا زمان رای‌گيری نتيجه انتخابات يک افتخار و رکورد برای ملت ايران بود که مردم بعد از رفراندوم قانون اساسی بالاترين رکورد و مشارکت را دراين دوره داشتند و برای ملت و نظام مقدس جمهوری اسلامی يک برگ برنده بود اما کمی قبل از شروع اعلام نتايج موضوعی شروع شد که نشان داد که اين يک اتفاق نيست بلکه يک طراحی از پيش تعيين شده بوده است.

وی با بيان اينکه "انتخابات برنده و بازنده دارد و هميشه ميان جريان‌های سياسی اختلاف‌نظرهای سياسی وجود دارد"، يادآور شد: روسای جمهوری و دولت‌ها از ابتدای پيروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تا انتخابات سال ۸۴ با هم ديدگاههای مختلفی داشتند و انتخابات سال‌های پس از انقلاب نيز انتخاباتی آزاد بوده است.

متکی ادامه داد: در اتفاقات ۸۸ اولين ظلم را به مردم کرديم که اين حرف را من دو هفته بعد از انتخابات در نماز جمعه تهران زدم و همزمان با انتخابات رياست جمهوری در ايران انتخابات پارلمان اروپا نيز برگزار شد که مشارکت برخی کشورهای اروپايی در اين انتخابات زير ۲۵ درصد بود در حاليکه ملت ايران يک رکورد را به نام خود ثبت کرد. هيچ‌کس بعد از انقلاب به عنوان اپوزيسيون يا بازنده ۱۳ ميليون رای نياورده و حتی اکبر هاشمی رفسنجانی در دور دوم انتخابات نهم ۱۱ ميليون رای داشت که اين موضوع قابل توجه است.

نايب رييس جبهه پيروان خط امام و رهبری با اشاره به اينکه "مردم تعيين‌کننده نتيجه انتخابات هستند نه دولت"، گفت: در فتنه سال ۸۸ اولين ظلم به مردم فهيم ايران اسلامی شد و سياسيون بايد از اين رکورد مردم ايران تقدير می‌کردند، چراکه ملت ايران مشارکت ۸۵ درصدی در اين دوره از انتخابات داشتند. متاسفانه برخی قدر اين رای‌ها را ندانستند و به خيابان‌ها ريختند و مدعی شدند که رای ما چه شد؟ البته حق داشتند اما نتايج انتخابات رياست جمهوری برخلاف مجلس به صورت کلی اعلام می‌شود.

وی با بيان اينکه "برخی از هموطنان ما در انگليس هنگام رای‌گيری در کنسول سفارت ايران به افراد فحاشی می‌کردند که چرا رای می‌دهيد و همين افراد مخالف دو روز بعد جلوی سفارت جمع شدند که رای ما چه شد؟" افزود: رای دولت در تهران يک ميليون و ۸۰۰ هزار و برای مخالفان دولت دهم و جريان اپوزيسيون در تهران دو ميليون و ۲۰۰ هزار رای بود و آنها فکر می‌کردند که در ديگر استان‌های کشور نيز رای آنها بيشتر است.

متکی خاطرنشان کرد: اين مساله در استانهای ديگر اينگونه نبود و در اين راستا به فرموده مقام معظم رهبری کميته‌هايی ديگر در کنار شورای نگهبان تشکيل شد که در صورت لزوم آرا بازشماری شوند و متاسفانه آنهايی که مدعی انتخابات بودند به هيچ راهکار قانونی اکتفا نکردند و شاهد حوادث ناگواری نظير روز عاشورا را در کشور رقم خورد به طوری که اوباما در آغاز نتيجه انتخابات بسيار مداخله‌جويانه حرف زد.

وی همچنين اظهار کرد: درباره بازگشت سران فتنه به عرصه انتخابات نيز بايد گفت که کارکرد افراد و جايگاه آنان در نزد دستگاههای نظارتی و شورای نگهبان مشخص است و کسانی که با ملاک‌های شورای نگهبان مغايرت داشته باشند نمی‌توانند کانديدا شوند و در انتخابات شرکت کنند.

وزير پيشين امور خارجه با بيان اينکه "بر اساس فيلمی که منتشر شده است، برخی نزديکان سران فتنه به طور مستقيم يا غيرمستقيم از عوامل بيگانه بوده‌اند"، خاطرنشان کرد: در اين فتنه آمريکا، اسرائيل و انگليس سرپل فتنه بودند اما نمی‌توانيم بگوييم که نامزدهای رياست جمهوری با بيگانگان ارتباط داشته‌اند و سندی هم در اين رابطه نديده‌ام اما اينها در زمين بيگانگان بازی کرده‌اند، چراکه از کسانی که از زمان سخنرانی رهبر انقلاب در نماز جمعه تا به آشوب کشيدن عاشورای تهران در صحنه بودند به عنوان انسان‌های ناب نام بردند.

متکی با اشاره به مطرح شدن بحث انتخابات آزاد در خارج و دنبال کردن آن توسط برخی افراد در داخل کشور ادامه داد: مگر تا به حال انتخابات در ايران آزاد نبوده است؟ مگر در دوران هاشمی فردی مخالف جريان هاشمی در راس قوه مجريه قرار نگرفت و مگر در دوران خاتمی هم اين اتفاق نيفتاد؟

نايب رييس جبهه پيروان خط امام و رهبری افزود: در جريان فتنه ۸۸ خاتمی و هاشمی نمره قبولی نگرفتند؛ اگر چه از هاشمی انتظار بيشتری می‌رفت که برای کنترل شرايط و مديريت بحران با ترغيب کسانی که قانون‌شکنی را در اولويت خود قرار داده بودند، وارد عمل شود.

وی همچنين با بيان اينکه "غرب يک رويکرد را به طور مستمر درباره انتخابات ايران بکار می‌گيرد و آن اين است که مردم مشارکت لازم را در انتخابات نداشته باشند"، تصريح کرد: کسی جز قانون نمی‌تواند برای نظام شرط تعيين کند.

متکی در بخش ديگری از صحبتهای خود درباره تحريم‌های اعمال شده عليه ايران اظهار کرد: در چند دوره انتخابات دشمن تحريم‌هايی را عليه ايران اعمال کرد ولی کاری از پيش نبردند. در شرايط سخت، دولت و نظام موظف است در حوزه اقتصادی تمام تدابير لازم را به کار ببرد و نيازهای مردم را برآورده سازد و از تصميمات اشتباه دوری کند.

اين فعال سياسی در ادامه با اشاره به بخشی از بيانات رهبر معظم انقلاب درباره موضوع رابطه با آمريکا که فرمودند اگر شرايط برابر مذاکره با آمريکا به وجود بيايد من خودم پيشقدم مذاکره می‌شوم، اظهار کرد: متاسفانه اراده مذاکره با ايران به علت وجود لابی‌های فشار در آمريکايی‌ها وجود ندارد. همواره از فرصت‌های پيش آمده برای انجام مذاکره با آمريکا مانند مذاکرات هسته‌ای و مساله عراق استقبال کرده‌ايم ولی آمريکايی‌ها همواره يک سياست واحد را در قبال ايران بکار گرفته‌اند و تلاش کرده‌اند که طرف مذاکره را به سمتی بکشانند که در حالت فشار تسليم به مذاکره شود نه در شرايط برابر و هنگاميکه اين راهبرد را در مورد ساير کشورها پياده کرده‌اند، موفق بوده‌اند اما در مورد ايران به موفقيت مورد نظر خود نرسيدند.

وی با تاکيد بر اينکه "آمريکا و ايران در بُعد منطقه‌ای و بين‌المللی کشورهای مهمی هستند و در حوادث نقش تعيين کننده‌ای دارند"، گفت: ايران در ساليان گذشته به دنبال تامين اصول و منافع ملی خود بوده است، همانگونه که آمريکايی‌ها دنبال منافع و امنيت ملی خودشان بوده‌اند. آلبرايت و رايس به اشتباهات تاريخی آمريکا اعتراف کردند. ما با آمريکا ممنوعيت مذاکره نداريم ولی اگر مذاکره در جای خودش و با منطق صورت نگيرد ما را به ناکجاآباد می‌برد و نبايد اجازه دهيم که اين مساله را به ما تحميل کنند و بايد شرايط مذاکره فراهم شود.

متکی با اشاره به اينکه "جسارت و شهامت بوش از اوباما بيشتر است"، اظهار کرد: در اين برهه آمريکايی‌ها از مذاکره حرف می‌زنند اما در کنگره و سنا تحريم‌های جديد را عليه ايران اعمال و صدا و سيمای ما را تحريم می‌کنند. اگرچه تحليلگران آمريکايی مدعی شده‌اند فشارها بر ايران تاثير منفی گذاشته و ايران به آخر خط رسيده است اما آمريکا نبايد احساس کند که بواسطه فشار می‌تواند ما را وادار به مذاکره کند. ما فرزندان منطق و دليل هستيم و هر سويی که منطق و دليل برود ما نيز به آن سمت می‌رويم.

نايب رييس جبهه پيروان خط امام و رهبری در ادامه صحبتهای خود با اشاره به مذاکرات ايران و ۱+۵ در آلماتی خاطرنشان کرد: اگرچه نتايج اين مذاکرات منتشر نشده است اما طرفين، مذاکرات را خوب توصيف کرده‌اند و پالس‌های اين مذاکرات مثبت است.

وی همچنين درباره عزل خود از وزارت امور خارجه گفت: در اين راستا معذوريت اخلاقی غيرشخصی دارم و نمی‌توانم سخنی بگويم اما هنگاميکه من و احمدی‌نژاد به عنوان يک شهروند عادی شديم در مورد بحث شيرين سنگال صحبت خواهم کرد.

متکی درباره سفرش به لرستان نيز اظهار کرد: اين سفر انتخاباتی نيست. قرار بود ۱۶ آذر برای سخنرانی روز دانشجو به لرستان بيايم ولی اين سفر مهيا نشد و امروز برای قولی که داده بودم به لرستان آمدم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016