دوشنبه 14 اسفند 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پروژه انتخابات فرمايشی جامعه فارغ التحصلان پلی تکنيک به شکست انجاميد

در ادامه حذف کردن نهادهای مدنی دانشگاه اميرکبير توسط رياست دانشگاه، اينبار نوبت به باسابقه ترين نهاد مدنی دانشگاه صنعتی اميرکبير رسيد و جامعه فارغ التحصيلان دانشگاه صنعتی اميرکبير با سابقه ای ۵۰ ساله در معرض تهديد قرار گرفته است. دکتر رهايی، رياست دانشگاه امير کبير با همکاری مهندس سعيدی کيا وزير مسکن سابق پروژه ای را برای موازی سازی جامعه فارغ التحصيلان پلی تکنيک کليد زدند که با عدم استقبال فارغ التحصلان به شکست انجاميد. شايان ذکر است دوران رياست دکتر رهايی در دانشگاه اميرکبير به دليل عملکرد مديريتی نادرست همواره همراه با تنش در بدنه دانشگاه بوده است و به همين شيوه فعالترين دانشگاه کشور در عرصه جنبش دانشجويی را به سکوت مطلق کشانده است. ايشان تاکنون بسياری از دانشجويان را به خاطر فعاليتهای سياسی ، فرهنگی و اجتماعی از دانشگاه اخراج کرده است و کليه نهادهای مدنی دانشجويی را از جمله انجمن اسلامی دانشجويان، شوراهای صنفی و کانون های فرهنگی هنری را از بين برده است يا تحت کنترل کامل قرارداده است. اينبار که از نهادهای دانشجويی فارغ شده است، قديمی ترين نهاد مدنی و صنفی دانشگاه در برنامه قرارداده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دکتر رهايی و مهندس سعيدی کيا با استفاده از ابزارهای دولتی که در اختيار دارند تلاش کردند تا برای جايگزين کردن جامعه فارغ التحصيلان پلی تکنيک که سابقه ای ۵۰ ساله دارد با نهادی موازی به همين نام ، علاوه بر تصاحب نام و هويت جامعه قبلی، نهاد جديد را جايگزين آن کنند. بدين منظور انتخاباتی فرمايشی با تبليغات فراوان توسط روابط عمومی دانشگاه صنعتی اميرکبير در ۱۲ اسفند ماه ۹۱ برگزار شد که تعداد شرکت کنندگان در آن از تعداد کانديداها کمتر بود .گفتنی است تعداد کل کانديداها برای کل دانشگاه ۱۰۵ نفر بود در حالی که جلسه مجمع عمومی انتخابات با کمتر از ۱۰۰ نفر تشکيل شده است. در اين انتخابات به کارمندان و اساتيد بسيجی فارغ اتحصيل دانشگاه به صورت سيستماتيک دستور داده شده بود تا کانديدا شوند اما ناگفته نماند که جمعی از فارغ التحصيلان پلی تکنيک که از موضوع موازی سازی جامعه فارغ التحيلان توسط رياست دانشگاه خبر دار نبودند نيز کانديدا شده بودند و در روز انتخابات که موضوع را متوجه شدند حاضر به شرکت در اين انتخابات نشدند و به همين دليل شرکت کنندگان در انتخابات کمتر از تعداد کانديداها بود. به طور مثال در دانشکده رياضی و دانشکده مستقل شيمی با اينکه که ۸ نفر کانديدا شده بودند، اما هيچ نتيجه ای اعلام نشده است زيرا حتی يک نفر هم در انتخابات اين دو دانشکده شرکت نکرده است. يا دانشکده مديريت اجرايی و دانشکده مهندسی دريا تنها يک نفر در اتخابات شرکت کرده است و همان فرد هم انتخاب شده است و عضو دوم اين دانشکده اعلام نشده است. در دانشکده مهندسی کامپيوتر سه نفر از چهار کانديدا در انتخابات شرکت کرده است و عضو چهارم اين دانشکده انتخاب نشده است. .يا در دانشکده مهندسی دريا تنها يک نفر در انتخابات شرکت کرده است و کانديدای دوم در انتخابات شرکت نکرده است و عضو دوم نيز انتخاب نشده است.
يکی از مهترين ايرادهای ساختاری اين انتخابات فرمايشی، نداشتن اساسنامه مصوب برای جامعه جعلی است. دکتر رهايی و مهندس سعيدی کيا که عجله فراوانی برای شکل دهی نهاد داشته اند، حتی فراموش کرده اند تصويب اساسنامه هر نهادی مقدم بر تشکيل آن و برگزاری انتخابات است. اين موضوع توسط چند نفر از فارغ التحصلان تذکر داده شده است، اما مهندس سعيدی کيا که مصمم به شکل گيری جامعه فرمايشی بوده است، در پاسخ گفته است که انتخابات را برگزار می کنيم و بعد از انتخابات هيات امنا، اساسنامه را تصويب می کنيم. گفتنی است در پيش نويس اساسنامه مد نظر دکتر رهايی و مهندس سعيدی کيا همان روش حذفی در انتخابات هيای امنای نظام پزشکی و استعلام از نهادهای خاص خارج از دانشگاه اتخاذ شده است.
لازم به ذکر است جامعه فارغ التحصيلان دانشگاه صنعتی اميرکبير که در انتخابات قبلی با حضور بيش از ۴۰۰۰ فارغ التحصيل دانشگاه هيات امنای آن تعيين شده بود تا برگزاری انتخابات جديد همچنان قانونی است و دبيری آن را دکتر فريد اعلم از اولين فارغ التحصيلان دانشگاه اميرکبير و اولين رييس دانشگاه پس از انقلاب بر عهده دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016