یکشنبه 15 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش سوم دفتر تحکيم وحدت به احمد شهيد: حبس و محروميت از تحصيل دانشجويان ادامه دارد

دانشجونيوز - کميسيون حقوق بشر دفتر تحکيم وحدت، گزارش سوم از موارد نقض حقوق دانشجويان را به احمد شهيد، گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل متحد برای ايران ارائه کرده است.

به گزارش دانشجونيوز، دفتر تحکيم وحدت در مقدمه اين گزارش خطاب به دکتر شهيد می گويد که اين گزارش در حالی ارائه می شود که همچنان ده ها تن از دانشجويان در زندان های مختلف ايران در حبس می باشند و حکومت ايران طی روش های مختلف از جمله احضار، بازجويی و بازداشت های خودسرانه، محروم کردن از تحصيل، عدم اجازه فعاليت به نشريات و تشکل های دموکراسی خواه، همچنان دانشجويان ايران را تحت سرکوب قرار داده است.

اين گزارش تفصيلی در ادامه گزارش های اول و دوم به بررسی نقض حقوق دانشگاهيان در ايران در بازه زمانی تير تا آبان ١٣٩١ می پردازد. لازم به ذکر است که موارد گردآوری شده، تنها بخشی از نقض حقوق دانشگاهيان توسط نهادهای وابسته به حاکميت می باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


"ناقضين حقوق بشر در دانشگاه ها را معرفی کنيد"

سومين گزارش تفصيلی دفتر تحکيم وحدت از موارد نقض حقوق دانشجويان در حالی تهيه شده است که شامل ۵٣ مورد بازداشت، صدور حکم و شروع زندان، ١٧ مورد محروميت از تحصيل و اخراج از دانشگاه، ١٦ مورد احضار دانشجويان به مراجع قضايی و ٣ مورد فشار بر تشکل ها و نشريات دانشجويی طی بازه زمانی ياد شده است.

دفتر تحکيم وحدت در اين گزارش ضمن تقدير از تلاش های دکتر شهيد برای بهبود وضع حقوق بشر در ايران، می گويد که اميدوار است نام افرادی همچون وزير علوم و روسای دانشگاه هايی که در سرکوب دانشجويان نقش پررنگی داشته اند، به عنوان ناقضين حقوق بشر به مراجع جهانی اعلام شود.

گزارش اول و دوم به احمد شهيد: ٢۵٠٠ مورد نقض حقوق دانشجويان

در گزارش های پيشين کميسيون حقوق بشر دفتر تحکيم وحدت نيز به موارد متعددی از نقض حقوق دانشجويان توسط نهادهايی از درون دانشگاه و يا بيرون از آن، مااند مراجع قضائی، اشاره شده بود.

در گزارش نخست به بيش از ٢٠٠٠ مورد نقض حقوق دانشجويان، از فروردين ١٣٨٨ تا شهريور ١٣٩٠، و در گزارش دوم نيز به بررسی اين موارد از مهر سال ١٣٩٠ تا پايان خرداد ١٣٩١ پرداخته شده بود.

برای دريافت اطلاعات تفصيلی و طبقه بندی شده هر سه گزارش ارائه شده به لينک های زير مراجعه کنيد.

فايل سومين گزارش تفصيلی و طبقه بندی شده موارد نقض حقوق دانشجويان (تير ١٣٩١ تا آبان ١٣٩١) را از اينجا دانلود کنيد.
فايل دومين گزارش تفصيلی و طبقه بندی شده موارد نقض حقوق دانشجويان (مهر ١٣٩٠ تا خرداد ١٣٩١) را از اينجا دانلود کنيد.
فايل اولين گزارش تفصيلی و طبقه بندی شده موارد نقض حقوق دانشجويان ( فروردين ١٣٨٨ تا شهريور ١٣٩٠) را از اينجا دانلود کنيد.


به گزارش دانشجونيوز، متن سومين گزارش کميسيون حقوق بشر دفتر تحکيم وحدت خطاب به احمد شهيد، به شرح زير است:

جناب آقای احمد شهيد
گزارشگر ويژه سازمان ملل در مورد وضع حقوق بشر در ايران

به پيوست، سومين گزارش دفتر تحکيم وحدت، اتحاديه انجمن های اسلامی در دانشگاه های سراسر ايران، پيرامون وضعيت حقوق دانشجويان و دانشگاهيان در ايران به شما ارائه می شود.

اين گزارش تفصيلی در ادامه گزارش های اول و دوم به بررسی نقض حقوق دانشگاهيان در ايران در بازه زمانی تير تا آبان ١٣٩١ می پردازد.

اين گزارش در حالی به شما ارائه می شود که همچنان ده ها تن از دانشجويان در زندان های مختلف ايران در حبس می باشند و حکومت ايران طی روشهای مختلف از جمله احضار، بازجويی و بازداشت های خودسرانه، محروم کردن از تحصيل، عدم اجازه فعاليت به نشريات و تشکل های دموکراسی خواه، همچنان دانشجويان ايران را تحت سرکوب قرار داده است.

طی اين مدت ده ها تن ديگر از دانشجويان همچون ميترا عالی، ياشار دارالشفا، حسين رونقی ملکی، رشيد اسماعيلی و ... بازداشت شده اند. در حاليکه حبس دانشجويانی همچون بهاره هدايت، مجيد توکلی، شبنم مددزاده و ... و تبعيد مجيد دری و ضيا نبوی به زندان های جنوب کشور همچنان ادامه دارد.

سومين گزارش تفصيلی دفتر تحکيم وحدت شامل ۵٣ مورد بازداشت، شروع و صدور حکم زندان برای دانشجويان، ١٧ مورد محروميت از تحصيل و اخراج از دانشگاه، ١٦ مورد احضار دانشجويان به مراجع قضايی ، و ٣ مورد فشار بر تشکل ها و نشريات دانشجويی طی بازه زمانی تير تا آبان ١٣٩١ است.

دفتر تحکيم وحدت ضمن تشکر از تلاش های شما برای انعکاس نقض حقوق بشر در ايران از شما اميدوار است نقض حقوق دانشجويان در ايران به اطلاع مراجع حقوق بشری و سازمان ملل رسانده شود. همچنين اميد است نام افرادی همچون وزير علوم و روسای دانشگاه هايی که در سرکوب دانشجويان نقش پررنگی داشته اند، به عنوان ناقضين حقوق بشر به مراجع جهانی اعلام شود.

کميسيون حقوق بشر دفتر تحکيم وحدت

در ادامه، برخی از جداول حاوی اطلاعات خلاصه شده دانشجويان و برخی از اساتيدی که از سوی دستگاه آموزشی و يا قضائی جمهوری اسلامی مورد ستم قرار گرفته اند، آمده است: (برای دريافت اطلاعات تفصيلی اينجا کليک کنيد)

جدول يک- محکوميت در دادگاه، معرفی به زندان، بازداشت، فشار در زندان

جدول دو- محروم از تحصيل، اخراج از دانشگاه



ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016