سه شنبه 15 اسفند 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پنج پاسخ ستاد حقوق بشر ايران به گزارش جديد احمد شهيد

مهر ـ ستاد حقوق بشر قوه قضائيه در پی انتشار گزارش جديد احمد شهيد در مورد نقض حقوق بشر در ايران با غير قانونی خواندن اين گزارش، آن را نشانه ديگری از سوء استفاده از مکانيزم ضعيف سازمان ملل برای وارد آوردن فشار به کشورهای مستقل دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، متن اين بيانيه به اين شرح است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ستادحقوق بشر جمهوری اسلامی ايران ضمن ابراز تاسف از آنچه با سوء استفاده از مکانيزم های سازمان ملل و انتشار گزارش خلاف واقع از سوی آقای احمد شهيد، بار ديگر اعلام می نمايد که اين متن صرفا در چارچوب تشديد فشار روانی و تبليغاتی عليه جمهوری اسلامی و با هدايت و اشاره برخی از دول غربی متخاصم تهيه شده و فاقد ارزش حقوقی است.

گزارش جديدگزارشگر ويژه درباره وضعيت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ايران يک بار ديگر نشان داد که سوءاستفاده از مکانيزم ضعيف و معيوب سازمان ملل جهت استفاده های نامشروع سياسی و تحريک افکار عمومی و گسترش ناسازگاری فرهنگی و دامن زدن به اسلام هراسی و تبليغ يک¬جانبه¬گرايی و سلطه¬طلبی غربی- صهيونی همچنان در صدر فعاليت ها و امور قرار دارد. از اين رو ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ايران ذکر موارد ذيل را لازم می داند:

۱- پيش از هرچيز همانطور که بارها اعلام کرده ايم، تعيين گزارشگر برای جمهوری اسلامی ايران، اقدامی ناموجّه از لحاظ قانونی بوده و هست. زيرا مبارزه با عملکرد گزينشی کميسيون سابق حقوق بشر دليل وجودی تشکيل شورای حقوق بشر و مکانيزم گزارش دوره ای جهانی ( UPR) بوده است. چگونه می توان در حالی که هنوز سازوکارهای نوين شورا تحکيم نشده است، اساس آن را مورد ترديد قرار داد؟ چگونه می توان قبول کرد که برای دولتهای متخلف غربی و رژيم صهيونيستی که آلوده به جنايات متعدد و کشتار دهها هزار نفر مردم بی گناه در منطقه و نسل-کشی در سرزمينهای خود هستند هيچ گزارشگر ويژه ای نباشد ولی برای جمهوری اسلامی ايران که بزرگترين و مستحکم ترين دموکراسی منطقه است چنين اقدام غير موجهی را انجام داد؟ جمهوری اسلامی ايران هيچ توجيه قانونی برای قطعنامۀ ناموجّه دول غربی قائل نيست و لذا ساير فعاليت¬های ناشی از آن را نيز غيرقانونی می داند.

۲- گزارش به صورت يکجانبه، هدفمند و بدون در نظر گرفتن واقعيات، شفافيت، انصاف، بيطرفی و بدون رعايت مقررات شرح وظايف مأموريت داران شورای حقوق بشر تهيه شده است و فاقد وجاهت لازم برای ارزيابی است و کاملا مشهود است که در تدوين اين گزارش، اراده¬ای فراتر و خارج از سازکارهای حقوق بشری سازمان ملل متحد دخيل بوده است.

۳- گزارشگری که بايد بر مبنای شرح وظايف محوله، بيطرفی و صداقت را سرلوحه کار خويش قرار دهد و به دنبال اثبات حقايق بر مبنای اطلاعات عينی و موثق نشأت گرفته از منابع معتبر باشد، بی محابا و غير حرفه ای ادعاهای غيرمتقن و غيرمستند مطرح شده از سوی کسانی که دشمنی آنها با نظام و ملت جمهوری اسلامی ايران ثابت شده است و برخی از آنها تروريست های سابقه دار مربوط به منافقين هستند را در گزارش خود مطرح نموده و تمام معيارهای ضروری و غيرقابل انکار در اين متن و متون سابق را زير پا گذاشته شده است. از سوی ديگر گزارشگر ويژه از روز اوّل کسب اين عنوان غيرموّجه، عملاً نقش يک هنرپيشه رسانه ای را پيدا کرده که از يک رسانه غربی به رسانه ديگر دعوت می شود و عليه نظام افتخار آميز جمهوری اسلامی ايران که بزرگترين و پيشرفته¬ترين و قدرتمندترين دموکراسی خاورميانه را شکل داده به دروغ پراکنی و تکرار ادّعاهای مجامع تروريستی و صهيونی می پردازد؛ آيا اين امر جزو وظايف و مسئوليت¬های گزارشگری است؟

۴- گزارشگر ويژه جهت اثبات صحت موارد ادعايی خود از طريق مصاحبه های غيرسازنده و جهت دار با منابع غير معتبر و مشکوک موجبات بی اعتباری گزارش خود نزد افکار عمومی را فراهم آورده است. تقريبا عمده آنچه که در گزارش او منتشر شده سوای از اينکه تکرار همان ادعاهای گذشته او است، در وب سايت های مخالفان شناخته شده جمهوری اسلامی ايران که با سرويس های جاسوسی آمريکا، انگليس و موساد در ارتباط هستند موجود است و گزارشگر بخش زيادی از محتوا و متن ارائه شده به عنوان گزارش را از روی اين وب سايت ها تهيه کرده است.

۵- جای تاسف است که گزارشگر در گزارش خود، تحريم های يکجانبه وضع شده از سوی آمريکا و اتحاديه اروپا عليه مردم ايران را حتی مورد اشاره قرار نداده و محکوم نکرده است. تحريمهايی که در تعارض و تناقض آشکار با اصول حقوق بين الملل و روح و مواد منشور ملل متحد قرار دارند. آيا نمی توان سکوت معنادار گزارشگر را به موافقت وی با نقض حقوق بشر تمام جمعيت ايران تفسير نمود؟

در پايان بار ديگر اشعار می دارد که جمهوری اسلامی ايران دارای قانون اساسی روشن و قوانين جامع و نظام مدنی بسيار با ارزشی است که با اينگونه ترفندهای تبليغاتی تحت عنوان گزارشگری و با سوءاستفاده از تريبون¬های بين¬المللی هرگز مخدوش نخواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016