سه شنبه 15 اسفند 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انتقاد روزنامه جمهوری اسلامی از صدا و سيما

خبرآنلاين ـ احزاب و شخصيت‌ها - روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با اشاره به تاسيس دو شبکه تلويزيونی جديد نوشت:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


واقعيت اين است که در نگاهی اجمالی به کارنامه صدا و سيما طی سال‌های گذشته در بعد کيفی، متأسفانه عملکرد اين سازمان به عنوان "رسانه ملی" نقطه ضعف‌های فراوانی دارد و اين نقطه ضعف‌ها در اکثر برنامه‌های خبری و سياسی مشهودتر است. برخی برنامه‌های خبری صدا و سيما در سال‌های اخير همواره به مثابه بيانيه يک حزب سياسی عمل کرده‌اند و در بسياری از برنامه‌هايی که تحت عنوان ميزگرد و يا گفتگو به روی آنتن می‌رود، افراد خاصی که تعلق به يک جناح و تفکر سياسی دارند مدعوين اصلی اين برنامه‌ها می‌باشند. اين عملکرد با انتظاری که قانون اساسی از "رسانه ملی" برای فراهم کردن زمينه برخورد انديشه‌های متفاوت دارد سازگاری نداشته و منطبق نيست و به مقتضای سياست بنيانی نظام جمهوری اسلامی ايران که فرصت دادن به افراد فهيم و مطلع با سلايق گوناگون است نيز عمل نمی‌کند.

اينکه صدا و سيما به مثابه ابزار يک تفکر خاص سياسی اقدام به تهيه برنامه‌هايی نمايد و يا به ارگان خبرپراکنی و تبليغاتی اشخاص و جناح‌ها تبديل شود با رسالت اين سازمان به عنوان "رسانه ملی" در تضاد است و بالا بردن تعداد شبکه‌ها با چنين وضعيتی چيزی را عوض نمی‌کند حتی اگر به بيش از صد شبکه برسد. صدا و سيما بايد در کنار افزايش تعداد شبکه‌های خود از نظر کمی، فکری هم برای ارتقاء کيفی عملکرد خود بنمايد.

رسانه ملی بايد طوری عمل کند که همگان ملی عمل کردن آن را احساس کنند. صدا و سيما، بايد بلندگوی نظام باشد نه احزاب و گروه‌ها و جناح‌های سياسی. عملکرد صدا و سيما بايد در تمام زمينه‌ها بگونه‌ای باشد که مردم همين واقعيت را احساس کنند. تنها در اين صورت است که "رسانه ملی" می‌تواند همواره مورد اعتماد مردم باشد و به جايگاه واقعی خود دست يابد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016