پنجشنبه 30 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تحريم سازمان صداوسيما به دليل نقض فاحش حقوق بشر توسط کنگره آمريکا

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران ـ روز سه شنبه ۲۸ آذرماه ۱۳۹۱، در قانونی که مشترکا توسط کنگره و سنای آمريکا تصويب و نهايی شد سازمان صداوسيمای جمهوری اسلامی به عنوان نهاد ناقض نهاد حقوق بشر و همچنين رئيس آن عزت الله ضرغامی شامل تحريم های دولت آمريکا قرار گرفتند. درمتن اين قانون آمده است که «رئيس جمهور آمريکا موظف است که بر طبق لايحه جامع تحريم های ايران (Comprehensive Iran Sanction, Accountability and Divestment Act) تحريم سازمان صداوسيمای ايران و رئيس آن به دليل نقض حقوق بشر را اعمال کند.»

‎شيرين عبادی برنده جايزه صلح نوبل سال ۲۰۰۳ به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران درخصوص اين اقدام گفت‫:‬ «اميدوارم اين تحريم موثر واقع شود که دولت ايران را وادار به ضوابط حقوق بشر از جمله آزادی بيان و آزادی اطلاع رسانی کند.‬»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين قانون موجب خواهد شد که همه گونه خدمات از سوی شرکت های آمريکايی وشرکت هايی که در اين کشور فعاليت دارند، از سرويس های کمپانی های ماهواره ای برای پخش برنامه تا فروش تجهيزات و خدمات ديگر به صدا و سيما شامل اين تحريم ها می شود. در سه سال گذشته فعالان حقوق بشر سازمان صداوسيما را به همکاری تنگاتنگ با نهادهای اطلاعاتی امنيتی و نقض حقوق فاحش حقوق بشر از طريق حضور در زندان ها، پخش اعترافات اجباری، دادگاه های نمايشی وبرنامه های افتراآميز متهم کردند.

سازمان ها و فعالان حقوق بشر پس از انتخابات رياست جمهوری سال ۸۸ که در طی و پس از آن صداوسيما نقش بسيار موثری درجريان سرکوب مخالفان و ناراضيان سياسی و مدنی بازی کرد تلاش های بسياری در اروپا و آمريکا برای تحريم هدفمند صداوسيما به دليل نقش بارز آن به عنوان اهرم سرکوب و نقض حقوق بشر دنبال کردند. به دنبال اين پيگيری هاسال گذشته اتحاديه اروپا رئيس صداوسيما عزت الله ضرغامی را به عنوان ناقض حقوق بشر شامل تحريم های خود قرار داد.

درآبان ماه سال ۹۱ شرکت های ماهواره ای ارکيوا و يوتل ست، پخش برنامه های برون مرزی صداوسيما را به دليل نقض حقوق بشر و پارازيت اندازی مداوم روی برنامه های ماهواره های شبکه های فارسی زبان متوقف کردند.

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران در گزارش مبسوطی که در تاريخ ۲۰ مرداد ۱۳۸۹ منتشر کرد صداوسيمای جمهوری اسلامی را به اينکه تبديل به بازوی دستگاه های اطلاعاتی و امنيتی شده است واينکه که در نقض گسترده حقوق بشر مشارکت فعال داشته است، متهم کرد.

‎تحقيقات و بررسی های کمپين در خصوص محتوای برنامه هايی که توسط صدا و سيمای جمهوری اسلامی ايران تهيه می شوند، نمايانگر يک رابطهء کاری بسيار نزديک مابين مقامات اطلاعاتی و قضايی ايران که مسئوليت محاکمهء دستگيرشدگان پس از انتخابات را به عهده داشته اند، از جمله مازيار بهاری، گزارشگرنيوزويک که سال ۸۸ دستگير شد، می باشد.

‎صدا و سيما همچنين برنامه های تخريبی متعددی را عليه شخصيت های شناخته شده سياسی و فعالان جامعه مدنی، مانند دکتر شيرين عبادی، برندهء جايزه صلح نوبل، و دکتر فاطمه حقيقت جو، نمايندهء سابق مجلس شورای اسلامی، در قالب برنامه های به اصطلاح مستند پخش کرده است. صدا و سيمای جمهوری اسلامی ايران همچنين فشار غير قانونی روی خانواده های کسانی که طی اعتراضات سال گذشته کشته و يا زخمی شدند گذاشته است تا اظهارات خلاف واقعيت بيان کنند.

‎کمپين خواستار برکناری ومحاکمه عزت الله ضرغامی، رييس سازمان صدا و سيما، به دليل نقش وی در پنهان کردن نقض گسترده حقوق بشر و نشر اتهامات کذب، افترا آميز و بی اساس است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016