چهارشنبه 30 اسفند 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بازداشت يک ايرانی در عربستان به اتهام "جاسوسی"

وزارت کشور عربستان سعودی روز سه‌شنبه، ۲۹ اسفندماه، اعلام کرد که يک شهروند ايرانی را به اتهام «جاسوسی» بازداشت کرده است. اين شهروند ايران به همراه ۱۷ تن ديگر از جمله يک لبنانی به جاسوسی متهم شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


راديو فردا ـ به گزارش خبرگزاری رويترز، عربستان سعودی روز سه‌شنبه اعلام کرد که ۱۸ تن از جمله يک ايرانی، يک لبنانی، و ۱۶ شهروند سعودی را به اتهام «جاسوسی» بازداشت کرده است.

منصور الترکی، سخنگوی وزارت کشور در دولت عربستان سعودی، گفت که اين بازداشت‌ها چهار روز پيش صورت گرفته و متهمان پيش از تسليم به مقامات قضايی بازجويی شده‌اند.

آقای ترکی به تلويزيون دولتی عربستان سعودی گفت: «اين پرونده جاسوسی برای کسانی است که با يک شبکه جاسوسی مرتبط با يک کشور خارجی مرتبط بوده‌اند.»

به گزارش رويترز از رياض، سخنگوی وزارت کشور در دولت عربستان سعودی بدون نام‌ بردن از اين کشور مورد اشاره اضافه کرده است: «اين افراد درباره تاسيسات و مناطق حياتی کشور اطلاعات جمع‌آوری می‌کردند و به نهادهای اطلاعاتی کشور مذکور ارائه می‌دادند.»

اظهارات اين مقام دولتی در عربستان سعودی تنها ساعاتی پس از انتشار گزارشی درباره مرگ يک شهروند ايرانی در تصادف رانندگی در تهران به دست يک ديپلمات سعودی منتشر شده است.

رامين مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، روز سه‌شنبه، ۲۹ اسفند، از پيگيری ديپلماتيک و قضايی موضوع سانحه رانندگی منجر به فوت شهروند ايرانی توسط يک ديپلمات سعودی خبر داد و گفت که «مراتب اعتراض شديد ايران نسبت به وقوع اين حادثه به سفارت آن کشور قويا ابلاغ گرديد».

به گزارش خبرگزاری فارس، وی افزود که اين حادثه «در اثر عدم رعايت قوانين داخلی جمهوری اسلامی ايران و تجاوز از سرعت مجاز و عدم تعادل راننده» اتفاق افتاده است.

خبرگزاری فارس در روز دوشنبه ۲۸ اسفند خبر داده بود که اين تصادف روز پنج‌شنبه ۲۴ اسفند روی داده و در اثر آن يک ايرانی در دم فوت کرده و يک عابر پياده نيز مجروح شده است.

اين خبرگزاری همچنين نوشت که خودروی مقصر متعلق به سفارت عربستان و راننده آن نيز يکی از کارمندان اين سفارت بوده و «به دليل شرب خمر و سرعت بسيار زياد» قادر به مهار خودرو نبوده است.

طبق اين گزارش، در محل اين سانحه رانندگی «حالت مستی راننده کاملا مشهود و يک شيشه مشروب مصرف شده در داخل خودرو و سه بطر مشروب يک ليتری مصرف نشده نيز در داخل صندوق عقب آن به دست آمده است».

در پی اين سانحه، مقامات ايرانی خواستار برخورد «قانونی» با اين ديپلمات سعودی و اجرای مجازات لازم شده‌اند.

روابط ايران و عربستان در سه دهه اخير پرتنش بوده است. عربستان سعودی و ايران از جمله بر سر بحرين، سوريه، يمن، جزاير سه‌گانه و برنامه هسته‌ای ايران با يکديگر اختلاف دارند.

همچنين متهم‌ شدن ايران به برنامه‌ريزی برای ترور سفير عربستان سعودی در واشينگتن، باعث تيره‌تر شدن روابط اين دو کشور در يک سال اخير شده است.

روابط ايران و عربستان به‌ويژه در خردادماه سال ۹۱ دچار بحران شد که دولت سعودی، گروهی از شهروندان ايرانی را به جرم قاچاق مواد مخدر اعدام کرد.

در پی اين اعدام‌ها، وزارت خارجه ايران، دولت عربستان سعودی را متهم کرد که «بر محروم نگه داشتن بازداشت‌‌شدگان ايرانی از حق دسترسی کنسولی» اصرار ورزيده و نسبت به آن چه «عدم پای‌بندی عربستان به تعهدات بين‌المللی و موازين حقوق بشری» خوانده شديدا اعتراض کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016