چهارشنبه 30 اسفند 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پيام نوروزی محمود احمدی‌نژاد

بسم الله الرحمن الرحيم

اللهم عجل لوليک الفرج و العافیة و النصر واجعلنا من خير انصاره و اعوانه والمستشهدين بين يديه

فرا رسيدن بهار عزيز و نوروز سرافراز را به بهار حقيقی انسان ها، امام عصر(ع)، رهبری معظم انقلاب،‌ ملت بزرگ ايران در هر کجای جهان که هستند، ‌خانواده گرانقدر شهيدان و ايثارگران، همه مردان و زنانی که در حوزة‌ جغرافيای نوروز و ايران فرهنگی زندگی می کنند و بالاخره به جامعه بشری صميمانه تبريک عرض می‌نمايم.

سال ۹۱ سالی مهم و سرشار از شادکامی ها و شيرينی ها و پيروزی ها برای ملت و جامعه بشری و در برخی موارد هم همراه با تلخکامی ها بود.

حرکت پرشتاب ملت در عرصه های گوناگونِ علمی، صنعتی، کشاورزی، فنآوری، سياسی و فرهنگی و اقتصادی و ورزشی ادامه پيدا کرد و هر روز دستآورد جديدی در اختيار ملت ايران قرار گرفت. برای اولين بار موجود زنده به فضا فرستاده شد و صدها ابتکار و نوآوری ثبت شد، که انشاء‌الله گزارش پيشرفت ها را در وقت مناسب تری به استحضار شما مردم عزيز خواهم رساند.

جايگاه و عظمت ملت شايسته ايران که سهم اول را در خلق تمدن و فرهنگ جهانی دارد ارتقاء پيدا کرد و يک بار ديگر بر مسئوليت تاريخی او در تحولات جهانی و برای استقرار عدالت و صلح تاکيد شد.

در نقطه مقابل، بدخواهان ملت ايران با يک هماهنگی آشکار از خارج و داخل و به دليل ايستادگی ملت و دولت بر حقوق اساسی، آنها را تحت فشار کم نظير اقتصادی و جنگ روانی قرار دادند تا پيروزی¬ها و دستاوردهای تاريخی در دوره دولتهای نهم و دهم را مخدوش کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


از يک سو با اقدامات يک جانبه سياسی و اقتصادی و ايجاد محدوديت های گسترده در مبادلات خارجی کشور و تحميل شوک های متعدد، به تصور خام خود تلاش کردند انسجام اقتصادی کشور را بر هم بزنند و از سوی ديگر با تبليغات گسترده عامل مشکلات را خود ملت و دولت برآمده از ملت معرفی نمايند.

گرچه فشارهای سنگين و کم سابقه به بخش هايی از اقتصاد کشور و برخی از اقشار عزيز اجتماعی وارد شد ليکن بدخواهان نيز به اهداف غيرانسانی خود نرسيدند. با ايستادگی و هوشمندی ملت و تلاش شبانه روزی خادمان آنان در دولت ريشه های اقتصاد کشور مستحکم تر شد و با غلبه بر محورهای اصلی برنامة دشمنان، برنامه پيشرفت کشور مسير اصلی خود را بازيافت. بدخواهی ها ادامه دارد و البته تلاش ملت نيز تا یأس کامل و شکست دشمنان و رسيدن به قله های آرمانی و تحقق عدالت جهانی ادامه خواهد داشت. بدون شک پيروزی از آن ملت بزرگ خواهد بود.

در عرصه بين المللی نيز تحولات به نفع ملت ايران در حرکت است. بيداری عمومی و عدالت خواهی جهانی رو به گسترش است و ملت ايران هر روز والاتر و عزيزتر می¬شود.

به فضل الهی و ايمان و پاکی ملت، سال ۹۲ سالی سرشار از عزت و برکت خواهد بود و روند سازندگی و پيشرفت همه جانبه کشور با سرعت بيشتری ادامه خواهد يافت. ملت با پرکردن نقاط ضعف خود و با درايت و تلاش و همبستگی، قله¬های علمی، فنآوری و اقتصاد و فرهنگ و سياست را يکی پس از ديگری فتح خواهد کرد.ملت بزرگ مسير رو به کمال را در همه عرصه ها با شتاب بيشتر ادامه خواهد داد و رودخانه زلال ملت به اقيانوس نزديک تر خواهد شد.

دولت نيز تا آخرين لحظه مسئوليت با همان تعهد و شتاب گذشته در جهت خدمت به مردم و به نتيجه رساندن طرحها و پروژه ها و رفع مشکلات تلاش خواهد کرد.

اينجانب از همه ملت عزيز به ويژه جوانان به خاطر بزرگواری، صبوری، هوشمندی و استقامت کم نظير و لطف بی پايان به فرزندان و خادمان خودشان و از رهبری معظم انقلاب اسلامی و کسانی که رفاه و آسايش خود را وقف آسايش و رفاه مردم کردند سپاسگزاری می کنم. امسال يک فراز مهم از عزت آفرينی ملت ايران، عرصه انتخابات است. انتخابات صحنه اعمال اراده ملت و متعلق به ملت است که قانون اساسی به عنوان مهمترين ميثاق ملی آن را به رسميت شناخته است. کشور بايد با تکيه بر اراده ملت اداره شود.کشور متعلق به ملت و ميزان رأی ملت است.

انتخابات رياست جمهوری بالاترين نماد مردم‌سالاری و نقطه اوج آن است. اراده آحاد ملت برای انتخاب يک نفر، به عنوان نماينده همه ملت، متجلی و متمرکز می شود.

يک انتخابات پرشور و با مشارکت نزديک به صددرصدی و انتخاب يک رييس جمهور با رأی قاطع و بالای ملت است که همه معادلات داخلی، منطقه ای و بين المللی را به نفع ملت ايران و ديگر ملتها و به نفع عدالت و صلح و محبت و آزادی دگرگون خواهد کرد. از اين جهت يک مسئوليت تاريخی و تعيين کننده بر عهده مردم و مسئولين است.

انرژی عظيم ملت که تجلی قدرت خداست به طور متحد و هدفمند آزاد می شود و همه مناسبات را اصلاح و موانع و فشارها و مشکلات را برطرف خواهد کرد. بطور طبيعی در نوع نگاه و برنامه و سلايق داوطلبان و گروههای مختلف تفاوت وجود دارد.

تصميم گير نهايی ملت است. همه سلايق و برنامه ها عرضه می شود، اما ملت تصميم می گيرد و با انتخاب خود راه آينده را معين می کند.همه بايد تابع تصميم ملت باشند.

امام راحل عظيم الشأن فرمودند که فقط يک رأی دارند و حق انتخاب با ملت است. مقام معظم رهبری نيز فرموده اند که فقط يک رأی دارند و حق انتخاب با ملت است. همه بايد به حق ملت احترام بگذارند. دولت به عنوان برگزار کننده انتخابات، بدنبال انتخاباتی پرشور و شکوه و حداکثری و نهايت سلامت است.

همه برای تحقق اين هدف مسئولند و بايد از يک سو انگيزه های سازنده را تقويت کنند و از سوی ديگر از هر سخن و اقدامی که موجب کاهش انگيزه آحاد ملت می¬شود به شدت اجتناب نمايند.

اينجانب شخصاً نهايت حساسيت را به کار خواهم برد و همچنان که بارها و بارها به مسئولين استانی و غير استانی گفته ام از کوچکترين تخلفی اغماض نخواهم کرد.

من به آينده بسيار اميدوارم و مطمئنم که ملت بزرگ قله افتخار ديگری را فتح و عظمت خود را بار ديگر آشکار خواهد کرد.اما کلام آخر درباره بهار و نوروز است.

بهار آيت بزرگ خداوند و نشانی از حيات طيبه است. انسان برای زندگی بهاری و در بهار سرشار از زيبايی، بهار توحيد و عبوديت و آزادی و بهار عدالت و عشق و کرامت خلق شده است.

همه پيامبران الهی و صالحان به دنبال شکوفايی حقيقت انسان و رساندن او به انسانيت اصيل و بالاترين مدارج هستی بوده اند.

متاسفانه تا کنون آنچه بوده عموما زمستان بی عدالتی و بداخلاقی و جهل و تحقير انسانها بوده است.

بشريت هنوز طعم بهار انسانی را که در قامت بلند و نورانی انسان کامل، امام عصر(ع) متجلی است نچشيده اند. هر نوروز يک ميعاد و تجديد ميثاق موحدان و عاشقان با بهار، البته در سطحی بالاتر و افقی وسيع‌تر است. شادی همگانی و نرمی قلوب و جوشش محبت و عشق در لحظه تحويل سال بهترين نشانه از حضور و عنايت گل سرسبد هستی و عينيت عشق و محبت، يعنی امام زمان عليه السلام به همه نوروزيان و بهاريان و همه ملت¬ها، اقوام و نژادها است.

ملت ايران هزاران سال به دنبال بهار حقيقی بشريت بوده است و با برپايی جشن آسمانی و انسانی نوروز هر ساله در فضايی از ايمان و عطر گل نرگس و قرآن و عشق، عهد خود را با بهار و برای رسيدن به بهار تجديد می¬کند.

هفت سين ايرانی و رنگ و مشخصات پرچم ايران هم جلوه ای از بهار حقيقی و خواست تاريخی ملت ايران برای رسيدن به بهار است.

نوروز يک سرود است، سرود زيبائی. نوروز يک ترانه است، ترانه مهربانی . نوروز يک سروش است، سروش آسمانی . نوروز يک درود است، درود بر بهار انسانی:

سلام بر تو ای بهار انسان ها سلام بر تو ای خرّمی دوران ها

توسرآمدی، سَروَری، سَیّدی، سالاری چهار"سين" از هفت "سين" ايرانی

تو سبزی، تو سرخی، تو سپيد تو خود بهار عشقی و هفت"سين" اميد

"سين"، سبز، ريزش خزانه، رويش جوانه؛ در پايش زمينه، در زايش زمانه

"سين"، سپيد، زلال جلوة "بود"؛ نمايش هَمايش هستی، عشوة "وجود"

"سين"، سرخ، روی گونه، پای لب؛ بوسة‌ يک جان عاشق، جسمِ تب

تو رنگِ سرخِ حسينی ، ترانة‌ وفا؛ سپيد چو روی ماه، مديحه‌ زهرا(س)

تو رنگ "علی" را دوست می¬داری؛ منم کنار سبزينة دلت جاری

توسرخی، سفيدی، سبز می¬مانی تورنگ رايت مردمان ايرانی

زمانه ترا صدا می¬کند بشنو! به قصيدة‌فرياد و غزل های پنهانی!

السلام عليک يا رَبیَع الاَنام و نَضْرَةَ الاّيام

بار ديگر فرا رسيدن نوروز دل انگيز باستانی را تبريک عرض می کنم. پاسداشت آئين الهی - انسانی نوروز، فرياد"زنده باد زندگیِ" ملت¬هايی است که در پرتو معرفت ايرانی، حقيت توحيد الهی و مهر محمدی(ص) را جستجو می کنند. لحظة‌ تحويل سال، لحظة‌تجديد ميثاق با تک سوار عشق و حقيقی-ترين بهار هستی، موعود امم و منجی بشر است. غريو بلندی که زمين و زمان از زمزمة‌ انسان پژواک می¬دهند که

" می آيد بهار" که؛ زنده است يار، که؛ "زنده باد بهار"


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016