سه شنبه 22 اسفند 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

قائم مقام مصباح يزدی: اظهارات احمدی‌نژاد در راستای اهداف نظام و انقلاب نيست

• طرح شعار «زنده باد بهار» افکاری باطل است
• شعار‌ها و تعريف و تمجيد‌ها از مشايی و چاوز هيچ دردی را از مردم دوا نمی‌کند


ايلنا: قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی (ره) در گفت‌و‌گو با ايلنا، اظهار نظرهای اخير محمود احمدی‌نژاد را، گفتارهای نسنجيده، غيرمتخصصانه، غير منطبق با عقل، بدون سازگاری با موازين دينی، مضر برای همبستگی ملی و در مقابل اهداف انقلاب و نظام جمهوری اسلامی دانست و در عين حال تصريح کرد: کسانی که اين پرسش‌ها را مطرح می‌کنند که چرا در آن دوران (دوران رياست جمهوری سيدمحمد خاتمی) در مقابل مسائل واکنش نشان می‌داديد و اکنون (دوران محمود احمدی‌نژاد) واکنش نشان نمی‌دهيد، از شرايط آن دوران (دوره آقای خاتمی) و کارهايی که در آن دوره می‌شد، غفلت می‌کنند؛ در آن دوران صريحا گفتند دوران امام خمينی (ره) گذشته است؛ گفتند عليه خدا هم می‌توان تظاهرات کرد؛ ائمه معصومين (ع) را مسخره کردند؛ در آن دوران شرايطی شده بود که عده‌ای اساس دين را به بازی می‌گرفتند؛ اين طور نيست که کسانی بخواهند شرايط اين دوره فعلی را با آن دوران مقايسه کنند؛ کجا در آن دوران واکنش‌های طلاب برای کوچک‌ترين چيز‌ها بود؟ آنان در سخنرانی علنی، امام معصوم (ع) ما را مسخره می‌کردند؛ می‌گفتند دين را با آزادی و آن هم به مفهوم غربی‌اش بايد تطبيق داد؛ نبايد بگوييم واکنش آن زمان طلاب در آن زمان، در مورد اقدامات جزئی و کوچک بود؛ وزير فرهنگ و ارشاد دولت اصلاحات می‌گفت بايد عنوان اسلامی را از اين وزارتخانه برداريم که رهبری صريحا مقابل آن موضع گرفتند؛ و الا ماشاالله کتاب‌های ضد دين در آن دوران به چاپ رسيد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آيت الله محمود رجبی جانشين آيت الله مصباح يزدی در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی (ره) قم، در گفتگو با ايلنا در پاسخ به اين سؤال که تعبيرات به کار رفته از سوی محمود احمدی‌نژاد برای هوگو چاوز و يا تعبيراتی که برای اسفنديار رحيم مشايی به کار می‌برد را چگونه ارزيابی می‌کنيد؟ و به نظر شما وی چه اهدافی را دنبال می‌کند؟ اظهار داشت: اينکه هدف آقای احمدی‌نژاد چه هست، ما نمی‌توانيم صد در صد قضاوت کنيم، اما بدون شک، اين اظهار نظر‌ها و تعريف و تمجيد‌ها، گفتارهايی نسنجيده و غير متخصصانه بوده و در راستای اهداف انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ايران معنا پيدا نمی‌کند.

وی افزود: تعريف و تمجيد‌هايی که ايشان از شخصيت‌های داخلی و يا شخصيت‌های خارجی می‌کنند، نه منطبق با عقل بوده و نه با موازين دينی ما سازگار است؛ و همچنين برای نظام، جامعه و همبستگی ملی ما مضر است.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با اشاره به مطرح شدن برخی از احتمالات در جامعه و در بين سياسيون و کار‌شناسان در خصوص اهداف احمدی‌نژاد راجع به موضع گيری و تحرکات اخيرش گفت: اگر بنا شد اهداف غير اخلاقی و غير دينی برای اين اقدامات ايشان مطرح شود آن وقت بايد خيلی چيز‌ها را مطرح کرد و البته آقای احمدی‌نژاد بايد بداند که وقتی بی‌حساب و بی‌منطق سخن گفته شود، اين جور اظهار نظر‌ها رخ خواهد داد.

وی گفت: اهداف پشت پرده و ريشه‌های اين نوع اقدامات و موضع گيری‌های ايشان، و لو اينکه ناخودآگاه باشد، بدون شک غير انقلابی، غير اسلامی و غير منافع ملی کشور است، چرا که منافع ملی و دلسوزی برای نظام جمهوری اسلامی و نيز منابعی که از اسلام و مصالح انقلاب بر می‌خيزد، اقتضای چنين موضع گيری‌هايی ندارد؛ البته اين نياز به تحقيق دارد و نمی‌توان نظری در اين خصوص داد.

آيت الله رجبی با اشاره به طرح شعار «زنده باد بهار» که اخيرا از سوی احمدی‌نژاد مطرح می‌شود، گفت: هم خود آقای رئيس جمهور بايد بداند که اين افکار باطل است و پيامد‌ها مضر و غير سودمند برای نظام و جامعه به دنبال دارد و هم خود ما بايد بدانيم که خيلی دامن زدن به اين مسائل، به مصلحت مردم، انقلاب و مصالح امروزيمان نيست.

وی تأکيد کرد: رئيس جمهور بايد دغدغه‌های اصلی مردم را در عمل برطرف کرده و کار کنند و بدانند اين شعار‌ها و تعريف و تمجيد‌ها هيچ دردی را دوا نمی‌کند؛ يعنی اگر مشکل ساز نباشد، حل کننده مشکلات نيست.

قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی (ره) قم با رد نظر برخی از سياسيون مبنی بر اينکه اقدامات اخير محمود احمدی‌نژاد و موضع گيری‌های اخير او، برای بر انگيختن حوزه‌های علميه و روحانيون و ايجاد واکنش در آن‌هاست، گفت: اگرچه اين اقدامات آقای احمدی‌نژاد شايد پيامدهای اين چنينی هم داشته باشد، اما به نظر بنده اين واکنش‌های احتمالی، اهداف کوتاه مدت اين جريان است؛ يعنی نتايج ديگری مدنظر آن‌ها است.

وی افزود: بالاخره رئيس جمهور تحت تأثير القائاتی است که معلوم است از طرف چه کسی صورت می‌گيرد و همين فرد مشخص است که آگاهانه تحت تأثير چه عواملی قرار دارد.

آيت الله رجبی در پاسخ به اين سؤال که پاسخ شما به سؤالی که اخيرا در فضای رسانه‌ای کشور مطرح می‌شود مبنی بر اينکه «چرا برخی طلاب در دوره رياست جمهوری آقای خاتمی برای کوچک‌ترين مسئله‌ای تجمع اعتراض آميز برگزار کرده و کفن می‌پوشيدند اما اکنون در رابطه با بسياری از مسائلی که از سوی رئيس جمهور و دولت آقای احمدی‌نژاد صورت می‌گيرد، سکوت کرده و به نوعی بی‌تفاوت شده‌اند؟» چيست؟ گفت: اين طور نيست که فراموش کردند؛ حوزه در برابر همين مسائل امروزی هم موضع می‌گيرد؛ البته برخی جا‌ها را ممکن است مصلحت نداند که به صورت علنی موضع گيری داشته باشد، بلکه به صورت نامه و به صورت فرستادن کسی به رئيس جمهور، اين کار را انجام دهد؛ دانشمندانی مثل علامه مصباح يزدی در رابطه با مسائل اين دولت ورود کرده و مسائل را تبيين کردند؛ ديگران هم در حد توان خود و با توجه به شرايط فعلی اين کار را انجام داده‌اند، اما انجام زياده از حد اين کار موجب می‌شود مسائل فرعی کشور بيايد و جای مسائل اصلی را بگيرد و مسائل اصلی تحت الشعاع اين مسائل حاشيه‌ای شود؛ دشمن هم همين را می‌خواهد تا از اين شرايط سوء استفاده شود.

وی اضافه کرد: همه بايد بدانيم که تا زمان انتخابات نياز به فضای آرامی در کشور داريم و بايد شرايط را حفظ کنيم و از اين رو شايد عکس العمل در مقابل مسائل حاشيه‌ای، به مصلحت شرايط فعلی ما نباشد.

قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی (ره) قم تصريح کرد: از طرفی کسانی که اين پرسش‌ها را مطرح می‌کنند که چرا در آن دوران (دوران رياست جمهوری سيدمحمد خاتمی) در مقابل مسائل واکنش نشان می‌داديد و اکنون (دوران محمود احمدی‌نژاد) واکنش نشان نمی‌دهيد، از شرايط آن دوران (دوره آقای خاتمی) و کارهايی که در آن دوره می‌شد، غفلت می‌کنند؛ در آن دوران صريحا گفتند دوران امام خمينی (ره) گذشته است؛ گفتند عليه خدا هم می‌توان تظاهرات کرد؛ ائمه معصومين (ع) را مسخره کردند؛ در آن دوران شرايطی شده بود که عده‌ای اساس دين را به بازی می‌گرفتند؛ اين طور نيست که کسانی بخواهند شرايط اين دوره فعلی را با آن دوران مقايسه کنند؛ کجا در آن دوران واکنش‌های طلاب برای کوچک‌ترين چيز‌ها بود؟ آنان در سخنرانی علنی، امام معصوم (ع) ما را مسخره می‌کردند؛ می‌گفتند دين را با آزادی و آن هم به مفهوم غربی‌اش بايد تطبيق داد؛ نبايد بگوييم واکنش آن زمان طلاب در آن زمان، در مورد اقدامات جزئی و کوچک بود؛ وزير فرهنگ و ارشاد دولت اصلاحات می‌گفت بايد عنوان اسلامی را از اين وزارتخانه برداريم که رهبری صريحا مقابل آن موضع گرفتند؛ و الا ماشاالله کتاب‌های ضد دين در آن دوران به چاپ رسيد.

وی با بيان اينکه در حال حاضر نيز حوزه در مقابل اقدامات و موضع گيری‌های نادرست دولت فعلی موضع می‌گيرد، گفت: برای مثال در تعريف‌هايی که آقای احمدی‌نژاد از هوگو چاوز کردند، موضع گيری‌های فراوانی از سوی شخصيت‌های حوزوی شد.

آيت الله رجبی گفت: بايد در شرايط فعلی مواظب باشيم آن چيزی که آرامش جامعه را به هم می‌زند از سوی ما رخ ندهد؛ يعنی هر کسی می‌خواهد در مقابل اقدامات دولت موضع بگيرد، با تبيين شرايط، موضع بگيرد؛ ما بايد خيلی دقيق برخورد کرده و مواظب باشيم که خدای ناکرده به اهدافی که دشمنان طراحی کردند، کمک نکرده و مسائل را اهم و مهم کنيم.

وی با بيان اينکه در شرايط فعلی بايد گوش به فرمان رهبر معظم انقلاب باشيم، گفت: اگر خير انقلاب و نظام و اسلام را می‌خواهيم بايد ببينيم رهبر معظم انقلاب چه مسيری را نشان می‌دهند و دقيقا‌‌ همان مسير را طی کنيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016