پنجشنبه 1 فروردین 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهم‌ترين رويداد‌ها و گزارشات حقوق بشری در سال ۱۳۹۱

خبرگزاری هرانا - نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران همزمان با آغاز سال جديد شمسی در ايران در يک گزارش ۹ صفحه‌ای اقدام به بررسی مهم‌ترين گزارشات نقض حقوق بشر در طی سال ۱۳۹۱ نمود.

اين گزارش بخشی از مجموعه گزارشات تحليلی، تفصيلی و آماری نقض حقوق بشر در طی سال ۱۳۹۱ خواهد بود که همه ساله در ايام نوروز توسط اين نهاد جمع آوری و منتشر می‌شود.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران ضمن تبريک سال نو شمسی اميدوار است با مستند کردن گزارشات نقض حقوق بشر در ايران گامی مهم در بهبود وضعيت حقوق بشر در ايران برداشته شود.

مهمترين رويدادها و گزارشات حقوق بشری به شرح زير است:
• ارسال پرونده‌ی حميد قاسمی شال، زندانی سياسی محکوم به اعدام محبوس در زندان اوين، به دايره‌ی اجرای احکام، حميد قاسمی شال به اتهام جاسوسی از طريق ارتباط با سازمان مجاهدين خلق ايران با مجازات مرگ مواجه شده است.

• رئيس کل دادگستری استان اردبيل از محکوميت ۸۵ نفر به اعدام به اتهام جرايم مربوط به مواد مخدر در استان اردبيل در سال ۹۰ خبر داد. در اين گزارش آمده بود که از اين تعداد عده‌ای اعدام شده و مابقی امسال اعدام خواهند شد.

• در رابطه با محکوميت‌های سنگين فعالين توسط دادگاه‌های انقلاب در فروردين ماه ۹۱ نيز، بايد به صدور احکام حبس برای رضا شهابی و منصوره بهکيش توسط قاضی ابوالقاسم صلواتی، اشاره کرد. رضا شهابی، عضو سنديکای کارگران اتوبوسرانی تهران و حومه و مسئول سابق واحد کارگران مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران پس از ۲۲ ماه بازداشت غير قانونی و بلاتکليفی، سرانجام به ۶ سال حبس تعزيری و ۵ سال ممنوعيت از فعاليت محکوم شده است. منصوره بهکيش نيز به چهار و نيم سال حبس محکوم شد. خانم بهکيش، از حاميان مادران عزادار(مادران پارک لاله) از خانواده‌های جان باختگان دهه‌ی شصت است که شش نفر از اعضای خانواده‌اش را در اين بازه‌ی زمانی از دست داده است.

• يک فعال صنفی کارگران نانوايی، از بيکاری گسترده‌ی کارگران نانوايی ها در پی اجرای فاز اول قانون هدفمندی يارانه‌ها خبر داد. وی متذکر شد که اجرای فاز اول هدفمندی يارانه‌ها موجب هرج و مرج در نانوايی‌های سطح کشور شده است که به نفع مردم، دولت و توليدکنندگان نان نيست.

• وزير علوم دولت دهم ضمن تاکيد بر "استخدام اساتيد متخصص و متعهد در دانشگاه‌ها"، گفته است: "کسانی که در فتنه سال ۸۸ فعال بوده و بعد از اتمام حجت رهبری در نمازجمعه همان سال هم‌چنان به فتنه گری ادامه دادند، حق ورود به دانشگاه ها را ندارند."وی در اين خصوص تاکيد کرده است که "در صورتی که اين افراد جذب دانشگاه‌ها شوند، ما پاسخی برای مردم قهرمان و بسيجی ايران که حماسه نهم دی را آفريدند، نداريم."

• حکم ۹۹ ضربه شلاق دو شهروند، در شهرستان شاهرود و در ملاءعام به اتهام آنچه "اعمال منافی عفت" خوانده شده است اجرا شد.

• دختر بچه‌ی دو ساله‌ای به نام "نيلوفر"، بر اثر کودک آزاری در مشهد جان باخت. اين کودک بر اثر اصابت يک جسم سخت به سرش فوت کرده و پزشکان وجود آثار کبودی و سوختگی بر روی بدنش را تاييد کرده‌اند.

• مردی به نام "جمشيد" در بلوار تهرانسر، پس از شنيدن پاسخ منفی از سوی دختر مورد علاقه‌اش، به صورت وی اسيد پاشيد.

• يک نوجوان به نام "حميد احمدی" از اهالی شهر سياهکل در استان گيلان، از سوی دستگاه قضايی جمهوری اسلامی با مجازات مرگ مواجه شد. حکم اعدام حميد احمدی که در سن ۱۵ سالگی به اتهام مشارکت در قتل دستگير شده بود، سرانجام پس از ۴ سال زندان و رسيدن وی به سن ۱۹ سالگی صادر شده است.

• حکم قصاص نوجوان ۱۷ ساله‌ای توسط ديوان عالی کشور که به اتهام ربودن و قتل يک دختربچه‌ی ۷ ساله پيش‌تر توسط شعبه‌ی ۳ دادگاه کيفری استان خراسان رضوی به قصاص نفس محکوم شده بود؛ تائيد شد.

• هوشنگ رضايی، زندانی سياسی محبوس در زندان رجايی شهر کرج از سوی شعبهی ۲۸ دادگاه انقلاب به اتهام محاربه از طريق ارتباط و همکاری با حرب کومله به اعدام محکوم شد.

• سيروان نژاوی و ابراهيم عيسيپور دو تن شهروندان اهال روستايی در سردشت که ۱۴ تيرماه سال ۹۰ توسط مأمورين امنيتی بازداشت شدند، از سوی شعبهی اول دادگاه انقلاب مهاباد به اتهام محاربه از طريق همکاری با يکی از احزاب کرد به اعدام محکوم شدند. اين دو تن اخيرا از زندان مهاباد به زندان اروميه تبعيد شدند.

• سمکو خورشيدی، زندانی سياسی کرد که به اتهام محاربه و درگيری مسلحانه و وابستگی به يکی از احزاب کرد بازداشت شده بود از سوی دادگاه انقلاب اسلامی سقز به اعدام محکوم شد.

• حکم غلامرضا خسروی سوادجانی، زندانی سياسی محبوس در زندان اوين هم که پيشتر بنابر رای شعبهی ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی با اتهاماتی نظير جاسوسی و کمک مالی به سازمان مجاهدين خلق ايران، با مجازات مرگ مواجه شده بود، از سوی شعبهی ۳۱ ديوان عالی کشور تاييد شد.

• دستکم ۷۷ نفر در شهرهای مختلف کشور به دار آويخته شدند. مجيد جمالی فشی در تهران، که از سوی دستگاه قضايی به ترور مسعود علی محمدی از دانشمندان هستهای ايران متهم شده بود، يکی از اعداميان بوده است.

• همزمان با روز جهانی کارگر ماموران امنيتی به بازداشت فعالين کارگری از جمله ذبيح الله باقری در اصفهان و احضار شماری از قبيل محمود صالحی، عمر شاکری و حسين مرادی دست زدند،مراسمی را که به اين مناسبت توسط کارگران و فعالين کارگری در سنندج برپا شده بود؛ با سرکوب و بازداشت عدهای ناتمام گذاشتند. اين افراد با تجمع در خيابان سيروس به سمت چهار راه سيروس دست به راهپيمايی زدند و پلاکاردهايی با مضامين "نان، مسکن، آزادی" و "کارگر زندانی آزاد بايد گردد" در دست داشتند.

• بيست و پنجمين دوره نمايشگاه کتاب تهران با حضور محمود احمدينژاد، رئيس دولت دهم جمهوری اسلامی، محمد حسينی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی و برخی مسئولان اجرايی بهشکل رسمی گشايش يافت که علاوه بر نشر چشمه که پيشتر اعلام شده بود از حضور در نمايشگاه محروم است، ۱۰ ناشر ديگر از جمله نشر "آهنگ ديگر"، "اميد فردا"، "کوير"، "تيمورزاده"، "دفتر شعر جوان"، "بوتيمار"، "طرح نو"، "انتشارات بهشتی" از اين رخداد فرهنگی حذف شدند. ناشرانی چون "اختران" و "آگاه" نيز همچون سالهای گذشته از حضور در نمايشگاه کتاب تهران بازماندهاند. دستکم ۱۲۰ عنوان کتاب هم از نمايشگاه به علت آنچه عدول از قوانين نمايشگاه خوانده شده است، جمع آوری شدند و شش غرفه در طول نمايشگاه به دليل آنچه عدم رعايت شئونات اسلامی (بد حجابی)، عدم رعايت آييننامهی انضباطی و عدم رعايت قانون عنوان شده است، بسته شدند. همچنين جدا از اينکه "انتشارات صديقی" و "انتشارات فاروق اعظم" زاهدان که به عنوان دو ناشر معتبر و فعال اهل سنت شناخته می شوند، با وجود ثبت نام به موقع، از حضور در نمايشگاه کتاب منع شدند، مدير نشر آراس کردستان از پلمب ۳ غرفه نشر کتاب ويژه اهل سنت در بيست و پنجمين نمايشگاه بين المللی کتاب تهران خبر داد.

• وزارت علوم دولت دهم، حکم اخراج دکتر "حسين واله" و "محمد سعيد حنايی کاشانی" دو تن از اساتيد گروه فلسفهی دانشکدهی ادبيات و علوم انسانی دانشگاه شهيد بهشتی را ابلاغ نموده است.

• ۴ انگشت دست راست يک زندانی متهم به سرقت در مشهد طی حکم قضايی قطع شد، اين فرد در دادگاهی در شهرستان ايرانشهر به اتهام ارتکاب سرقتهای متعدد به اين حکم، محکوم شده بود.

• اجرای حکم اعدام سه زندانی سياسی عرب به نام‌های عباس حيدريان، جمشيد حيدريان، عبدالرحمان حيدريان پس از انتقال به نقطه نامعلوم اجرا شد. اين شهروندان عرب به همراه چند تن ديگر در پی تظاهرات در شهرک ملاشيه اهواز در سال ۹۰ که منجر به بروز درگيری بين اهالی اين شهرک و مأموران انتظامی و کشته شدن يک مامور پليس و مجروح شدن يک تن ديگر شد؛ بازداشت شدند. ايشان پس از ماه‌ها حبس در سلول‌های انفرادی اداره‌ی اطلاعات اهواز از سوی شعبه‌ی چهارم دادگاه انقلاب اين شهر به رياست قاضی مرتضی سياستی محاکمه و آقايان عباس، علی، عبدالرحمان حيدريان و علی نعامی به اعدام و امير معاوی و عباس حيدری به ترتيب به ۳۸ سال و ۱۷ سال حبس تعزيری توام با تبعيد به يکی از زندان‌های استان مازندران محکوم شدند.

• منصور رادپور زندانی سياسی بند امنيتی زندان رجايی شهر در اول خردادماه بر اثر سکته‌ی مغزی و محمد مهدی زاليه نقشبنديان ديگر زندانی سياسی محبوس در اين بند در پانزدهم خردادماه، فوت کردند. منصور رادپور، ۴۱ ساله، که طی دو حکم جداگانه در شعب ۱ و ٨ دادگاه انقلاب اسلامی کرج، با اتهاماتی هم‌چون "اقدام عليه امنيت ملی" و "همکاری با سازمان مجاهدين خلق ايران" مجموعاً به هشت سال زندان محکوم شده بود؛ به علت شکنجه‌های فيزيکی طولانی مدت از ناراحتی‌های جسمی متعددی از قبيل نوسان فشار خون، نارسايی کليه و ناراحتی شديد قلبی رنج می‌برد و مسئولين زندان حاضر به رسيدگی پزشکی در مورد وی نبودند. محمد مهدی زاليه نقشبنديان نيز که از مجروحان شيميايی جنگ ايران و عراق بود وی پس از تحمل بيش از ۱۸ سال حبس در زندان‌های اروميه و رجايی شهر کرج به دليل وخامت حال جسمی‌اش درگذشت. نامبرده به اتهام همکاری با يک حزب کرد بازداشت و به حبس ابد محکوم شده بود.

• ماموران امنيتی با يورش مسلحانه به خانه‌ای در کرج، بيش از ۶۰ نفر از فعالين کارگری که تعدادی از ايشان عضو کميته هماهنگی برای کمک به ايجاد تشکل‌های کارگری بودند؛ به صورت دسته جمعی بازداشت نمودند. دستگيری اين افراد همراه با ايجاد رعب و وحشت در ميان همسايگان صورت گرفته است.

• پس از آنکه نشر چشمه به همراه چند ناشر ديگر تعليق شده بود، با رای هيات رسيدگی به تخلفات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، لغو امتياز شد. بهمن دری، معاون فرهنگی وزارت ارشاد در توضيح دلايل لغو پروانه نشر چشمه گفت: "اين انتشارات کتابی عرضه کرد که سراسر ضد قيام کربلا و ضد امام حسين بود."

• هم زمان با اعلام نتايج کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه های دولتی، تعداد زيادی از فعالين دانشجويی در سراسر کشور، از ادامه‌ی تحصيل در اين مقطع محروم گشته و اصطلاحاً ستاره دار شدند. در سال های اخير شمار زيادی از دانشجويان، علی رغم کسب رتبه های برتر در آزمون های سراسری به دليل آنچه نقص در پرونده عنوان شده است، ستاره دار شده و از ادامه تحصيل در مقاطع بالاتر بازمانده اند.

• علی مير اعتماد، استاد دانشگاه و مدافع حقوق کودکان اعلام کرد بر اساس آمار غير رسمی ۷ ميليون کودک کار در کشور وجود دارد که اين مهم با کم توجهی مواجه شده است. به گفته‌ی مير اعتماد تعداد کودکان کار ايرانی بنابر آمار رسمی ۲ ميليون و بنا بر آمار غير رسمی ۷ ميليون نفر تخمين زده می شود. در اين بين نبايد حضور پرشمار کودکان مهاجر را ناديده گرفت. لازم به توضيح است که هر فرد زير ۱۸ سال که به منظور کسب درآمد به فعاليت اقتصادی و يا مشاغل کاذب اشتغال داشته باشد، کودک کار ناميده می شود.

• مرکز آمار ايران گزارش داد در سال تحصيلی جديد، بيش از هفت ميليون و ۱۳۵ هزار نفر از دانش‌آموزان ايران به دلايل مختلف قادر به ادامه تحصيل نبودند و ترک تحصيل کرده‌اند.

• بر اساس گزارشی که در خردادماه منتشر شد از ميان ۴۰۰‌ هزار کودک افغان ساکن در ايران تنها ۲۸۵‌ هزار نفر به‌شکل رسمی تحصيل می‌کنند و ۱۱۵ هزار کودک افغان ديگر از تحصيل در مراکز رسمی آموزشی ايران محروم هستند. برپايه آمارهای رسمی، بيش از يک‌ميليون و نيم پناهنده افغان به‌شکل رسمی و بيش از دو و نيم‌ميليون نفر به‌صورت غيررسمی و غيرقانونی در ايران زندگی می‌کنند.

• احمد قشمی، مديرکل ثبت احوال استان تهران خبر داد که علاوه بر اين ۳۹۲۹ دختر و پسر ۱۰ تا ۱۴ ساله پای سفره عقد نشسته‌اند و ۱۹۲۳۷ عروس و داماد، نوجوانان ۱۵ تا ۱۹ ساله بودند.

• رئيس کل دادگستری استان سيستان و بلوچستان از تاييد حکم اعدام ۲ نفر از متهمان انفجار مسجد جامع زاهدان در سال ۸۹، خبر داد.

• حکم اعدام ۵ فعال سياسی اهوازی به نام‌های محمد علی عموری، هادی راشدی، هاشم شعبانی، جابر آلبوشوکه و مختار آلبوشوکه که در زندان اين شهر بسر می‌برند، از سوی شعبه‌ی ۳ دادگاه انقلاب اهواز به رياست قاضی سيد محمد باقر موسوی به اتهام اقدام عليه امنيت ملی از طريق محاربه با خدا و رسول خدا به ايشان ابلاغ شد. هاشم شعبانی بدليل فقر مالی از حق داشتن وکيل در جلسات دادگاه محروم بوده است و اين در حالی است که دادگاه بايد در اينگونه موارد وکيل تسخيری در اختيار متهم قرار دهد.

• يک نوجوان ۱۶ ساله به نام "علی قاسمی" با شليک مستقيم پليس، به احتمال "شرب خمر" در يکی از محلات شهر تهران از فاصله‌ی ۲۰ سانتی‌متری فوت کرد. شاهدان عينی گفته‌اند که مامور کلانتری ۱۶۰ خزانه پس از آنکه اين نوجوان در پاسخ به پرسش وی مبنی بر اينکه "مشروبات الکی" خورده است٬ پاسخ منفی داد؛ به وی شليک کرد.

• دو شهروند نيز به جرم استفاده از مشروبات الکلی در خراسان رضوی به اعدام محکوم شدند. به گفته‌ی رئيس دادگستری استان خراسان رضوی اين دو تن برای سومين بار مرتکب شرب خمر شده بودند و در دو مرتبه‌ی گذشته "حد" در مورد آن‌ها اجرا شده بود.

• وزير ارتباطات دولت احمدی‌نژاد در صحن علنی مجلس به اين موضوع که مکالمات و ارتباطات شهروندان کنترل می‌شود، اعتراف کرد و بدون اشاره به اينکه امکان گرفتن حکم قضايی برای شنود و کنترل مکالمات در چنين گستره‌ای وجود ندارد، خاطرنشان ساخت که اين کار -که از آن‌ها با عنوان"کارهای نظارتی" نام برد- از سوی همکاران ما و همکاران وزارت اطلاعات انجام می‌شود.

• وزارت اطلاعات استان سمنان در راستای اعمال فشار بر شهروندان بهايی ساکن شهر دازگاره‌ افشار از توابع شهر سنگسر در استان سمنان بند ذخيره‌ی آب دازگاره را تخريب و احشام و دام کشاورزان بهايی را مصادره نمودند.

• پس از اعدام ۴ زندانی عرب در شهر اهواز، اين شهر در روز يکم تيرماه دست‌خوش اعتراضات مردمی شد که طی آن دست کم ۱۵ نفر بازداشت شدند.

• رئيس انجمن مددکاران اجتماعی ايران، اعلام کرد که در سال ۸۹ نزديک به ۴۳ هزار نفر ازدواج زير ۱۵ سال در ايران ثبت شده است. وی تاکيد کرد که برخی دفا‌تر ثبت، حتی قانون را هم رعايت نمی‌کنند و ناظران دفا‌تر ثبت، نظارت جدی ندارند.

• در ادامه‌ی فشار‌ بر هنرمندان و اعمال محدوديت‌ها برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی - هنری مسئولان از اجرای چند کنسرت موسيقی منجمله کنسرت شهرداد روحانی در کرمان، سالار عقيلی در همدان، علی قمصری در قزوين لغو کردند. در همين زمينه يک گروه موسيقی در بوشهر با مجوز اداره‌ی فرهنگ و ارشاد قصد اجرای موسيقی در يکی از سالن‌های شهر بوشهر را داشت با ممانعت جمعی از افراد خودسر روبرو شد. اين افراد که خود را "امت حزب الله" می‌ناميدند با اقامه نماز نسبت به اجرای اين گروه موسيقی اعتراض کردند که اداره ارشاد بوشهر نيز اقدام به تعطيلی اين کنسرت نمود.

• شهروندی که متهم بود انگشت دوستش را در يک در گيری قطع کرده از سوی قضات دادگاه کيفری محکوم به قطع دست شد. گفته می‌شود اين جوان ۲۲ ساله به نام محمد متهم است در مهر سال ۹۰ در جريان درگيری‌ با دوستش بهنام، انگشت پنجم دست چپ او را با شمشير سامورايی قطع کرده است.

• بختيار معماری از شهروندان اهل مريوان که به همراه زانيار و لقمان مرادی و هژير ابراهيمی به عنوان "چهار تروريست عضو کومله" در اطلاعيه‌ی وزارت اطلاعات اعلام شده بودند به اعدام محکوم شد. آقای معماری که هم اکنون در زندان مرکزی سنندج محبوس است، به اتهام قتل دو شهروند کرد و عضويت در يک حزب مخالف کرد به اعدام محکوم شده است.

• زلزله‌ی شديد در آذربايجان شرقی موجب مرگ، جراحت و آوارگی تعداد کثيری از هم‌طنانمان شد و پيرو آن نيروی انتظامی به همراه مامورين وزارت اطلاعات در راستای جلوگيری از فعاليت اجتماعی شهروندان در جهت امداد رسانی و برگزاری مراسم برای جانباختگان اقدام به بازداشت ۴ تن از شهروندان تبريزی در مقابل تالار شاه گلی تبريز کردند که با روشن کردن شمعی ياد قربانيان اين حادثه را گرامی داشته بودند؛ البته اين دستگيری‌های هدفمند به اين تعداد محدود نبوده و فعالين ديگری نظير سعيد شيرزاد هم که برای عمليات امداد و کمک به مردم عازم مناطق زلزله زده شده بودند، در ورزقان بازداشت شده است.

• نيروی انتظامی به همراه مامورين وزارت اطلاعات در راستای مخالفت با کمک رسانی به زلزله زدگان، با حمله به کمپ فعالان اجتماعی و حقوق بشر در روستای سرند به قصد پلمپ و اخراج مددکاران، هجوم بردند و علی‌رغم مقاومت فعالان حاضر در آنجا، دستکم ۳۵ نفر از افراد حاضر در محل را بازداشت کردند؛ مسئولان اتهامات بی‌شماری را به ايشان منتسب کردند تا جايی که غلامحسين محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه‌ی قضائيه ايشان را تعدادی "منافق" و "بهايی" که قصد "خرابکاری" داشتند، ناميد نيروی انتظامی استان آذربايجان شرقی هم با اشاره به دستگيری ۲۰ نفر در مناطق زلزله زده که به زعم وی "يک گروه تشکيل داده بودند"، مدعی شد در اين گروه افرادی بودند که به تبليغ وهابيت می‌پرداختند، حتی دو نفر زندانی فراری که محکوميت طولانی هم داشتند، در لباس امدادگر دستگير شدند.

• ميرحسين موسوی يکی از رهبران مخالفان در حصر خانگی بسر می برد به علت بيماری قلبی در ميان تدابير شديد امنيتی، در کنار همسرش زهرا رهنورد به بخش سی‌سی‌يو يکی از مراکز تخصصی قلب تهران منتقل شد.

• نتايج اوليه‌ی آزمون سراسری سال ٩١ در حالی اعلام شده است که دفترچه‌ی انتخاب رشته‌ی داوطلبان کنکور سراسری، حکايتگر اعمال گسترده تفکيک جنسيتی و سياست‌های تبعيض آميز در نحوه‌ی پذيرش داوطلبان دختر بود به طوريکه در سال جاری در بيش از ۶٠ دانشگاه کشور در نزديک به ۶۰۰ رشته، داوطلبان به صورت تک جنسيتی پذيرش شدند که نسبت به سال ۹۰ با رشد قابل توجهی روبه‌رو بود.

• پسر نوجوان دانش آموزی به نام "محمد" به اتهام قتل در دادگاه کيفری استان تهران به اعدام محکوم شد. اين نوجوان ۱۷ ساله متهم است دو سال قبل در جريان يک نزاع شبانه مرد جوانی به نام علی اکبر را با ضربه‌های کارد به قتل رسانده است.

• بهاءالدين قاسم‌زاده، نوجوان بزهکار اهل اروميه نيز که در ۱۲ آذر ماه سال ۸۸ و در سن ۱۵ سالگی به اتهام قتل بازداشت شده است، از سوی دادگاه جزايی استان آذربايجان غربی به اتهام قتل عمد به اعدام محکوم شد.

• مديرکل سازمان بهزيستی استان کردستان اعلام کرده است که از ابتدای سال گذشته تا کنون ۳۰۶ مورد کودک آزاری در استان کردستان به دفتر امور آسيب ديدگان اجتماعی سازمان بهزيستی گزارش شده که از اين تعداد گزارش‌های داده شده به سازمان بهزستی، ۱۱۳ مورد آن منجر به مداخله اين سازمان شده است.

• حکم کور کردن شخصی به نام "محمدرضا.ن" که متهم است در تيرماه سال ۸۸ در يکی از روستاهای قروه از توابع استان کردستان با ريختن آهک در چشمان کودکی چهارساله به‌نام فاطمه کلوندی موجبات کوری وی را فراهم آورده است و در ديوان عالی کشور به تاييد رسيد.

• کميته‌ی حقوق بشر سازمان ملل با نام بردن از ۱۶ کشور از جمله ايران که مخالفان و منتقدان خود را به‌شدت سرکوب می‌کنند، می‌گويد که بسياری از اين دولت‌ها به خاطر به سکوت واداشتن منتقدان با خشونت و ارعاب مورد تنبيه و توبيخ قرار نمی‌گيرند. در همين زمينه، بان‌کی‌مون دبيرکل سازمان ملل متحد هم که برای حضور در اجلاس کشورهای غيرمتعهد به تهران سفر کرده بود، در روز پنج‌شنبه، نهم شهريورماه، طی سخنرانی خود در دانشکده‌ی روابط بين‌الملل وزارت خارجه ايران خطاب به رهبران جمهوری اسلامی، از لزوم شنيدن صدای مردم ايران در انتخابات رياست جمهوری سال آينده گفت. دبيرکل سازمان ملل همين‌طور از مقامات ايران خواست تا رهبران اپوزيسيون، مدافعان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران زندانی را آزاد کنند. وی در بخشی ديگر از اين سخنرانی تاکيد کرد که ايران بايد بر همکاری خود با مکانيسم‌های حقوق بشری سازمان ملل،‌ به‌ويژه "گزارشگر ويژه‌ی اين سازمان"، بيفزايد.

• سامان نسيم شهروند مريوانی که در تير ماه سال ۱۳۹۰ در مناطق مرزی استان آذربايجان غربی و توسط نيروهای امنيتی بازداشت شده بود و در شعبه‌ی ۱ دادگاه انقلاب مهاباد به اعدام محکوم شد.

• منصور آروند که بيش از يک سال است در بازداشت به‌سر می‌برد به اتهام محاربه از طريق همکاری مؤثر با گروه‌های معاند نظام از سوی دادگاه انقلاب اسلامی مهاباد با حکم مرگ مواجه شد.

• سعيد مرتضوی دادستان سابق تهران و متهم جنايات کهريزک به رياست سازمان تامين اجتماعی منسوب شد علاوه بر اين علی اکبر حيدری فر از ديگر قضات متهم در جنايات کهريزک نيز از زندان آزاد شد.

• رای نهايی هيات رسيدگی به امور مراکز فرهنگی و هنری به تأييد تعطيلی دائم خانه‌ی سينما منجر شد.

• گام نخست "شبکه ملی اطلاعات" در ايران با جدا کردن اينترنت جهانی از اينترنت سازمان‌های دولتی در ۳۱ استان اين کشور از شهريور ۱۳۹۱ اجرا شد؛ مسئولان جمهوری اسلامی با اعلام اينکه اينترنت جهانی "ناپاک و ناامن" است، می‌‌گويند به همين دليل "اينترنت ملی" را در اين کشور راه‌اندازی می‌کنند.

• دو زندانی سياسی بلوچ به نامهای عبدالوهاب ريگی و مهرالله ريگی که در سن نوجوانی مرتکب جرم سياسی- امنيتی شدند؛ از سوی دادگاه انقلاب به اتهام محاربه به اعدام محکوم شدند.

• يک زندانی محبوس در زندان زاهدان به نام سياوش توری، ۴۰ ساله اهل مراغه به دليل عدم درمان بموقع جان خود را در اين زندان از دست داد.

• مظفر دادی، ۲۴ ساله زندانی محبوس در زندان بندرعباس که به يکسال حبس محکوم شده و نيمی از حبس خود را گذرانده بود، پس از ضرب و شتم ماموران به علت خونريزی داخلی و عدم انتقال به بيمارستان در اين زندان جان باخت.

• سيروس سجاديان، فرمانده‌ی انتظامی استان فارس در راستای اجرای طرح امنيت اجتماعی اعلام کرد "هفت خانه در شيراز که در آنجا مواد مخدر مصرف می‌شده، تخريب شدند." وی در حاشيه‌ی تخريب اين منازل مدعی شد: "طی هماهنگی با دستگاه قضايی و شهرداری شيراز نسبت به تخريب اين منازل که به محلی برای مصرف کنندگان موادمخدر تبديل شده بودند، اقدام شد."

• صدرالدين شريعتی، رئيس دانشگاه علامه طباطبايی اعلام کرد که در ۳۲۲۰ کلاس درس اين دانشگاه جداسازی جنسيتی صورت گرفته است. وی تاکيد کرد که در اين دانشگاه، کلاس‌های همه رشته‌ها جداسازی شده‌اند مگر در مواردی که اين تفکيک باعث می‌شده تا ظرفيت برخی از کلاس‌ها به "دو تا سه نفر" برسد.

• سه زندانی سياسی بلوچ به نام‌های عبدالباسط ريگی، عبدالجليل کهرازهی و يحيی چاری زهی در واکنش به بمبی که به تازگی در مسجد امام حسين چابهار منفجر شده است، در زندان زاهدان اعدام شدند. اين سه زندانی که به اتهام محاربه از طريق عضويت در گروه‌های سياسی-نظامی به اعدام محکوم شده بودند، با قطع تلفن‌های زندان زاهدان به سلول انفرادی منتقل و در محوطه‌ی همين محل به دار آويخته شدند.

• دادگاه انقلاب اهواز چهار نفر از فعالان عرب در شادگان در نزديکی اهواز را که حدود چهار سال پيش دستگير شده بودند، به اعدام محکوم کرد. غازی عباسی، عبدالرضا امير خنافره، عبدالامير مجدمی و شهاب عباسی چهار شهروندی هستند که به اتهام محاربه و فساد فی الارض با حکم مرگ مواجه شده‌اند. اين افراد همگی کمتر از سی سال سن دارند.

• درپی انتقال ۱۰ تن از زندانيان زندان قزل‌حصار به سلول‌های انفرادی بند ۲۴۰ زندان اوين جهت اجرای حکم، جمعی از خانواده‌های ايشان چندين مرتبه از جمله در روزهای ۱۲، ۱۹، ۲۶ و ۲۹ مهرماه تجمعی اعتراضی در مقابل بيت رهبری نظام جمهوری اسلامی در خيابان پاستور ترتيب داده و خواستار لغو محکوميت اعدام نزديکان خود شدند که بزرگترين اين تجمعات مربوط به چهارشنبه نوزدهم مهرماه، برابر با ۱۰ اکتبر ( روزجهانی مبارزه عليه اعدام) بود و جمعيتی بالغ بر ۲۰۰ نفر در آن حضور داشتند. اين افراد علی‌رغم تلاش‌های مستمرشان موفق به دريافت جواب قانع کننده‌ای از مسئولين نشدند. اين افراد سرانجام در سحرگاه دوشنبه، اول آبان ماه به دار آويخته شدند.

• در پی اعتصاب بازار بزرگ تهران به علت افزايش بی‌رويه‌ و پی‌در‌پی نرخ ارز و گرانی‌های بی‌سابقه، تجمعات پراکنده‌ای با حضور جمع کثيری از بازاريان و مردم در حوالی ميدان خمينی، منوچهری، چراغ برق، استانبول و فردوسی شکل گرفت اما جو اين تجمعات با دخالت نيروهای امنيتی به خشونت کشيده شد. ده‌ها نفر از معترضين نيز که شعارهای سياسی سر می‌دادند نيز بازداشت شده و عده‌ای هم مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. غلامحسين محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضائيه‌ی جمهوری اسلامی نيز هشدار داد "افرادی که برای ضربه زدن به نظام اقدام به ايجاد اخلال در نظام اقتصادی می کنند، طبق قانون مفسد فی الارض بوده و به اعدام محکوم می‌شوند."وی در يک کنفرانس مطبوعاتی مدعی شد که بيش از ۳۰ نفر در اين زمينه دستگير شده‌اند و اين افراد از لحاظ موقعيت اجتماعی، ميزان تحصيلات و سن و سال در طيف‌های مختلفی قرار دارند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


• کارگران شرکت بنيان ديزل تبريز دراعتراض به تهديدات مديريت و مالک کارخانه به انتقال و اخراج ايشان دست به اعتصابی طولانی مدت، که دستکم بيست روز به طول انجاميد، زدند.

• حدود ۲۰۰ راننده‌ی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در مقابل ساختمان شورای شهر واقع در خيابان بهشت تجمع کردند. رانندگان شرکت واحد معتقدند در ارائه‌ی مزايای شغلی ميان پرسنل اين مجموعه و رانندگان تبعيض وجود دارد. اين رانندگان علاوه بر اينکه خواهان همسان سازی دستمزد‌ها ميان تمامی پرسنل شهرداری هستند، به مبلغ اندک برخی حقوق جنبی از جمله حق خواروبار و مسکن و... نيز اعتراض کردند.

• واژگون شدن اتوبوس حامل دانش آموزانی که بصورت اجباری به مناطق جنگ زده برده شده بودند و مرگ ۲۶ نفر از سرنشينان آن و زخمی شدن ۱۸ نفر ديگر را رقم زد، مسافران اين اتوبوس دانش‌آموزان دختر در مقطع دوم دبيرستان و اهل شهرستان بروجن بودند که متأسفانه در مسير بازگشت از منطقه‌ی راهيان نور (مناطق جنگ‌زده) دچار حادثه شدند. شرکت در اين اردو برای دانش آموزان اجباری و دارای ۸ نمره‌ی درس دفاعی بوده است.

• ماهواره‌ی يوتلست از صبح روز دوشنبه ۲۴ مهر پخش ماهواره‌ای شبکه‌های راديو تلويزيونی جمهوری اسلامی به دليلی آنچه عدم رعايت حقوق بشر در سازمان صدا و سيما اعلام شده بود؛ قطع کرد.

• روزنامه‌ی شرق به دنبال انتشار يک کاريکاتور، از سوی هيئت نظارت بر مطبوعات توقيف و مدير مسئول آن نيز بازداشت شد. روزنامه‌ی شرق از زمان آغاز به کار خود (دوران رياست جمهوری محمد خاتمی) تاکنون، چندين بار توقيف شده است.

• مخالفت مسئولان با تقدير از محمد رضا شجريان موجب لغو جشن خانه موسيقی شد، خانه‌ی موسيقی ايران با انتشار بيانيه ای ضمن عذرخواهی از اهالی موسيقی اعلام کرد "جشن خانه‌ی موسيقی که هر ساله در ماه مهر همزمان با روز جهانی موسيقی و سالروز تولد حکيم ابونصرفارابی برگزار می‌شود، امسال با همه تمهيدات و برنامه ريزی‌های مفصل متأسفانه با مشکل مواجه و نهايتاً لغو شد."

• پدر، مادر و عمه‌ی بهنود رمضانی، دانشجوی ۱۹ ساله رشته‌ی مکانيک دانشگاه صنعتی نوشيروانی بابل که اسفند ماه سال ۸۹ جان باخت نيز، به اتهام تلاش برای برگزاری مراسم ترحيم برای پسر خود از سوی دادگاه انقلاب در مجموع به بيست ماه حبس تعزيری محکوم شدند.

• معاون سياسی، امنيتی استاندار همدان در حالی از ۱۷۷۳ مورد ازدواج افراد بين ۱۰ تا ۱۴ سال در اين استان خبر داده است که يک ماه قبل از آن غلامحسين محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه‌ی قضائيه نيز، ازدواج کودکان را بلا مانع اعلام کرده بود.

• کميسيون عفو و بخشودگی قوه‌ی قضائيه با درخواست عفو و بخشودگی خانواده زندانی سياسی غلامرضا خسروی سوادجانی مخالفت کرد.

• اللهيار ملکشاهی، رئيس کميسيون قضايی وحقوقی مجلس در گفتگو با رسانه ها اعلام کرد اگرچه حکم رجم يا سنگسار در لايحه‌ی مجازات اسلامی نيامده است اما اين به معنای حذف آن نيست. وی تاکيد کرده است که "احکام شرعی" قابل حذف شدن نيست و در قانون اساسی آمده، هر جايی که قانون ساکت است قضات می‌توانند به مبانی شرعی مسلم مراجعه کنند و سنگسار نيز از جمله‌ی آن‌ها است.

• دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دزفول از صدور حکم قطع دست برای يک زندانی متهم به سرقت در اين شهرستان خبر داد.

• شعبه‌ی اول دادگاه انقلاب شيراز برای متهم رديف دوم يک پرونده به اتهام سرقت از طلافروشی با استفاده از سلاح گرم، حکم قطع دست راست و پای چپ وی را صادر کرد گفتنی ست که متهم رديف اول اين پرونده توسط همين شعبه به اعدام محکوم شد.

• قاسم احمدی لاشکی، يکی از نمايندگان مجلس از بی‌سوادی ۳۴۰ هزار کودک ۶ تا ۹ ساله به علت فقر اقتصادی و فرهنگی خانواده‌ها خبر داد.

• ستار بهشتی وبلاگ نويس جوان و يکی از فعالين در شبکه‌های اجتماعی که در نهم آبان ماه با مراجعه‌ی نيروهای امنيتی وابسته به پليس فتا به منزل پدری اش در رباط کريم بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد در بازداتشگاه فوت کرد. پيکر نامبرده ۱۷ آبان ماه نيز در گورستان رباط کريم دفن شد.

• در رابطه با تحقيق در خصوص چگونگی مرگ ستار بهشتی علی‌رغم اينکه مسئولان وعده‌ی "برخورد سريع، قاطع و بدون اغماض با مقصر يا مقصرين" اين امر را دادند و نائب رئيس مجلس نيز از تشکيل کميته‌ی ويژه‌ی بررسی مرگ آقای بهشتی در کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس خبر داد و خواستار ارائه‌ی گزارش هر چه سريع‌تر اين کميسيون شد،

• تعدادی از زندانيان سياسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوين در خصوص آثار شکنجه بر روی بدن ستار بهشتی شهادت داده بودند که از اين ميان ابوالفضل عابدينی نصر، روزنامه نگار خوزستانی پس از ادای شهادت در خصوص شرح بازجويی‌ها و شکنجه‌های ستار بهشتی به بازپرس ويژه قتل، تهديد به تبعيد شد.

• شعبه‌ی ۳۲ ديوان عالی کشور حکم اعدام دو زندانی سياسی اهل مهاباد به نام‌های علی افشاری و حبيب (رزگار) افشاری را تأييد نمود. اين دو شهروند پيش‌تر از سوی دادگاه انقلاب مهاباد به اتهام "محاربه" و "افساد فی الارض" از طريق عضويت در احزاب غيرقانونی و درگيری با نيروهای حکومتی به اعدام محکوم شده بودند که دادنامه‌ی تجديد نظر خواسته، از طرف شعبه‌ی ۳۱ ديوان‌عالی کشور عيناً تأييد شده است. علی و حبيب (رزگار) افشاری آبانماه ۸۹ از سوی نيروهای امنيتی بازداشت و هم اکنون در زندان مرکزی اروميه بسر می‌برند.

• سه تن از اعضای سنديکای کارگران شرکت واحد به نام‌های ناصر محمدزاده، وحيد فريدونی و علی نوريانی بدليل پيگيری مطالبات قانونی خود از کار اخراج شدند. يکی از اعضای سنديکای کارگران شرکت واحد تاييد کرده است که اين سه نفر از اعضای سنديکای کارگران شرکت واحد بودند و تنها بخاطر رسيدن به حقوق قانونی خود از مجاری قانونی دولت ايران بيکار شدند.

• بخش دوم دادگاه "ايران تريبونال" که موضوع آن کشتار زندانيان سياسی ايران در دهه‌ی ۶۰ بود، با رأی قضات دادگاه به پايان رسيد و اين دادگاه با شنيدن شهادت‌های ده‌ها زندانی سياسی در دو نوبت، کشتارهای دهه‌ی ۶۰ در ايران توسط جمهوری اسلامی را "جنايت عليه بشريت" شناخت. بخش نخست دادگاه رسيدگی به کشتار زندانيان سياسی در دهه‌ی ۶۰ که به نام "ايران تريبونال" معروف است به مدت پنج‌ روز، از ۲۹ خردادماه تا دوم تيرماه ۱۳۹۱ در مرکز اقدام حقوق بشر سازمان عفو بين‌الملل در لندن برگزار شده بود و بخش دوم آن نيز از روز پنج‌شنبه چهارم آبان‌ماه تا روز شنبه ششم آبان‌ماه، در سالن صلح، ساختمان دادگاه لاهه برگزار شد.

• حمزه ريگی زندانی سياسی محبوس در زندان زاهدان که به اتهام ارتباط با گروه جندالله به اعدام محکوم شده است پس از گذشت ۳۰ ماه از تاريخ بازداشت خود دست به اعتصاب غذا زد و اين مهم انعکاس خاصی در رسانه‌ها نداشت. اين زندانی سياسی که در هنگام بازداشت کمتر از ۱۸ سال سن داشت، در شعبه‌ی يک دادگاه انقلاب زاهدان به اعدام محکوم شده و حکم وی در ديوان عالی کشور نيز به تاييد رسيده است.

• دستگاه قضايی در شهر يزد چهار انگشت دست دو زندانی را به اتهام سرقت در ملاء عام قطع کرد.

• حکم کور کردن چشم پسر جوانی که متهم است حدود ۸ سال قبل جوانی را در محله‌ی مجيديه شمالی مورد حمله و اسيدپاشی قرار داده، تاييد شد.

• در ساعت ۸ صبح نيمه‌ی آذرماه، با آتش گرفتن بخاری نفتی کلاس چهارم مدرسه ابتدايی شين آباد، واقع در روستايی به همين نام در ۵ کيلومتری پيرانشهر ۳۸ دانش آموز دختر اين مدرسه با گرفتار شدن در کلاس درس کشته و مصدوم شدند. دو تن از اين کودکان به نام‌های سيران يگانه و الهام (آمنه) اسماعيل‌پور که دچار مصدوميت شديد شده بودند در بيمارستان "سينا" ی تبريز فوت کردند.

• برگزاری مراسم چهلمين روز کشته شدن ستار بهشتی، بلاگر، در "امامزاده محمد تقی" رباط کريم با ضرب و شتم و بازداشت اعضای خانواده‌ی وی و حاضران همراه بود؛ پس از اين که مادر و خواهر ستار بهشتی از شرکت کنندگان خواستند تا برای برگزاری مراسم از امامزاده به خانه‌ی خواهر وی بروند؛ نيروهای امنيتی و لباس شخصی به صورت پراکنده اقدام به ضرب و شتم و بازداشت شهروندان کردند.هم‌چنين پنج نفر از ماموران امنيتی اقدام به ضرب و شتم مادر ستار بهشتی کردند تا جايی که پای وی از ناحيه ی زانو به پايين دچار زخم و جراحت شد. اصغر بهشتی برادر ستار بهشتی هم در لحظه‌ای که قصد دعوت چند تن از شرکت کنندگان به خانه‌ی خواهرشان را داشت توسط نيروهای امنيتی بازداشت شد و مدت دو ساعت را در بازداشت نيروهای امنيتی گذراند.

• رئيس پليس فتای فرماندهی انتظامی تهران بزرگ به علت قصور و ضعف و عدم نظارت کافی بر عملکرد پرسنل تحت امر و مشخص شدن ابعاد مختلف روند رسيدگی پرونده ستار بهشتی از سمت خود برکنار شد. غلامحسين، محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه‌ی قضاييه هم از بازداشت ۷ مامور پليس فتا در ارتباط با همين پرونده‌ خبر داد.

• سازمان پزشکی قانونی استان يزد از کشته شدن ۸ تن در جريان انفجار در معدن زغال سنگی در طبس خبر داد. اين حادثه در معدن "آرمين نوين" در منطقه "پروده" طبس رخ داده است.

• فتح الله بيات رئيس اتحاديه‌ی کارگران قراردادی و پيمانی سراسر کشور گفت يک ميليون کارگر قراردادی از ابتدای سال جاری تاکنون در واحدهای توليدی کشور اخراج شده‌اند. وی تعداد کارگران قراردادی را ۸ ميليون نفر در سراسر کشور اعلام کرد.

• شعبه‌ی ۷۴ دادگاه کيفری استان تهران، يک نوجوان به نام "فرهاد" را که مهرماه سال گذشته در جريان يک نزاع پسری ۱۷ ساله به نام "امير" را بر اثر اصابت ضربه‌ی کارد به قتل رسانده بود، به اعدام محکوم کرد.

• رئيس پليس امنيت عمومی فرماندهی انتظامی خراسان‌رضوی درباره‌ی برگزاری کنسرت در شهر مشهد اعلام کرد که "به حرمت حرم رضوی به هيچ کنسرتی در مشهد اجازه برگزاری نمی‌دهيم."

• حکم اعدام هروز آلخانی زندانی سياسی کرد در دادگاه تجديد نظر تائيد شد وی به همراه ۱۵ تن ديگر، هفتم بهمن ماه ۱۳۸۸ توسط نيروهای امنيتی در شهر سلماس به اتهام رابطه با پژاک بازداشت و پس از چند ماه با اتهام جديد مشارکت در قتل دادستان خوی روبرو شد و در شعبه‌ی ۱ دادگاه انقلاب اروميه به رياست قاضی چابک به اتهام همکاری موثر با پژاک و قتل دادستان شهرستان خوی به اعدام محکوم شد.

• حکم اعدام رضا ملازاده، زندانی سياسی کرد اهل سلماس از سوی ديوان عالی کشور تاييد شد اين شهروند ۲۵ ساله‌ی اهل روستای آشناک ازتوابع شهرستان سلماس، در اواخر تابستان ۱۳۹۰ در هنگام ورود به شهر پاوه توسط سپاه پاسداران بازداشت و به‌ يکی از بازداشتگاه‌های سپاه در شهر کرمانشاه منتقل شد و از آن‌ زمان تا به حال علی‌رغم مراجعه‌ مکرر پدر رضا ملازاده ‌به‌ دستگاه‌های اطلاعاتی وامنيتی، هيچ اطلاعی از وضعيت وی کسب نکرده‌ بودند، تا اينکه به تازگی نامبرده با تماسی که با خانواده خود داشته از بازداشت وصدور حکم اعدام به اتهام عضويت درحزب حيات آزاد کردستان (پژاک) درزندان اوين عليه خودش خبر داده است.

• پنج زندانی سياسی عرب محبوس در زندان کارون اهواز به نام‌های محمد علی عموری، هادی راشدی، هاشم شعبانی، جابر آلبوشوکه و مختار آلبوشوکه با تائيد حکم اعدامشان در شعبه‌ی ۳۲ ديوان عالی کشور، در يک قدمی اجرای اين حکم قرار گرفتند. حکم بدوی اعدام اين ۵ تن پيش‌تر در تاريخ ۱۷ تير ماه توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب اهواز به اتهام محاربه با خدا و مفسد فی الارض و تبليغ عليه نظام جمهوری اسلامی و اقدام عليه امنيت ملی صادر شده بود.

• حکم اعدام وحيد اصغری که در شعبه‌ی ۶ ديوان عالی کشور نقض شده بود، مجددا با تاييد حکم اعدام توسط دادگاه انقلاب به ديوان عالی کشور ارجاع شد. اصرار مجدد قاضی صلواتی برحکم اعدام اين دانشجوی وبلاگ نويس زندانی و ارسال پرونده‌ی وی به شعبه‌ی ۶ ديوان عالی کشور در حالی صورت می‌گيرد که، نقض ديوان به پرونده، نقض کلی و علی‌الاطلاق بوده و می‌بايستی تحقيقات در پرونده دوباره صورت می‌گرفت که در يک روال مشکوک وغير قانونی توسط صلواتی، رئيس شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب، متهم فقط يکبار در تاريخ ۱۱ آذر ماه سال جاری به دادگاه فراخوانده شد اما بدليل عدم صلاحيت قاضی و دادگاه انقلاب برای رسيدگی به جرايم رايانه‌ای و اطفال وحيد اصغری در دادگاه حاضر نشد.

• شش زندانی سنی موسوم به "سلفی" به نام‌های بهرام احمدی، اصغر رحيمی، بهنام رحيمی، محمد ظاهر بهمنی، کيوان زند کريمی، هوشيار محمدی که گفته می شود در ترور يک روحانی اهل سنت نقش داشتند اعدام شدند. اين افراد در تيرماه سال ۹۰ از سوی شعبه‌ی‌ ۲۸ دادگاه انقلاب شهر تهران به رياست قاضی مقيسه با مجازات مرگ مواجه شده بودند.

• صبح روز چهارشنبه ۲۷ دی ماه در اقدامی کم‌سابقه حکم اعدام يک شهروند به اتهام "تجاوز به عُنف" در استاديوم ورزشی شهر سبزوار اجرا شد. تصاوير منتشر شده از اين مراسم گويای آن است که مسئولان مردم را بر روی سکوهای ورزشگاه به عنوان "تماشاچی" مستقر کرده‌اند و برخلاف مسابقات فوتبال که زنان اجازه‌ی حضور در ورزشگاه را ندارند، در اين مراسم می‌توانستند شرکت کنند.

• جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران از اين مهم که يک کميسيون پزشکی طبيعی نبودن مرگ ستار بهشتی را تاييد کرده است، خبر داد. جعفری دولت‌آبادی گفت: يک کميسيون ۱۱ نفره شامل متخصصين مختلف که جامع‌ترين کميسيون پزشکی بود تشکيل شد که در آن، متخصصين داخلی، کليه، گوارش، روان‌شناس و ساير تخصص‌ها حضور داشتند و پس از برگزاری يک جلسه ۳ ساعته تاييد کردند با توجه به اينکه مرحوم ستار بهشتی بيماری خاصی نداشته است فوت می‌تواند ناشی از پيامدهای ضربه يا فشار روانی باشد.

• در ادامه‌ی دوسال کشمکش و اعتراضات و اعتصاب کارگران پيمانکاری بندر امام و از آنجا که مصوبه هيئت وزيران در سال ۱۳۸۴ مبنی بر، بر چيده شدن شرکتهای پيمانکاری بطور کامل به اجرا در نيامده است روز ۲۵ دی ماه حدود ۴۰۰ نفر از کارگران پيمانکاری پتروشيمی بندر امام شامل شرکتهای فراورش و بسباران که بنا بر سلايق اعمال شده در پتروشيمی‌ها موفق به انعقاد قرارداد مسقيم با کارفرمای اصلی نشده‌اند در مقابل فرمانداری ماهشهر دست به تجمع اعتراضی زدند و بدنبال اين تجمع تعدادی از کارگران پيمانکاری منطقه ويژه اقتصادی ماهشهر نيز به اين تجمع پيوستند.

• نيروی انتظامی در يک عمليات همزمان تحت عنوان "طرح ارتقاء امنيت اجتماعی" در استان‌های تهران، البرز و همدان اقدام به هتک حيثيت بازداشت شدگان تحت عناوينی چون اراذل و اوباش، سارقين و زورگيران کرد. اين روند تا جايی بود که بازداشت شدگان در تهران با تريلی در سطح شهر گردانده شدند.

• چندين خبرنگار توسط نيروهای امنيتی بازداشت شدند که فدراسيون بين المللی روزنامه ‌نگاران تعداد آن‌ها را حداقل شانزده تن برآورد کرده است. اين افراد که در رسانه‌های داخلی (اکثراً روزنامه‌ها و رسانه‌های اصلاح‌طلب) مشغول به فعاليت بوده و حتی موضوعات خاص را تحت پوشش قرار نمی‌دادند. اسامی برخی از اين فعالين مطبوعاتی عبارت است از: ميلاد فلايی اصل، جواد دليری، مطهره شفيعی، سليمان محمدی، نسرين تخيری، اميلی امرايی، پوريا عالمی، اکبر منتجبی، ساسان آقايی، نرگس جودکی و پژمان موسوی، ريحانه طباطبايی، فاطمه ساغرچی و کيوان مهرگان و حسين ياغچی. وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در همين راستا مدعی شد که بيش از ۱۲ تن از اين روزنامه نگاران هنگام همکاری با يک شبکه مرتبط با غرب پيش از برگزاری انتخابات رياست جمهوری، بازداشت شده‌اند.

• احمد محسنی گرکانی، رئيس ديوان عالی کشور از تاييد حکم اعدام "مه آفريد خسروی" و يک تن ديگر از متهمين پرونده اختلاس سه هزار ميلياردی در ديوان عالی کشور خبر داد.

• دادگاه نمادين موسوم به "دادگاه ايران" نيز که در سال گذشته ميلادی با تبليغات گسترده برای رسيدگی به نقض حقوق بشر در ايران در شهر لاهه (هلند) تشکيل شده بود، در رای نهايی خود به اين نتيجه رسيده است که دولت ايران در فاصله سالهای ۱۹۸۹-۱۹۸۰ مرتکب جنايت عليه بشريت شده است. اين دادگاه نمادين که رای آن اعتبار قضايی ندارد، همچنين گفته است که مسئوليت کامل نقض گسترده حقوق بشر در ايران به موجب ميثاق بين المللی حقوق مدنی و سياسی بر عهده دولت آن کشور است. برگزارکنندگان دادگاه که تعدادی از فعالان حقوق بشر در آفريقا، اروپا و آمريکا بوده‌اند دو سال پيش، در فوريه ۲۰۱۱ يک کميته اجرايی تشکيل دادند که به تشکيل يک "کميسيون حقيقت ياب" انجاميد.

• بر اساس مصوبه جديد کارگروه تعيين مصاديق محتوای مجرمانه، "درج پيوند (لينک) يا تبليغ تارنماهای فيلتر شده در پايگاه‌های اينترنتی" جرم محسوب می‌شود. اين کارگروه طی مصوبه‌ای در پنجاه و پنجمين جلسه خود که چهارشنبه هجدهم بهمن ماه برگزار شد، "درج پيوند لينک يا تبليغ تارنماهای فيلتر شده در پايگاه‌های اينترنتی" را مجرمانه دانست. با اضافه شدن اين بخش به بند "ج" فهرست مصاديق محتوای مجرمانه، از اين تاريخ، لينک دادن به تارنماهای فيلتر شده از جمله شبکه‌های اجتماعی فيس‌بوک و گوگل پلاس، مجرمانه است. براساس اين قانون با وبلاگ‌ها و پايگاه‌های اينترنتی متخلف برخورد خواهد شد.

• "عليرضا مافيها" و "محمد‌علی سروری"، دو پسر جوانی که در آذر ماه سال جاری با همکاری ۲ نفر ديگر و با استفاده از سلاح سرد يک شهروند تهرانی را مورد حمله و ضرب و جرح قرار داده بودند، بامداد روز يک‌شنبه يکم بهمن در ضلع شمالی پارک هنرمندان و در خيابان بهشهر به وسيله جرثقيل به دار آويخته شدند. پرونده‌ی‌ اين چهار شهروند پس از دستگيری و در حالی که تصاوير مربوط به زورگيری‌شان در اينترنت و تلويزيون پخش شده بود، در دادسرای عمومی و انقلاب تهران مفتوح شد و شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به رياست قاضی صلواتی نيز در نهم دی ماه با برگزاری يک جلسه محاکمه علنی، دو نفر از اين متهمان را به اتهام "محاربه و افساد فی‌الارض" به اعدام محکوم کرد.

• زهرا و نرگس دختران ميرحسين موسوی و زهرا رهنورد، بازداشت شدند و از ديگر سو نيز، منزل مهدی کروبی مورد تفتيش قرار گرفت و محمد حسين کروبی برای مدت چند ساعت بازداشت شد. آن‌ها پيش از اين بار‌ها مورد تهديد ماموران امنيتی قرار گرفته بودند و برای اطلاع رسانی نکردن دربارهٔ پدر و مادر خود تحت فشار بودند.

• انگشت يک متهم به سرقت در ساری قطع شد و دست شهروند ۲۹ ساله به اتهامی مشابه در شيراز و در ملاءعام از تنش جدا شد. مسئولان اجرای اين حکم را در راستای اجرای حدود و از تکاليف شرعی و قانونی عنوان کرده و مدعی شدند که صدور و اجرای احکامی اين گونه "جزو مطالبات به حق مردم" است.

• در اواخر سال جاری برخورد با اقلييت های مذهبی شدت بيشتری گرفت، سيصد تن از دراويش گنابادی که در حمايت از وکلای دراويش و ساير دراويش زندانی در روز سوم اسفند، در مقابل زندان اوين حضور يافته بودند، بازداشت و پس از چند ساعت آزاد شدند. هم چنين ابراهيم فيروزی از شهروندان مسيحی در تهران و دو تن از نوکيشان مسيحی به نام‌های «شهرزاد - ی» و «سام - ص» بازداشت و به زندان اوين منتقل شد و محاکمه پنج شهروند مسيحی در شيراز که به اتهام برهم زدن نظم عمومی، ترويج مسيحيت، تهديد امنيت ملی و مشارکت در فعاليت‌های اينترنتی بازداشت شدند؛ آغاز شد.بازداشت نه شهروند بهايی در شهرهای سمنان، گرگان و سنندج و احضار ده شهروند بهايی مرتبط با دانشگاه آنلاين بهائيان از ديگر اقدامات دستگاه های امنيتی و قضايی در اواخر سالجاری بوده است.

• موج برخورد با روزنامه نگاران و اهالی مطبوعات که از بهمن ماه آغاز شده بود در روزهای پايانی سال نيز علی رغم آزادی برخی از بازداشت شدگان ماه قبل دنبال شد و بر همين اساس احسان مازندرانی روزنامه نگار، محمد جواد روح دبير سرويس سياسی مهرنامه، مدير مسئول و دبير سياسی روزنامه مغرب، عباس درويش توانگر قائم مقام خبرگزاری تسنيم بازداشت شدند هم چنين در حوزه وبلاگ نويسی نيز دو وبلاگ نويس از گناوه و شيراز بازداشت شدند.

• آقای شهيد در يک گزارش ۷۷ صفحه ای که ۲۱ اسفندماه به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه داد مقام های ايران را به نقض سيستماتيک حقوق بشر متهم کرد.

• اينترنت کشور در روزهای پايانی سال با اختلالاتی همراه شد با قطعی‌های مکرر، کندی شديد سرعت دسترسی و انسداد دسترسی به برخی پورت‌ها و پروتکل‌های امن نيز مسدود شد در همين رابطه خبرگزاری فارس به نقل از يک منبع آگاه گزارش داد اختلالات در اينترنت کشور بر اثر مسدود شدن پورت های وی پی ان است.

• تعدادی از کنشگران مدنی، روزنامه نگاران و فعالان مطبوعاتی کرد، در شهر‌های سنندج، مهاباد، نقده، اشنويه وپاوه بازداشت شدند، خسرو و مسعود کُردپور، کيهان عزيزی، داوود غفاری، وفا قادری، خالد حسينی، بهزاد فرج‌الهی، حامد محمودنژاد، قاسم احمدی، رسول خضرمروت، فرزاد و فاروق سامانی، منوچهر پوردل، مختار احمدی، بختيار و فردين رسولی، ياسر کاکايی، کيوان شيخی، کامران عثمانی، شهاب احمدی‌آذر، قادر داستان، رحيم فتوحی، محمد سهرابی، ناصر نعمت‌خواه، يوسف حاجی‌خوش، جهانبخش احمدی، محمد نگاری، معتصم شافعی، قانع حاتمی، بابک عباسی، گوران بهرامی، آراس حاتمی، قانع حاتمی، محمد نگاری، بابک عباسی، معتصم شافعی و جهانبخش احمدی بازداشت شدند.

• هيئت نظارت بر مطبوعات در آخرين جلسه خود در سال ۹۱ انتشار روزنامه "مغرب" را لغو کرد و به مجله رشد معلم تذکر داد. امتياز روزنامه "مغرب" به دليل آنچه "نقض حدود قانونی مطبوعات" خوانده شده لغو شد. خبرگزاری بازتاب نيز از توقيف هفته‌نامه آسمان و ماهنامه‌های تجربه و مهرنامه خبر داد هرچند ساعتی پس از انتشار اين خبر محمد قوچانی توقيف اين نشريات را تکذيب کرد و اعلام داشت توليد اين سه ماهنامه متوقف شده است.

• علی احمد سليمان زندانی سياسی تبعه عراق از سوی دادگاه عمومی در يک پرونده جديد قضايی به اتهام قتل دو تن از اعضای سپاه پاسداران محاکمه و به اعدام محکوم شد، يک منبع آگاه که نخواست نامش ذکر شود در گفتگو با گزارشگر هرانا اعلام داشت: "در آخرين باری که اين زندانی به اطلاعات اروميه منتقل شده بود از وی خواسته شد تا عواملی که در قتل دو عضو سپاه شرکت داشته‌اند را معرفی کند در غير اين صورت اتهام قتل ايشان را به وی نسبت خواهند داد."

• دولت افغانستان از ايران خواسته است تا اجرای حکم اعدام شهروندان افغان را که در ايران به اعدام محکوم شده اند، به تعليق در آورد. وزير خارجه افغانستان اين درخواست را در جريان ديدار با همتای ايرانی‌اش در وين پايتخت اتريش مطرح کرد.

• اعتراض به حقآبه از سوی کشاورزان خشمگين در ورزقان که اقدام به قطع لوله آب انتقالی به استان يزد شده بودند با دخالت نيروهای امنيتی و ضد شورش به خشونت کشيده شد، در اين اعتراضات جمعی از کشاورزان به دليل استفاده نيروهای ضد شورش از گلوله های جنگی و ساچمه ای مجروح و به بيمارستان منتقل شدند،

پايان گزارش
نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016