شنبه 10 فروردین 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"بازرسی بيشتر در عراق"، در انتظار هواپيماهای ايرانی

راديو فردا ـ علی الموسوی، مشاور و سخنگوی نخست‌وزير عراق، روز شنبه، ۱۰ فروردين، اعلام کرد که دولت اين کشور در نظر دارد بازرسی از هواپيماهای ايرانی عازم سوريه را شدت ببخشد.

آقای الموسوی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اظهار داشت: «به‌ خاطر اطلاعات بسياری که حکايت از انتقال سلاح [به سوريه] دارد، ما بازرسی‌ها را شدت بخشيده‌ايم.»

اين سخنان چند روز پس از آن بيان می‌شود که جان کری، وزير امور خارجه ايالات متحده، از بغداد انتقاد کرد که پرواز هواپيماهای ايرانی عازم سوريه را که از آسمان اين کشور می‌گذرند، ناديده می‌گيرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مقامات آمريکا می‌گويند که اين هواپيماها حامل اسلحه‌هايی هستند که حکومت ايران برای بشار اسد، رئيس جمهوری سوريه، می‌فرستد تا از آنها در برابر مخالفان خود استفاده کند.

عراق پيش از اين بارها تاکيد کرده بود که هيچ سلاح ايرانی از مسير عراق به سوريه فرستاده نشده است.

گزارش‌های پيشين نيز حکايت از آن داشت که عراق دست‌کم دو بار هواپيماهای ايرانی را به صورت تصادفی بازرسی کرده و سلاحی پيدا نکرده است.

با اين وجود علی الموسوی اکنون می‌گويد که عراق بيشتر از قبل هواپيماهای ايرانی را بازرسی خواهد کرد تا اطمينان يابد که هيچ سلاحی به سوريه منتقل نمی‌شود.

او البته تاکيد می‌کند که تاکنون هيچ سندی مبنی بر انتقال سلاح‌های ايرانی به سوريه از آسمان عراق به دست آنها نرسيده است، بلکه فقط اطلاعاتی در اين‌ باره دريافت کرده‌اند.

جان کری که به‌ تازگی سفری ناگهانی به عراق داشت در جمع خبرنگاران گفته است که برای نوری المالکی، نخست‌وزير عراق، توضيح داده که هواپيماهای ايرانی با هدف کمک به بشار اسد و حکومت او به سمت سوريه پرواز می‌کنند.

او همچنين به آقای مالکی گفته است که سياستمداران آمريکايی نظاره‌گر اقدامات عراق هستند و اين که هر کمکی به بشار اسد می‌شود «مشکل‌ساز» است.

يکی از مقامات آمريکا نيز چندی پيش به خبرگزاری فرانسه گفته بود که عراقی‌ها محلی به اين سوءظن‌ها نمی‌گذارند و چشم خود را بر پرواز هواپيماهای ايرانی از آسمان اين کشور بسته‌اند.

عراق از پاييز سال ۱۳۹۱ تاکنون هواپيماهای ايرانی را بازرسی نکرده است، مسئله‌ای که ناصر بندر، رئيس خطوط هوايی عراق، نيز تاييد می‌کند.

آقای بندر می‌گويد که عراق در طول اين مدت به هيچ يک از هواپيماهای ايرانی مشکوک نشده‌ است.

او اما تاکيد می‌کند که اگر مسئولان عراقی به مورد مشکوکی در رابطه با هواپيماهای ايرانی برخورد کنند، آنها را بازرسی خواهند کرد.

ايران از متحدان اصلی حکومت سوريه به‌ شمار می‌رود و از بشار اسد در برابر شورشيان حمايت می‌کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016