یکشنبه 11 فروردین 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کرزای در تدارک مذاکرات صلح با طالبان در قطر

صدای آمريکا ـ حامد کرزای رييس جمهوری افغانستان به قطر رفته است تا درباره امکان گشايش يک دفتر سياسی طالبان در دوحه و کمک به پيشبرد روند مذاکرات صلح بحث و تبادل نظر کند.

زالمای رسول وزير امورخارجه افغانستان، و صلاح الدين ربانی رئيس شورای عالی صلح افغانستان همراه آقای کرزای هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آقای کرزی که روز شنبه در فرودگاه دوحه با استقبال عبداله العطيه وزيرامور خارجه قطر روبرو شد، تا کنون با جمعی از مقامات عالی رتبه، از جمله شيخ حامد بن خليفه ال ثانی امير قطر ملاقات هائی انجام داده است.

سخنگوی رييس جمهوری افغانستان پيشتر درکابل به خبرگزاری فرانسه گفته بود " ما در باره روند صلح و گشايش دفتر طالبان بحث خواهيم کرد."

او ياد آورشد که درهر گفت و گوی صلح شورايعالی صلح افغانستان بايد طرف اصلی باشد.

کابل بارها تاکيد کرده است مذاکرات صلح را فقط درصورتی آغازخواهد کرد که طالبان تمام ارتباط های خود را با القاعده قطع کند و به خشونت پايان دهد ، و سخنگوی کرزی گفت دفتر طالبان درقطر بايد شرايط دقيقی را رعايت کند."

او گفت " دفتر فقط می تواند محلی باشد که درآن طالبان بنشينند و با دولت افغانستان مذاکره کنند ، و نمی تواند برای هيچ مقصود ديگری به کار گرفته شود. همچنين اگر طالبان از مذاکره با کرزای يا شورايعالی صلح خودداری کند، دفتر قطر معنايی نخواهد داشت."

طالبان از تماس مستقيم با کرزی خودداری می کنند و می گويند او دست نشانده آمريکا است.

يک سخنگوی طالبان در مصاحبه ای با خبرگزاری فرانسه گفت موضوع گشودن دفتر طالبان در قطر ربطی به آقای کرزای ندارد بلکه اين موضوعی مربوبط به طالبان و دولت قطر است.

کرزای در پی اعلام خروج نيروهای رزمی بين المللی از افغانستان تا پايان ۲۰۱۴، با گشايش دفتر طالبان در قطر موافقت کرد و انتظار می رود اين موافقت را در ديدار روز يکشنبه با امير قطر تاييد کرده باشد.

وزارت امور خارجه آمريکا از سفر کرزای به قطر استقبال کرد و بار ديگر طالبان را به نشستن در پشت ميز مذاکره فراخواند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016