پنجشنبه 15 فروردین 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حمله مردان مسلح به دفاتر روزنامه‌ها در بغداد

• ده‌ها مرد مسلح به کلت، چاقو و میله‌های آهنی به دفاتر چهار روزنامه در بغداد حمله کردند. در این حمله چند خبرنگار مجروح و وسایل این دفاتر تخریب شد. نماینده سازمان ملل در عراق این حمله را محکوم کرده است.

دويچه وله ـ تنش میان شیعه و سنی در عراق به دفاتر روزنامه‌ها نیز کشیده شد. روز سه‌شنبه (۲ آوریل/۱۳ فرودین) مردانی مسلح به انواع سلاح‌های گرم و سرد به دفاتر چهار روزنامه حمله کردند. علت هجوم این مردان گزارش‌هایی انتقادی این روزنامه‌ها درباره محمد الزرقی، روحانی شیعه عراق بوده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سردبیر روزنامه "المستقبل" درباره حمله این گروه گفته است: «۳۰ مرد مسلح لباس شخصی وارد دفتر روزنامه شدند کامپیوترها را شکستند، همه چیز را خراب کردند و اتوموبیل مرا هم به آتش کشیدند.»

یک خبرنگار روزنامه "الدستور الجدید" حتی از هجوم ۵۰ مرد مسلح به دفتر این روزنامه خبر داده است. به گفته او حمله کنندگان از پیروان «محمد الزرقی»، یک روحانی شیعه بودند که به این خبرنگار به خاطر گزارشی که درباره او نوشته بود، اهانت کردند. این گروه می‌خواستند به خبرنگاران بفهمانند که از این پس باید دهان‌شان را ببندند.

بیمارستا‌نی در بغداد از انتقال شش روزنامه‌نگار زخمی خبر داده است. مارتین کوبلر، نماینده سازمان ملل در عراق حمله به دفاتر روزنامه‌ها را محکوم کرده است. او در بیانیه‌ای گفته است «نگیزه مهاجمان در این حملات هر چه باشد، حمله به رسانه‌ها و خبرنگاران اقدامی غیرقانونی است.»

کشته شدن صدها خبرنگار

به گزارش «کمیته نیویورک برای حمایت از خبرنگاران»، عراق یکی از خطرناک‌ترین کشورهای جهان برای خبرنگاران است. از زمان حمله آمریکا به عراق، یعنی ظرف ده سال، صدها خبرنگار در این کشور کشته شده‌اند.

تنش میان اقلیت سنی و نیروی شبه‌نظامی آن با اکثریت شیعه در عراق بسیار شدید است. سنی‌های عراق که در دوره صدام حسین در قدرت قرار داشتند، می‌گویند که حکومت شیعه عراق حقوق ابتدایی آن‌ها را نادیده می‌گیرد.

در سال جاری میلادی عراق شاهد حملات متعدد شبه‌نظامیان سنی به مراکز شیعه این کشور بود. گفته می‌شود پشت این حملات گروه القاعده قرار دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016