جمعه 16 فروردین 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

باهنر: حاکمیت به حضور اصلاح طلبان نیاز دارد

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی سال ۹۲ را به واسطه انتخابات ریاست جمهوری و شورا‌ها سالی سرنوشت ساز و مهم توصیف کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا باهنر در اولین نشست خبری خود درسال ۹۲ گفت: سال ۹۲ توسط رهبر انقلاب اسلامی سال حماسه اقتصادی و سیاسی نامگذاری شده و همانطور که در جریان هستید رهبر معظم انقلاب در چند سال اخیر نامگذاری‌هایشان حول محور اقتصادی بوده است و ما متاسفانه در سال ۹۱ شاهد تکانه‌ها و تشنج‌هایی در بعد اقتصادی و سطح عمومی قیمت‌ها مواجه بودیم و بعضی کارگاه‌های تولیدی با مشکل جدی مواجه شد.

وی ادامه داد: علیرغم اینکه سال ۹۱ سال حمایت از کار و سرمایه ایرانی بود قدم‌های ابتدایی در آغاز این سال برداشته شد اما در اواسط سال سیاست‌های کلی نظام توسط مقام معظم رهبری ابلاغ گردید.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به اینکه ما باید به سمت اقتصاد مقاومتی پیش برویم خاطرنشان ساخت: رقبا و مخالفین نظام جمهوری اسلامی ایران بالاخره تلاش دارند و داشته‌اند که ایران را در تحریم‌های سنگین باقی بگذارند گرچه بعضی تحریم‌ها با هیچ کدام از قوانین سازگار نیست اما ما معتقدیم که تهدید‌ها با خرد و تدبیر می‌تواند به فرصتی برای جهش اقتصادی تبدیل شود.

وی در ادامه افزود: ۷-۸ سال است که آرزوی ما این بوده که وابستگی ما در بودجه عمومی به نفت کاهش پیدا کند که این کار محقق نشده است.

۱+۲ کار خود را زود شروع کرد

محمدرضا باهنر در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه شروط پیوستن به ائتلاف اکثریت اصولگرایان چه می‌تواند باشد تصریح کرد: ائتلاف اکثریت که شامل ائتلاف ۵ نفره من و آقایان آل اسحاق، پورمحمدی، ابوترابی، متکی می‌باشد یک ائتلاف باز است و هرکس که می‌خواهد خود را در معرض این ائتلاف قرار دهد باید شرایط ورود به این ائتلاف را داشته باشد و در صورت شور و مشورت ما ۵ نفر و موافقتمان می‌تواند به این جمع اضافه شود.

وی ادامه داد: ما پیشنهادمان این است که جامعه اصولگرایان بیایند تا ما ائتلاف بزرگی تشکیل دهیم ائتلاف ۱+۲ کار خود را زود شروع کرد و فعلا برای اینکه کسی به آن‌ها بپیوندد در باز نکرده‌اند و ساز و کار پیوستن به آن‌ها هنوز به وجود نیامده است و ما پیشنهادمان این است که جبهه اصولگرایی مدیریت واحد شود.

باهنر گفت: ائتلاف ۱+۲ اعلام کرده که یک نفر از آن‌ها برای انتخابات باقی خواهد ماند. ما نیز همچنین اعلام کرده‌ایم که از ائتلاف اکثریت یک نفر باقی می‌ماند البته اگر دیگران هم به ما اضافه شوند استقبال می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی براینکه آیا جبهه پیروان برنامه مدونی برای سیاست‌های دولت آینده دارد یا نه؟عنوان کرد: در خصوص اینکه جبهه پیروان برای دولت بعدی برنامه‌ای خاص داشته باشد کار جدی صورت نگرفته است. کشور برنامه مصوب دارد و دولتی که روی کار بیاید مجری برنامه‌های مصوب است. اگر ان دولت با بخشی از برنامه‌های مصوب مخالفت داشته باشد پیشنهاد اصلاح برنامه‌ها را خواهد داد و باید در نظر داشت که کاندید‌اها سیاست اجرایی خود را در قبال برنامه‌ها اعلام کنند.

شعار انتخاباتی دادن کار سبکی است

باهنر در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه شعار انتخاباتی خویش را برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ چه انتخاب کرده است،گفت: ما اهل شعار نیستیم معتقدیم که باید برنامه داشته باشیم و نگاه‌مان به آینده است به نظر می‌رسد که سه نکته در اجرای سیاست‌های دولت مغفول مانده است. یکی اعتدال در نظام اجرایی، دیگری خردگرایی و سوم عملگرایی است که باید باهم توام باشد.

وی ادامه داد: با توهمات عدم ثبات مدیریتی و ادبیات نامناسب نمی‌توان سیاست‌های اجرایی را اجرا کرد من فکر می‌کنم شعار دادن کار سبکی است و این کار را نخواهم کرد.

حاکمیت به حضور اصلاح طلبان نیاز دارد

این نماینده مجلس شورای اسلامی در واکنش به دعوت برخی اصلاح طلبان از خاتمی برای حضور در انتخابات اظهار داشت: من از مدت‌ها قبل گفته‌ام که از حضور اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری دعوت و استقبال می‌کنیم و فکر می‌کنیم همه گرایش‌ها باید حضور داشته باشد البته باید چارچوب قانون اساسی را بپذیرند. این نیاز خودشان است که از صحنه سیاسی کشور حذف نشوند و البته حاکمیت نیز به حضور آنان نیاز دارد که صداهای مختلف حاضر باشند.

وی ادامه داد: اینکه خاتمی در انتخابات حضور خواهد داشت یا نه براساس شنیده‌ها است و ما نیز از اینکه عده‌ای از ایشان دعوت کرده‌اند خبرداریم اما اینکه حضور داشته باشند یا نه براساس مصلحت اندیشی خودشان است.

باهنر در ادامه تصریح کرد: براساس تحلیل ما برخی از روسای جمهوری پیشین باید حواسشان باشد که آرای نجومی وار گذشته خود را نخواهند داشت.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی براینکه چرا ائتلاف اکثریت همواره به حمایت جامعتین تاکید داشته در صورتی که اعضای جامعتین این حمایت را تکذیب کرده‌اند، خاطرنشان ساخت: بهتر است به خبر‌ها دقت کنیم. از جبهه پیروان سه نفر به عنوان کاندیدا با یکدیگر ائتلاف کرده‌اند آقای ابوترابی و پورمحمدی که عضو روحانیت هستند و نه کاندیدای آن‌ها به ما پیوستند باید در نظر داشت که جامعتین ساز و کار ائتلاف اکثریت را پذیرفته است نه کاندیداها را.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت:بالقوه باید مراقب حلقه انحرافی بود و باید دانست که بالفعل امکان ایجاد ناهنجاری در کشور را ندارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا باهنر در جریان برگزاری نشست خبری خود که به منظور بررسی اوضاع سیاسی کشور برگزار شده بود در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی براینکه واکنش شما نسبت به شکایت برخی اصولگرایان نسبت به ائتلاف اکثریت اصولگرایان چیست، خاطرنشان ساخت: نامگذاری ائتلاف اکثریت به معنا و مفهوم نفی بقیه ائتلاف‌ها نیست. ما به دو دلیل این ائتلاف را ائتلاف اکثریت نامگذاری کرده‌ایم یکی اینکه ما هیچ ائتلاف ۵ نفره‌ای نداریم و دوم اینکه حامی این ائتلاف ۵ نفره جبهه پیروان است که متشکل از ۱۵ تشکل رسمی و سابقه دار انقلاب می‌باشد. باقی ائتلاف‌ها نیز ادعایی ندارند که ما تشکیلات سیاسی رسمی داریم و باید یادآور شد که ما هیچ تعصبی روی اسم‌ها نداریم.

باهنر در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه آیا شما فکر نمی‌کنید تعدد بین ائتلاف‌ها ناشی از نبود رقیب سرسخت و جدی در جناح مقابل می‌باشد،عنوان کرد: بهتر است من گفته خود را تصحیح کنم. ما به سمت کاندیدای واحد نمی‌رویم بلکه به سمت مدیریت واحد می‌رویم و تلاش ما این است که جبهه اصولگرایی به سمت مدیریت واحد برود اصلا شاید به نتیجه رسیدیم که کاندیدای اصولگرایی دو نفر باشند.

وی در ادامه افزود: در خصوص اینکه باقی جریان‌ها حضور ندارند باید گفت که اصلاح طلبان بحث‌های مفصلی در خصوص کاندیدا‌ها می‌کنند البته ما انتخابات را سه قطبی پیش بینی می‌کنیم که قطب سوم نماینده دولت خواهد بود.

نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه برنامه اقتصادی شما برای حل چالش‌های اقتصادی به وجود آمده در کشور چه خواهد بود؟ تصریح کرد: گرانی، تورم و بیکاری از جمله مشکلات به وجود آمده در حوزه اقتصاد است علی رغم اینکه در برنامه پنجم توسعه ما برای اشتغال پایدار پیش بینی و برنامه ریزی‌های لازم را کرده بودیم با مشکل بیکاری مواجه شدیم اما می‌بینیم که افزایش سطح عمومی قیمت‌ها و بیکاری دو معضل اصلی امروز خانوارهای ایرانی است از طرفی بنگاه‌های تولیدی برای تهیه امکانات تولید با مشکل مواجه هستند.

وی ادامه داد: این مشکلات سریعا قابل جبران نیست و من درمان کامل گرانی و اشتغال را بعید می‌دانم. یکی از عوامل اصلی گرانی نقدینگی کشور است که از سال ۸۴ تاکنون ۷ برابر افزایش یافته است این موارد (گرانی و تورم) را می‌توان ظرف یک سال جمع کرد. در بحث تولید نیز باید فضا را به تدریج سامان دهیم.

باهنر در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی براینکه واکنش شما به اظهارات برخی افراد مانند آقای عسگراولادی نسبت به سران فتنه چیست؟ تصریح کرد: بعد از سال ۸۸ اتفاق بدی افتاد که واقعا فتنه بود و هزینه سنگینی به نظام، فعالان سیاسی و حتی خود فتنه گران وارد کرد. ما مشکلمان واژه‌ها نیست مهم این است که نتیجه کار آن‌ها این بود که هزینه سنگین به کشور وارد شد.

وی ادامه داد: حالا در این بین برخی از آرا کم و زیاد شد بعضی‌ها ناراحت و عصبانی شدند و مهم این است که آقایان نتوانستند فضای سیاسی و اجتماعی پیرامون را مدیریت کنند و در صید دشمنان نیفتند. این‌ها در هر صورت مفتون شدند و نتوانستند خود را مدیریت کنند و تبدیل به اپوزوسیون خارج از نظام شدند.

باهنر ادامه داد: ما مساله قبل از انتخابات و بعد از انتخابات را از یکدیگر جدا می‌کنیم بعضی از دوستان افراطی می‌خواهند به ۱۳ میلیون رای ایراد بگیرند در صورتی که آن رای هیچ اشکالی نداشته است.

نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی در پاسخ به یکی دیگر از خبرنگاران مبنی براینکه آینده جریان انحرافی و پایان دولت احمدی‌نژاد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟خاطرنشان ساخت: من جریان انحرافی را قبول ندارم زیرا جریان به مجموعه‌ای گفته می‌شود که دارای پشتوانه اجتماعی باشد اگر بخواهم لفظ جریان را اصلاح کنم بهتر است بگویم که حلقه انحرافی است.

وی ادامه داد: این افراد و حلقه انحرافی علاقمند هستند که ما به آن‌ها جریان بگوییم و بیشتر به دنبال ماجراجویی سیاسی هستند تا بدنبال رفتار خردمابانه همراه با ساختار سیاسی. حلقه انحرافی ادبیات خشنی به کار می‌برد و رویکردشان رویکرد انسجام نیست و بدنبال شهرت طلبی و مطرح شدن در رسانه‌ها هستند در صورتی که پشتوانه وسیع اجتماعی ندارند.

وی در ادامه متذکر شد: بالقوه باید مراقب حلقه انحرافی بود و باید دانست که بالفعل امکان ایجاد ناهنجاری در کشور را ندارند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت:اگر یک چهارم از یارانه نقدی را کم کنیم، می‌توانیم با این مبلغ سیستم درمان کشور را مجانی کنیم که البته این مسئله نیازمند کار اجرایی سنگین است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا باهنر در جریان برگزاری نشست خبری خود در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی براینکه نظر شما در خصوص برقراری رابطه با آمریکا چیست؟ تصریح کرد: رابطه با آمریکا ممکن است دارای ابهام و پیچیدگی باشد اما ما در سند چشم انداز ۲۰ ساله نظام اعلام کردیم که در سال ۱۴۰۴ کشوری توسعه یافته دارای تعامل با همه کشورهای دنیا جز رژیم اشغالگر قدس هستیم که آن را مشروع نمی‌دانیم اما معتقدیم بقیه کشور‌ها مشروع هستند و با ساز و کار خاص روی کار آمدند از طرفی با بعضی کشور‌ها اختلاف منافع داریم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال ما به عنوان کشور اسلامی بر وضعیت تروریسم، کشتار جمعی حساسیم و مواردی که ما به آن‌ها حساسیت داریم آمریکا نسبت به آن حساسیت ندارد برخی مشکلات در حال حاضر قابل حل نیست در آینده نیز قابل حل نخواهد بود و به همین دلیل است که کشور‌ها به ما هزینه تحمیل می‌کنند در حالی که کسی حق ندارد این هزینه‌ها را افزایش دهد.

باهنر در ادامه ضمن اشاره به اظهارات رهبری در خصوص آمریکا تصریح کرد: آمریکا بالاخره باید پنجه بوکس خود را از زیر دستکش حریر در بیاورد حتی در تحریم داروی نجات بخش نیز گامی عقب نگذاشته‌اند در این صورت دیگر چه طلب گفتگویی است اگر گفتگو عادلانه و واقعی باشد باهم مذاکره می‌کنیم.

باهنر در خصوص مذاکرات اخیر ایران و ۱+۵ در نشست آلماتی تصریح کرد: به نظر می‌رسد۱+۵ زمان می‌خرد و می‌خواهد ایران را معطل کند در صورتی که محور صحبت‌ها مشخص شده است ما در مذاکرات شرکت کرده و می‌کنیم و توصیه‌مان هم این است که مساله هسته‌ای کاملا حقوقی است و تسلط در فناوری غنی سازی جزء اختیارات ما است و از آن صرف نظر نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: نکته دوم این است که ما اعلام کردیم از این فناوری استفاده غیر صلح آمیز نخواهیم کرد. آن‌ها اگر ما را می‌شناسند و به ساختار حاکمیتی ما آشنا هستند موقعیت رهبری در جهان اسلام را نمی‌دانند. ایشان فتوا داده‌اند که استفاده نظامی از فناوری هسته‌ای حرام است. این سند به عنوان یکی از اسناد مهم سازمان ملل از سوی مرجع جهان شیعه می‌تواند به ثبت برسد.

وی ادامه داد: وقتی این طور سندی در اختیار سازمان ملل قرار می‌گیرد آن‌ها باید حداکثر استفاده را ببرند و در جهت راستی آزمایی از آن استفاده کنند. ما جزو کشورهای هسته‌ای هستیم و از حقوق اولیه خود کوتاه نخواهیم آمد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی براینکه چه تضمینی برای حفظ و برقراری امنیت در سفارتخانه‌های دیگر کشور‌ها در ایران در زمان صدارت شما وجود دارد،عنوان کرد: ما رفتار غیرقانونی را از سوی هر گروهی سر بزند محکوم می‌کنیم. اگر با کشوری رابطه داریم هیچ کس حق تجاوز به خاک آن کشور را نخواهد داشت مگر اینکه آن کشور جرم و جنایتی مرتکب شده و براساس قانون قابل رسیدگی باشد.

وی ادامه داد: اگر کسی بخواهد خلاف قانون تجاوز غیرقانونی کند برخورد خواهیم کرد.

باهنر در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص ایرانیان مقیم خارج، اظهار داشت: ایرانیانی که در خارج از کشور هستند سرمایه جدی برای کشور هستند اگر بخواهیم به برخی از آنها برچسب زنده انقلاب بزنیم، بی‌انصافی است. اگر این افراد خوب مدیریت شوند می‌توانند به عنوان سفیران ایران در زمینه دیپلماسی باشند.

وی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص بحث بهداشت و درمان، اضافه کرد: دولت نهم و دهم خدمات بسیار زیادی را در کشور با گفتمان عدالت محوری روی کار آورد که این گفتمان در قالب یارانه نقدی ارائه شد.

باهنر اضافه کرد: ‌اگر یک چهارم از یارانه نقدی را کم کنیم، می‌توانیم با این مبلغ سیستم درمان کشور را مجانی کنیم که البته این مسئله نیازمند کار اجرایی سنگین است.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین اظهار داشت: در کشور ما مقوله سلامت، مقوله پیچیده‌ای شده است و برای بسیاری از خانواده‌ها درد بی‌پولی برای درمان بسیار سخت‌تر از بیماری است که البته این مسائل قابل حل است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016