شنبه 17 فروردین 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

روز اول مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در آلماتی به نتیجه نرسید

بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها، نمایندگان ایران پاسخی روشن و قطعی به پیشنهاد قدرتهای بزرگ برای حل و فصل مناقشه هسته‌ای میان دو طرف نداده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش بی بی سی یک دیپلمات غربی در محل مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در آلماتی، در قزاقستان گفته است که نمایندگان ایران پاسخی روشن و قطعی به پیشنهاد قدرتهای بزرگ برای حل و فصل مناقشه هسته ای میان دو طرف نداده اند.

ایران در ابتدای مذاکرات امروز (جمعه) گفته بود که برنامه های مشخصی را ارائه کرده است اما بنا به گفته این دیپلمات غربی پیشنهادهای جدید ایران عملا همان پیشنهادهای قدیمی ارائه شده در روسیه در سال گذشته بودند که همان زمان توسط قدرتهای بزرگ رد شدند.

سعید جلیلی، سرپرست هیات مذاکره کننده ایران با دفاع از مواضع کشورش گفته است که حق ایران برای غنی سازی اورانیوم باید به رسمیت شناخته شود.

در پایان نشست پیش از ظهر این مذاکرات، علی باقری، معاون بین الملل شورای عالی امنیت ملی گفت که ایران پیشنهادهای جامع خود را که به گفته او می تواند راهگشای برنامه هسته ای ایران باشد، به طرف مقابل ارائه کرده است.

به گزارش کسری ناجی، خبرنگار اعزامی بخش فارسی بی بی سی، آقای باقری گفته است که پیشنهادهای ایران بر اساس طرح کلی مذاکرات مسکو تنظیم شده است.

آقای باقری گفت: "ایران معتقد است که گامهای اعتمادساز باید جزیی از یک راه حل جامع و کامل باشد و نه در حاشیه آن."

خبرنگار بی بی سی می گوید واکنش اولیه دیپلمات های غربی به مذاکرات آلماتی ۲ دلسرد کننده بوده است.

این دومین باری است که مذاکرات هسته ای ایران در قزاقستان برگزار می شود.

سعید جلیلی و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از آغاز نشست به خبرنگاران گفت که انتظار می رود ایران به پیشنهادهای ارائه شده از سوی ۱+۵ در مذاکرات قبلی آلماتی و استانبول پاسخ مثبت دهد.

سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و سرپرست تیم مذاکره‌کننده ایران پیش از آغاز این مذاکرات گفته بود که ایران در آلماتی بر حق خود مبنی بر غنی سازی اورانیوم پافشاری خواهد کرد.

عباس عراقچی، معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه و علی باقری، معاون سیاست خارجی و امنیت بین الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران از جمله همراهان آقای جلیلی در این دور از مذاکرات هستند.

مهدی صفری، سفیر فعلی ایران در پکن و سفیر سابق ایران در مسکو نیز جزو تیم مذاکره کننده است.

مذاکرات ایران با کشورهای روسیه، آمریکا، بریتانیا، چین، فرانسه و آلمان فردا ادامه خواهد یافت.

کشورهای غربی به ویژه آمریکا معتقدند که ایران با غنی سازی اورانیوم با غلظت بالا در صدد دستیابی به سلاح هسته ای است؛ ادعایی که ایران همواره آن را رد کرده و گفته که برنامه های هسته ای اش صرفا کاربرد صلح آمیز دارد.

مقام های ایرانی گفته اند که از حق خود مبنی بر غنی سازی اورانیوم دست نخواهند کشید

آقای جلیلی پیش از نشست در آلماتی گفته بود: "ما باور داریم مذاکرات فردا (جمعه) تنها با یک حرف می‌تواند پیش برود. آن یک حرف پذیرش حق ایران به ویژه برای غنی‌سازی اورانیوم است".

مذاکرات هسته‌ای اسفندماه گذشته در همین شهر صورت گرفت. در آن مذاکرات، قدرت‌های جهانی کوشیدند ایران را متقاعد کنند غنی‌سازی بیست درصدی اورانیوم را متوقف کند و آن‌چه تا کنون با این درجه غنی‌کرده به خارج منتقل نماید.

هم‌چنین، کشورهای یادشده که گروه پنج به علاوه یک خوانده می‌شوند از ایران خواستند فعالیت‌های هسته‌ای در تأسیسات فردو در نزدیکی شهر قم را تعطیل کند.

آن‌ها به ایران وعده دادند در برابر این اقدامات بخشی از تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور لغو شود.

ایران و گروه ۱+۵ تا پیش از این هشت دوره مذاکره کرده اند. سه دوره در ژنو، دو دوره در استانبول، یک دوره در بغداد، یک دوره در مسکو و یک دوره نیز در آلماتی.

تیر ماه ۱۳۸۷، مهر ماه ۱۳۸۸، آذر ماه ۱۳۸۹ به ترتیب مذاکرات ژنو یک، دو و سه برگزار شد و استانبول نیز دو بار به ترتیب در بهمن ۱۳۸۹ و فروردین ماه ۱۳۹۱ میزبان دو دور بعدی گفت‌وگوها بود. بعد از آن ایران و گروه ۱+۵ در اوایل خرداد ماه ۱۳۹۱ در دارالضیافه بغداد، در ۲۹ خرداد در مسکو و هشتم و نهم اسفند در آلماتی مذاکره کردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016