دوشنبه 19 فروردین 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سند ويکی‌ليکس: واتيکان بر جنايات پينوشه سرپوش می‌گذاشت

راديو زمانه ـ خبرگزاری فرانسه گزارش داد، بر اساس اسناد تازه‌ای که امروز سايت ويکی‌ليکس در ارتباط با سياست‌های آمريکا در دهه ۷۰ ميلادی منتشر کرده، واتيکان با "تبليغات کمونيستی" خواندن خبرهای مربوط به جنايات حکومت ژنرال آگوستو پينوشه، ديکتاتور شيلی، اين جنايت‌ها را کم‌اهميت جلوه داده است.

در يکی از اين اسناد به تاريخ ۱۸ اکتبر ۱۹۷۳ که از سوی سفارت آمريکا در واتيکان تهيه شده، مکالمه‌ای با جيووانی بنه‌لی، مرد شماره دو دولت واتيکان در آن زمان نقل شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در اين سند که برای هنری کيسينجر، وزير امور خارجه وقت آمريکا فرستاده شده، جيووانی بنه‌لی از "نگرانی جدی پاپ" در مورد "کارزار تبليغاتی موفق چپ" که به‌گفته وی "واقعيت کاملا غلطی از شيلی را نشان می‌دهد"، سخن گفته است.

در اين سند آمده است: "بنه‌لی از پوشش غلو‌آميز برخی رويدادها که نتيجه موفقيت بزرگ تبليغات کمونيست‌هاست، اظهار تأسف کرد."

مرد شماره دو دولت واتيکان همچنين تأکيد کرده است: "این نشان می‌دهد که چگونه کمونیست‌ها می‌توانند در سال‌های آینده رسانه‌های جهانی را تحت تأثیر قرار دهند."

معاون وزير واتيکان افزوده است: "همان‌طور که متأسفانه پس از کودتا امری طبيعی است، به‌نظر می‌رسد خون‌هايی در جريان پاکسازی شيلی ريخته شده است."

اما وی در همين حال گفته است اسقف‌های شیلی به او اطمینان داده‌اند که "داستان‌های منتشرشده در رسانه‌های جهان در مورد مجازات‌های بی‌رحمانه بی‌اساس است" و پینوشه و حکومت نظامی او "از هر تلاشی برای بازگرداندن وضعيت به حالت عادی دريغ نمی‌کنند."

اين گفت‌وگو تنها پنج هفته پس از کودتای نظامی ژنرال پينوشه عليه دولت سوسياليست سالوادور آلنده که منجر به مرگ هزاران نفر از فعالان و هواداران جنبش چپ در شيلی شد، صورت گرفته است.

اسناد ويکی‌ليکس نشان می‌دهند که واتيکان تنها پس از گذشت يک سال متوجه ميزان سرکوب توسط رژيم پينوشه شده اما انتقاد از آن را رد کرده و روابط ديپلماتيک خود با اين حکومت را همچنان حفظ کرده است.

در آن زمان ايتاليا سفير خود را "در اعتراض به سياست‌های ضدبشری رهبران شيلی" از سانتياگو، پايتخت شيلی فراخواند.

سه سال پس از کودتای شيلی، زمانی که حکومت پينوشه در سطح جهانی کاملا منزوی شده بود واتيکان از سياست "فشار پنهان" حمايت می‌کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016