سه شنبه 27 فروردین 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سيستان و بلوچستان لرزيد: زلزله ۷.۵ ريشتری سراوان را لرزاند

زلزله شديدی به قدرت ۷.۵ ريشتر ساعت ۱۵:۱۴ امروز سيستان و بلوچستان را لرزاند. براثر زلزله سراوان، استانهای فارس، کرمان و برخی کشورهای حاشيه خليج فارس نيز لرزيدند. مهدی زارع رئيس پژوهشگاه بين المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله گفته است اين بزرگ ترين زلزله ۵۰ سال اخير ايران است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سراوان - خبرگزاری مهر: زمين لرزه ۷.۵ ريشتری سراوان در سيستان و بلوچستان را لرزاند.

به گزارش خبرنگار مهر، اين زمين لرزه که ساعت ۱۵:۱۴ در عمق ۱۸ کيلومتری زمين به وقوع پيوست تقريبا اکثر نقاط جنوب شرق کشور را نيز تکان داد.

گفتنی است براثر زلزله سراوان، استانهای فارس، کرمان و برخی کشورهای حاشيه خليج فارس نيز لرزيدند.

دکتر مهدی زارع رئيس پژوهشگاه بين المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در گفتگو با خبرنگار مهر گفت:اين زمين لرزه در ۸۶ کيلومتری جنوب شرق شهر خاش پس از ۱۶ سال اتفاق افتاده و تابيش از يک سال ممکن است پس لرزه های به بزرگی ۶ ريشتر داشته باشد.

محمود مظفر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: پس از وقوع زمين لرزه ۷.۵ ريشتری در شهرستان سراوان در استان سيستان و بلوچستان بلافاصله تيمهای ارزياب و امدادی جمعيت هلال احمر از استانهای سيستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کرمان و هرمزگان به محل وقوع زلزله اعزام شدند.

وی افزود: تيمهای ارزياب همراه سگ های زنده ياب به شهرستان سراوان اعزام شده و تا کنون گزارشی در خصوص خسارات و يا تلفات احتمالی به ما نرسيده است.

نارويی استاندار سيستان و بلوچستان گفت: هم اکنون گروههای امدادی در حال اعزام به مناطق زلزله زده هستند و ستاد بحران در استانداری در حال شکل گيری است.

گفتنی است امکان ارتباط با منطقه زلزله زده هم اکنون وجود ندارد.

موسسه ژئو فيزيک دانشگاه تهران کانون اين زمين لرزه را در عمق ۱۸ کيلومتری زمين و ساعت بروز زمين لرزه را ساعت ۱۵ و ۱۴ دقيقه اعلام کرده است.

مشخصات جغرافيايی زمين لرزه نيز ۶۲.۳ درجه طول جغرافيايی و ۲۸.۴ درجه عرض جغرافيايی ثبت شده است.

***

مرتضی اکبرپور معاون آمادگی و مقابله بحران کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا با تاييد اين زلزله گفت: هنوز آماری از تلفات و خرابی‌ها در دسترس نيست و ارتباط تلفنی با سروان قطع شده و تيم‌های ارزياب به منطقه اعزام شده‌اند.

خبرگزاری رويترز نيز بزرگی اين زلزله را ۸ ريشتر اعلام کرده و گفته است که اين زلزله در هند و کشورهای حاشيه خليج فارس احساس شده است.

گفته می‌شود شهر سروان و منطقه کلپورگان به طور جدی آسيب‌ديده است.

به گزارش ايلنا، شهر سروان دارای ۲۷۵ هزار نفر جمعيت است.

بر اساس گزارشات اعلام شده؛ شدت زلزله به حدی بوده که ساکنان کشورهای حاشيه جنوبی خليج فارس از ترس از خانه‌های خود بيرون ريخته و در خيابان جمع شده‌اند.

***

ايسنا: تکذيب خبر کشته شدن ۴۰ نفر
خطر سونامی درچابهار وجود ندارد

در پی وقوع زمين لرزه‌ای ۷.۵ ريشتری سراوان ، ستاد بحران استان سيستان و بلوچستان در محل استانداری تشکيل جلسه داد.

به گزارش سرويس حوادث خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، حاتم نارويی ، استاندار سيستان و بلوچستان در حاشيه جلسه ستاد مديريت بحران استان در محل استانداری، با بيان اينکه خوشبختانه زلزله هيچ‌گونه خسارات جانی در بر نداشته است، گفت: اکثر انشعابات آب و برق تلفن روستاهای اطراف محل زلزله، به جزء موارد محدودی از روستاها که خط ارتباطی آنها فعلا قطع می باشد، سالم گزارش شده است.

وی خاطرنشان کرد: اين زمين لرزه در نوار مرزی ايران و پاکستان که خالی از سکنه بوده رخ داده است.

استاندار سيستان و بلوچستان نيز در گفت‌وگو با ايسنا گفت: در زلزله امروز که در محل روستای گشت شهرستان سراوان در ۶۵کيلومتری مرز بين پاکستان و ايران رخ داد؛ خوشبختانه محدوده وقوع اين زمين لرزه خالی از سکنه بوده است و زلزله خسارتی دربر نداشته است.

وی افزود: فقط در حوزه شهرستان سراوان تخريب چند ديوار خشت و گلی مشاهده شده که آن هم خوشبختانه خسارتی برجای نگذاشته است.

وی ادامه داد: در پی گزارشات، در روستای گشت دو نفر مجروح بر اثر اين حادثه داشته ايم که سرپايی مداوا شده اند.

وی در ادامه تصريح کرد: قطعی آب و برق و خطوط مخابراتی در منطقه زلزله، تنها ۲۰ دقيقه بوده و آن هم به علت سيستم اتوماتيک که در چنين مواقعی خودبه خود اين انشعابات قطع می شود رخ داده است و اکنون آب و برق و تلفن اين مناطق وصل می باشد.

وی افزود: ستاد بحران در استانداری تشکيل شده و در اين رابطه در پی تماسهايی که از طرف رياست جمهور و وزارت کشور گرفته شده، همين موارد گزارش شده است.

حاتم نارويی با تکذيب اخباری مبنی بر کشته شدن ۴۰ تن در اين زلزله، تاکيد کرد: بعضی از سايت ها تلفات زيادی را از اين زلزله اعلام نموده اند که به اين سايت های خبری توصيه می شود تنها اخباری که از ستاد بحران استان اعلام می گردد اکتفا کنند.

استاندار سيستان و بلوچستان در خاتمه همچنين يادآور شد: امکان دارد به طور طبيعی اين زمين لرزه پس لرزه هايی نيز داشته باشد و مردم بايد در اين زمينه هوشيار باشند.


تشديد کنترل مرزهای سيستان و بلوچستان / اعزام نيروهای کمکی به منطقه زلزله‌زده

سردار رادان جانشين فرمانده نيروی انتظامی نيز از اعزام نيروهای کمکی و بالگرد به مناطق زلزله‌زده استان سيستان و بلوچستان خبر داد و در تشريح اقدامات نيروی انتظامی در پی وقوع زمين لرزه ۷.۵ ريشتری در منطقه مرزی سراوان به خبرنگار ايسنا، گفت: در مرحله اول نيروهای کمکی برای کنترل نظم و امنيت به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند.

وی از تشديد کنترل مرزها خبر داد و گفت: همچنين در کليه مرزهای سيستان و بلوچستان تمهيدات تشديد کنترل به مرحله اجرا گذاشته است.

جانشين فرمانده ناجا در ادامه از اعزام نيروهای کمکی و بالگرد به اين منطقه خبر داد.

خسارتی به جايگاههای سوخت منطقه سراوان وارد نشده است

مدير شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زاهدان گفت: نقاط توزيع انواع سوخت مصرفی و مورد نياز مردم در سراوان فعال است و هيچ گونه مشکلی در توزيع نيست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه سيستان و بلوچستان، اعتصامی در حاشيه جلسه ستاد مديريت بحران استان سيستان و بلوچستان در محل استانداری، افزود: در پی وقوع اين زمين لرزه هيچ گونه خسارتی به جايگاههای سوخت در منطقه سراوان وارد نشده است.

وی بيان کرد: در حال حاضر فرايند سوخت‌رسانی به مردم روان و عادی در حال انجام است.


معاون استاندار سيستان و بلوچستان: خطر سونامی در چابهار وجود ندارد

نخعی، معاون برنامه ريزی استاندار سيستان و بلوچستان نيز در حاشيه جلسه ستاد مديريت بحران گفت: در پی زمين‌لرزه سراوان و با توجه به احساس شدن اين زمين لرزه در ديگر مناطق سيستان و بلوچستان، از جمله شهرستان چابهار خطر وقوع سونامی در سواحل چابهار وجود ندارد.

وی گفت: محور گسل زمين لرزه رخ داده، خلاف جهت شهرستان چابهار است.

نخعی تاکيد کرد: احتمال بروز پس لرزه در شهرستان سراوان وجود دارد و با توجه به اين، مردم بايد در اين زمينه آگاه باشند و آمادگی داشته باشند.


اولين گزارش هلال احمر از وضعيت مناطق زلزله‌زده سراوان

در حالی که بيش از سه ساعت از زمان وقوع زلزله می‌گذشت، رييس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال‌احمر در گفت‌وگويی با ايسنا ، در تشريح آخرين اقدامات صورت گرفته توسط امدادگران اين سازمان در پی وقوع زلزله ۷.۵ ريشتری در منطقه «گشت» سراوان در استان سيستان و بلوچستان گفت: بلافاصله پس از اعلام وقوع اين زمين لرزه، ۱۰ تيم ارزياب شامل ۵۰ نفر از مرکز استان به اين منطقه اعزام شدند.

وی با بيان اينکه ۲۲ تيم پوششی نيز برای اسکان و کمک به جست‌وجو به اين منطقه اعزام شده‌اند، گفت: ۱۷ قلاده سگ زنده‌ياب نيز برای پوشش عمليات جست‌وجو به اين مناطق اعزام شد.

رييس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال‌احمر با بيان اينکه اعضای تيم‌های ارزياب، تاکنون ۲۵ روستا را مورد ارزيابی قرار دادند، گفت: از اين ميان ۱۵ روستا در منطقه «گشت» و ۱۰ روستا نيز در منطقه سراوان مورد بررسی قرار گرفتند.

مظفر با بيان اينکه بر اساس گزارشات اوليه، ترک خوردگی ديوار برخی منازل تاييد شده است، گفت: از آنجايی که مردم زلزله‌زده شب را در منازل مسکونی نبايد بگذرانند، جمعيت هلال‌احمر آمادگی کاملی برای اسکان اين افراد دارد.

به گفته وی، در روستای «قادرآباد» خاش تخريب سه واحد مسکونی مورد تاييد قرار گرفت.

همچنين شهرياری، مديرعامل جمعيت هلال‌احمر استان خراسان جنوبی با اعلام اينکه نيروهای اين سازمان پس از وقوع حادثه به محل زلزله اعزام شده‌اند، گفت: فاصله اين استان تا محل حادثه ۷۰۰ کيلومتر است که زمانی برای رسيدن اين نيروها به طول می‌انجامد.

وی گفت: تاکنون ۲۰۰۰ دستگاه چادر، ۵۰۰۰ تخته پتو و ۵۰۰ بسته غذايی آماده شده که بخشی از آنها توسط خودروهای اعزامی ارسال و بخشی ديگر برای ارسال آماده شده است.


شمار مجروحان زلزله سراوان به ۶ تا ۷ نفر رسيد

خالقی فرماندار شهرستان سراوان نيز شمار مجروحان زلزله امروز را تا اين لحظه حدود شش تا هفت نفر اعلام کرد و با بيان اينکه کانون زلزله در ۲۵ کيلومتری شهر «گشت» و ۶۵ کيلومتری مرکز شهر «سراوان» بوده است، گفت: تلفات انسانی زلزله در حد مجروحيت شش تا هفت نفر تا اين لحظه گزارش شده است و در روستاهای حاشيه شهر سراوان و گشت نيز تخريب ساختمانی داشته‌ايم.

وی ادامه داد: از آنجايی که بافت فرسوده اين منطقه خشتی و گلی است، تخريب در سطح منطقه وجود دارد، بر اين اساس تمام تيم‌های امدادی به کار گرفته شده‌اند که در کوتاه‌ترين زمان، مناطق تخريب شده را ساماندهی کنند.

به گفته فرماندار سراوان، آثار تاريخی اين منطقه تخريب نشده است و فعلا نيازی به کمک از استان‌های معين وجود ندارد.

خالقی خاطر نشان کرد: در حال حاضر تيم‌های هلال‌احمر، بسيج، مرزبانی و نيروهای انتظامی در صحنه حضور دارند و ستاد مديريت بحران استان نيز در محل حادثه مستقر شده‌ است، اما ستادهای استان‌های معين هنوز به محل حادثه نرسيده‌اند. در عين حال تلاش می‌کنيم نيازهای امدادی را با استفاده از امکانات استان پيش‌بينی کنيم.

وی با بيان اينکه زلزله طبعا سراسيمگی و شتابی را در شهروندان ايجاد می‌کند، به مردم توصيه کرد که از تردد اضافی در سطح شهرستان خودداری کنند و منتظر اخبار رسانه‌ها در اين باره باشند تا در صورت لزوم، توصيه‌های ضروری به آنها اعلام شود.


زلزله هيچ‌گونه خسارات جانی نداشته است

استاندار سيستان و بلوچستان گفت: خوشبختانه زلزله هيچ‌گونه خسارات جانی در بر نداشته است.

به گزارش خبرنگار ايسنا در سيستان و بلوچستان، حاتم نارويی در حاشيه جلسه ستاد مديريت بحران استان در محل استانداری، گفت: اکثر انشعابات آب و برق تلفن روستاهای اطراف محل زلزله، به جزء موارد محدودی از روستاها که خط ارتباطی آنها فعلا قطع می باشد، سالم گزارش شده است.

استاندار سيستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: اين زمين لرزه در نوار مرزی ايران و پاکستان که خالی از سکنه بوده رخ داده است.

اعزام ۹ دستگاه آمبولانس و دو دستگاه اتوبوس آمبولانس به مناطق زلزله‌زده

رييس اورژانس کشور از اعزام ۹ دستگاه آمبولانس و تيم ارزياب اورژانس به مناطق زلزله‌زده استان سيستان و بلوچستان خبر داد.

دکتر محمدتقی طالبيان در گفت‌وگو با خبرنگار «حوادث» خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين باره گفت: در پی وقوع زلزله ۷.۵ ريشتری سراوان، ۹ دستگاه آمبولانس اورژانس و دو دستگاه اتوبوس آمبولانس به منطقه اعزام شدند.

به گفته وی، تيم‌های ارزياب اورژانس نيز در حال اعزام به منطقه هستند.


کمبود نيرو و امکانات برای امدادرسانی در مناطق زلزله‌زده وجود ندارد

دکتر مصطفی دهمرده‌ای معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در حاشيه ستاد بحران دانشگاه گفت: تمامی نيروهای درمانی بيمارستان سراوان و بيمارستانهای زاهدان و خاش و مراکز درمان روستايی جهت امداد رسانی به مجروحان احتمالی زلزله امروز سراوان در حالت آماده باش می باشند.

وی افزود: يک دستگاه اتوبوس آمبولانس، يک دستگاه اتوبوس مجهز به icu و اتاق عمل و در مجموع ۴۰ آمبولانس جهت امدادرسانی به مجروحان زلزله امروز، به سراوان اعزام و در حال آماده باش می باشند.

وی تاکيد کرد: خوشبختانه کمبود نيرو و امکانات جهت امداد رسانی به مجروحان وجود ندارد.

خسارتی به نيروگاه اتمی بوشهر وارد نشده است

از بوشهر نيز خبر می‌رسد که در اين زمين‌لرزه خسارتی به نيروگاه اتمی بوشهر وارد نشده است.

آسمان مناطق زلزله‌زده سيستان و بلوچستان فردا و پس‌فردا نيمه ابری است

سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد که بر اساس نقشه‌های پيش‌يابی هواشناسی در دو روز آينده آسمانی نيمه ابری همراه با وزش باد و بارش پراکنده برای مناطق سيستان و بلوچستان انتظار می‌رود.

سازمان هواشناسی کشور در مورد وضعيت جوی مناطق زلزله‌زده (سراوان)، اعلام کرد که آسمان مناطق زلزله‌زده نيمه ابری همراه با وزش باد و بارش پراکنده در روز چهارشنبه پيش‌بينی شده است.

بر اساس اعلام اين سازمان، در روز پنجشنبه آسمان سيستان و بلوچستان نيمه ابری، در پاره‌ای نقاط رگبار و رعد و برق و وزش باد پيش‌بينی شده است.

بر اساس اين گزارش، نوسانات دمايی در اين مناطق حدود ۲۱ تا ۳۱ درجه خواهد بود و روز پنجشنبه نيز مردم مناطق زلزله‌زده دمايی حدود ۲۳ تا ۲۹ درجه را خواهند داشت.

به گزارش ايسنا، همچنين وزش باد نسبتا شديدی در مناطق زلزله‌زده انتظار نمی‌رود و بالگردهای امدادی می‌توانند نسبت به انجام ماموريت خود اقدام کنند.

تشديد اقدامات کنترلی در مرزهای سيستان و بلوچستان در پی زلزله سراوان

معاون اجتماعی مرزبانی ناجا از تشديد اقدامات کنترلی مرزبانان در مرزهای استان سيستان و بلوچستان در پی وقوع زلزله در منطقه سراوان خبر داد.

سرهنگ احمد نيکوفرد در گفت‌وگو با خبرنگار «انتظامی» خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به وقوع زلزله ۷.۵ ريشتری در شهرستان سراوان استان سيستان و بلوچستان، اظهار کرد: به دنبال وقوع اين زلزله، با توجه به ساز و کارها و دستورالعمل‌هايی که در خصوص پدافند غيرعامل در مرزهای کشور تعريف شده است، مرزبانان اقدامات خود در حوزه استحفاظی مربوط به خود را آغاز کردند.

وی با بيان اينکه عوامل مرزبانی اقدامات خود در مرزهای سيستان را تشديد خواهند کرد و در آماده‌باش کامل به سر می‌برند، خاطر نشان کرد: همچنين مرزبانان مشغول تفحص و ارزيابی در روستاهای مرزی هستند.

معاون اجتماعی فرماندهی مرزبانی ناجا با بيان اينکه زلزله تاکنون خسارتی به تجهيزات و استحکامات مرزی وارد نکرده، به ايسنا گفت: تا اين لحظه گزارشی مبنی بر آسيب ديدن مرزبانان در مناطق زلزله‌زده احساس نشده است.

مجيد رسول‌زاده، رييس مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی مرزبانی استان سيستان و بلوچستان نيز با بيان اينکه زلزله آسيبی به تجهيزات و روند انسداد در مرزهای استان سيستان و بلوچستان وارد نکرده است، به ايسنا اظهار کرد: نيروهای مرزبانی در نقاط مرزی مستقر هستند.

وی با بيان اينکه بر اساس اطلاعات دريافتی، وضعيت در مناطق مرزی سراوان به هم ريخته نيست، گفت: بر اساس گزارش‌های واصله، تنها تعدادی از خانه‌های گلی در اين منطقه آسيب ديده‌اند.

براساس اعلام پژوهشکده بين‌المللی زلزله‌شناسی شدت اين زمين لرزه يک ريشتر بيشتر از زلزله بم بوده و طی ۴۰ سال اخير بی‌سابقه بوده است.

زمين‌لرزه سراوان علاوه بر بندرعباس و شيراز در شهرهای کراچی و بلوچستان پاکستان و همچنين در برخی کشورهای حوزه خليج فارس نيز احساس شده است.

از ابوظبی امارات نيز خبر می‌رسد در پی اين زمين‌لرزه مردم از خانه‌های خود خارج شده و سراسيمه به خيابان‌ها پناه آورده‌اند.

به گزارش ايسنا، بر اساس گزارش اوليه موسسه ژئوفيزيک دانشگاه تهران اين زمين‌لرزه ۷.۵ ريشتری در ساعت ۱۵:۱۴:۱۷ و در عمق ۹۵ کيلومتری زمين در ۲۸.۰۴ شمالی و ۶۲.۰۳ شرقی رخ داده است. زمين‌لرزه مذکور در ۸۱ کيلومتری سراوان، سيستان و بلوچستان، ۸۳ کيلومتری خاش، سيستان و بلوچستان، ۸۵ کيلومتری سوران، سيستان و بلوچستان و ۱۳۱۴ کيلومتری شهر تهران بوده است.

شهرستان سراوان با مساحت۲۳۸۸۰ کيلومتر مربع ، در شرق استان سيستان و بلوچستان قرار گرفته و فاصله مرکز شهرستان تا مرکز استان يعنی زاهدان ۳۳۷ کيلومتر است .


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016