پنجشنبه 29 فروردین 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هراتی‌ها در برابر کنسولگری ايران اعتراض کردند

بی بی سی ـ بيشتر از دو صد نفر از اهالی ولسوالی کهسان ولايت هرات امروز پنجشنبه ۱۸ آوريل/ارديبهشت در برابر کنسولگری ايران در شهر هرات دست به تظاهرات زدند.

اين معترضان که اجساد نه نفر از بستگانشان را با خود حمل می‌کردند، می‌گويند که نيروهای امنيتی ايران اين افراد را سال پيش در داخل خاک ايران تيرباران کردند.

آنها می‌گويند سيزده نفر از اهالی ولسوالی کهسان در آگوست سال گذشته برای کار به ايران رفتند و بعد از آن ناپديد شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در ماه دسامبر/آذر سال گذشته حدود ۱۵۰ نفر از باشندگان (ساکنان) شهرک اسلام قلعه به کنسولگری ايران در هرات حمله کردند و مدعی شدند که نيروهای امنيتی ايران اين سيزده نفر را در داخل خاک اين کشور تيرباران کرده اند.

آنها گفتند که در اين مورد مدارک در دست دارند و خواهان تحويل‌دهی جنازه‌های اين سيزده نفر از دولت ايران شده بودند.

اما مقامات ايرانی در آن زمان ادعاهای معترضان را رد کردند.

آنها به رسانه‌های محلی گفتند که هيچ‌گونه مدرکی در دست نيست که نشان دهد اين ۱۳ نفر وارد خاک ايران شده باشند.

اعتراضات مسالمت‌آميز

گزارشگر بی بی سی در هرات می‌گويد که معترضان در برابر کنسولگری ايران تجمع کرده بودند و تعدادی زيادی از نيروهای امنيتی برای تامين امنيت در جلو و اطراف کنسولگری ايران مستقر شده اند.

معترضان در شعارهای خود ايران و رهبران آن را محکوم می‌کردند و خواهان دخالت سازمان ملل متحد برای تحقيق در اين مورد شدند.

آنها می‌گفتند که اين افراد قاچاقبر نبودند و اسلحه هم با خود حمل نمی‌کردند و "فقط برای پيدا کردن کار به ايران رفته بودند."

گزارشگر بی بی سی می گويد که اعتراضات به صورت مسالمت آميز به پايان رسيد.

تحويل‌دهی اجساد به مقامات افغان

محمد قاضی‌زاده گزارشگر بی بی سی در هرات می‌گويد که مقامات محلی به او گفتند که اجساد اين سيزده نفر در دو مرحله به مقامات افغانستان تحويل داده شد.

ابتدا دو روز پيش اجساد چهار تن از اين افراد به دولت افغانستان تحويل داده شده بود و سپس نه تن ديگر يک روز بعد به مقامات محلی هرات تحويل داده شدند.

به گفته گزارشگر بی بی سی در هرات شماری از معترضان مدعی بودند که مقامات افغان از آنها خواسته بودند تا زمانيکه تمامی اجساد در اختيار دولت افغانستان قرار نگرفته دست به اعتراض نزنند.

پزشک قانونی/مسئولان طب عدلی در هرات گفته اند که اجساد به خوبی دفن نشده بودند و حالا بسيار خراب شده اند و از ظاهر آنها مشخص نيست که چگونه کشته شده اند اما آنها از اين اجساد از طريق اکسری عکس برداری کرده اند که نتايج آن را تا چند روز آينده اعلام خواهند کرد.

اما شماری از معترضان مدعی بوده اند که علايم تيراندازی در اجساد به وضوح ديده می شده است.

مقامات محلی هرات از ابراز نظر مستقيم در اين مورد خودداری کرده و گفته اند که تنها دولت مرکزی در کابل می‌تواند در اين مورد ابراز نظر کند.

مقامات ايرانی نيز تا حال در مورد تحويل دهی اجساد به دولت افغانستان ابراز نظر نکرده اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016