شنبه 28 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی لاريجانی: مذاکره با آمريکا فرصت‌سازی برای حريف است

مهر ـ رئيس مجلس شورای اسلامی با بيان اينکه موتور حرکت ۱+۵ برای حل مسئله بی بضاعت است، با طرح اين سئوال که چه شده امريکايی ها بحث مذاکره را مطرح می کنندگفت: کسانی که در اين دام بيافتند فرصت برای حريف ايجاد می کنند، آنها به دنبال اين هستند از اين طريق روی اراده مردم تاثير بگذارند.


به گزارش خبرنگار مهر، علی لاريجانی رئيس مجلس شورای اسلامی در حاشيه سفر به پاکستان با خبرنگار اعزامی مهر گفتگويی انجام داد که در پی می آيد:

آقای لاريجانی کشور به سمت برگزاری انتخابات رياست جمهوری در حال حرکت است و در اين راستا نگرانی هايی از بروز بداخلاقی در کشور و آلوده شدن فضای سياسی کشور وجود دارد تحليل شما برای حفظ فضای اخلاقی کشور چيست؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اصل موضوع که حدس هايی زده ميشود را رد نمی کنم اما مهم اين است چگونه می شود فضای انتخابات را فضای در خور شان نظام جمهوری اسلامی باشد.

مقدار زيادی کار رسانه ای نياز دارد هم مسئولان بايد رفتارشان اخلاقی باشد هم کانديدا ها بايد شئوناتی را رعايت کنند و هم رسانه ها بايد اين نوع رفتارها را تقبيح کنند.

توجه داشته باشيد يک سخنی امام حسين(ع) دارد که اگر کسی اين ۵مسئله را رعايت کند سعادتمند است. اول عقل؛ يعنی در امورات با تدبير عمل کند، دوم دين چون دين مکمل عقل است، سوم ادب که اگر در يک خانواده ادب وجود نداشته باشد اين خانواده از هم می پاشد، چهارم حيا و شرم که اگر در يک خانواده حيا نباشد پرده دری باشد استقرار نخواهد داشت و پنجم خوش خلقی ؛ اين کليد سعادت از زبان امام حسين است .

بايد رفتار خود را بسنجيم اگر پرده دری و اتهام زنی شود جامعه استقرار خواهد داشت؟! يا جامعه شقه شقه می شود؟!

ممکن است تصور شود مردم علاقه مند به آنچه افشاگری در انتخابات تلقی می شود هستند؟

من بعيد ميدانم اينگونه باشد؛ مردم ما مسلمانند و شئونات و اخلاقيات را توجه دارند.

ما از هر وسيله ای نبايد استفاده کنيم، اين هدف ماکياوليستی است که از هر وسيله برای هدف استفاده کنيم.

فريبکاری درست نيست انسان بايد نزد خدا حجت داشته باشد که ايا اين کار که انجام می دهد صحيح است يا خير؟!

در رابطه با اجرای فاز دوم هدفمندی يارانه ها به نظر شما اين طرح تا چه اندازه ممکن است انتخاباتی باشد؟!

ممکن است در افکار سياسی برداشت های مختلفی شود.من از منظر مصلحت عمومی حرف می زنم آنچه مجلس برای سال ۹۱ تصويب کرده که فاز دوم اجرا نشود از باب اين بود که شرايط اقتصادی ما تغيير کرده در اين شرايط که مردم با مشکلات معيشتی سنگين مواجه هستند اينکه قيمت آب برق و گاز، بنزين و گازوئيل يک مرتبه چند برابر شود به مصلحت کشور نيست.

مجلس نظرش اين است اين نوع طرح ها بايد در يک شرايط ثابت تر و با مطالعه دقيق انجام شود، اين چيزی نيست دم انتخابات به سرعت انجام داد بايد شرايط سنجيده شود.

رهبر معظم انقلاب در خصوص رابطه با امريکا مختصات را ارائه کردند اما در کشور برخی نواها پيرامون اين بحث شنيده می شود و هر از گاهی موضوع رابطه مطرح می شود تحليل شما چيست؟

فکر می کنم آنچه رهبری فرمودند سخن کارشناسی است. چطور شده امريکايی ها در شرايط فعلی همه شان بحث مذاکره را مطرح می کنند؟! کسانی که دنبال مذاکره بودند تا اين اندازه درباره‌اش حرف نمی زدند اين معلوم است يک هدف تبليغاتی را دنبال می کنند. لذا کسانی که در اين دام بی افتند فرصت برای حريف ايجاد می کنند. آنها به دنبال اين هستند از اين طريق روی اراده مردم تاثير بگذارند قصدشان مذاکره ای که حق مردم ايران را بدهند نيست در اين شرايط به اعتقاد من سخن رهبری کاملا کارشناسی و دقيق است.

به عنوان آخرين سئوال در آستانه دور ديگری از مذاکرات ايران و ۱+۵ هستيم به نظر شما شرايط به ثمر رسيدن گفتگو ها چيست؟

۵+۱ با موتوری که از قبل داشت حرکت می کرد خيلی بی بضاعت است از نظر حل مسئله تا جايی که من اطلاع دارم بيشترين سنگ اندازی در مذاکرات را امريکايی ها داشته اند وگرنه می توانستند در مذاکرات جلو بروند چون ايران پيشنهاداتی ارائه داده بود و آن ها می توانستند نظرشان را درباره پيشنهادات بدهند.

هر از گاهی مذاکره را متوقف می کنند و بعد هم شعار می دهند به ميز مذاکره برگرديد اين روش درست نيست.

اگر يک تغييری در رفتارشان به وجود نيايد معلوم نيست از مذاکره ۱+۵ يک معجزه ای صادر شود لذا به نظر من ايران نگاه منطقی به مذاکرات داشته است.

----

گفتگو: اسماعيل سلطنت پور


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016