دوشنبه 2 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

امروز قاسم شعله سعدی اعلام کانديداتوری می کند

بنا بر خبر دريافتی، امروز ساعت ۹ صبح به وقت تهران، قاسم شعله سعدی حقوقدان، نماينده پيشين مجلس شورای اسلامی، استاد پيشين روابط بين الملل دانشگاه تهران. و زندانی سياسی بند ۳۵۰ زندان اوين ؛ امروز با اعلام کمپين نجات ايران؛ در وزارت کشور اعلام کانديداتوری می کند.
قاسم شعله‌سعدی در سال ۱۳۳۳ شيراز متولد شد. در سال ۱۳۵۲ در رشته حقوق دانشگاه ملی ايران پذيرفته شد. شعله سعدی با رد پيشنهاد دادستانی انقلاب شيراز برای ادامه تحصيل به اتفاق همسر و فرزند خود روانه فرانسه شد و مدرک فوق ليسانس خود را از دانشگاه حقوق پاريس در مدت يکسال اخذ و سپس دکترای خود را در سال ۱۳۶۲ در رشته علوم سياسی از دانشگاه پاريس دريافت کرد و متعاقبا در دوره دکترای حقوق در دانشگاه حقوق پاريس ادامه تحصيل داد. از سال ۱۳۶۲ در دانشکده حقوق دانشگاه شيراز، دانشگاه تهران و تربيت مدرس به تدريس حقوق بين الملل می‌پرداخت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


شعله‌سعدی وکيل دعاوی، نماينده شيراز در مجالس دوره سوم و چهارم، زندانی سياسی هم بوده است. وی برای اولين بار در سال ۱۳۸۱، به غير قانونی بودن انتخاب علی خامنه‌ای به عنوان رهبر جمهوری اسلامی ايران اشاره کرد و انتقادات تند ديگری نيز عليه وی مطرح ساخت که سبب بازداشت او شد. وی پس از اعتراضات مردم ايران به نتايج انتخابات رياست جمهوری (۱۳۸۸) بازداشت و در مجموع به سه سال زندان محکوم شد.شعله سعدی برای شرکت در انتخابات رياست جمهوری دهم (در سال ۱۳۸۸) ثبت نام کرد که توسط شورای نگهبان در کنار برخی ديگر از چهره‌های شناخته شده طيف اصلاحات رد صلاحيت شد.
وی در سال ۱۳۸۱ نامه‌ای سر گشاده خطاب به علی خامنه‌ای نوشت که در آن نامه به انتقاد از مسائل مختلفی پرداخته که از جمله شرايط خامنه‌ای را از جهت واجد شرايط رهبری بودن در آن زمان از منظر حقوقی به سوال و چالش کشيد. به دليل نوشتن اين نامه، در تاريخ ۱۷ بهمن سال ۱۳۸۵، شعبه ۲۱ دادگاه تجديد نظر استان تهران، رای شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی را به اتهام فعاليت تبليغی عليه نظام و توهين به امام و رهبری، تاييد و وی را به يک سال و نيم حبس محکوم نمود.
پس از انتخابات رياست جمهوری ايران (۱۳۸۸) ؛ قاسم شعله‌سعدی در ۱۴ فروردين ۱۳۹۰، از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به رياست قاضی صلواتی با استناد به ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی به يک سال حبس تعزيری و همچنين با استناد به ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی ايران به محروميت از حرفه وکالت و تدريس دانشگاه به مدت ده سال محکوم شد. وی در هنگام ورود به ايران در فرودگاه دستگير و به زندان شيراز و سپس به بند ۳۵۰ زندان اوين منتقل شد.
شعله سعدی بار ديگر در ۱۲ مهر ۱۳۹۰، به اتهام توهين به رهبری در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به قضاوت قاضی مقيسه علاوه بر محکوميت قبلی، به دو سال زندان محکوم شد. او همچنين برای شرکت در انتخابات رياست جمهوری دهم ( در سال ۱۳۸۸) ثبت نام کرد که توسط شورای نگهبان در کنار برخی ديگر از چهره‌های شناخته شده طيف اصلاحات رد صلاحيت شد. او در دوره‌های بعدی مجلس شورای اسلامی از سوی شورای نگهبان رد صلاحيت شد. شعله‌سعدی وکالت برخی چهره‌های سياسی نظير محسن سازگارا بر عهده داشت. البته لازم به ذکر است که منابع آگاه می گويند وی با خاتمی ديدار داشته و خاتمی موکدا خاطر نشان کرده که در انتخابات حضور نخواهدد اشت
مادر قاسم شعله سعدی در فرودين ماه ۱۳۹۱ در نامه‌ای سرگشاده به علی خامنه‌ای، با انتقاد شديد از عملکرد رهبر جمهوری اسلامی، از او پرسيد " اعليحضرت خامنه ای ؛ چرا علی وار جلوه می‌کنيد ولی در زمان اجرای عدالت تجاهل می‌کنيد و از جمله خواستار عدم کش دادن قضيه فساد سه هزار ميليارد تومانی می‌شويد؟! يا دستور فرماييد سينه مرا هم محافل خودسر بشکافند همانطور که سينه پروانه فروهر را شکافتند و مرا به گورستان ببرند تا به فرزند شهيدم اصغر بپيوندم ” و يا ” دستور فرماييد مرا هم در اوين زندانی کنند تا به فرزند اسيرم بپيوندم شايد بوی پيراهن يوسفم چشم و دلم را روشن کند". مادر قاسم شعله سعدی در بخش ديگری از نامه خود خطاب به خامنه ای آورده:« چنين محکمه‌ای و چنين حکمی هيچ زيبنده آن طرح دلفريبی که شما ترسيم ‌می‌کنيد نيست. هست؟ البته رای صادره چنان ناشيانه و بی‌پايه بود که رئيس قوه قضائيه منصوب شما که گويا استاد شما هم بوده حکم صادره را خلاف بين شرع تشخيص و دستور توقف اجرای حکم و اعمال ماده ۱۸ را داده است که ظاهرا طبق قانون می‌بايست رسيدگی مجدد ماهوی می‌شد اما هم اکنون به شما خبر می دهم که چنين کاری هيچ گاه صورت نگرفت و اکنون با گذشت ۱۰ سال از اتهام، به علت مرور زمان امکان رسيدگی نيست. می دانيد که من مادر خانواده ای هستم که حقوقدانان متعددی به کشور تقديم کرده و لذا شايد الفبای حقوق را بدانم. معلوم نيست که دستگاه قضايی ناعادلانه شما که بايد پشتيبان حقوق و آزادی های مردم باشد به چه مجوزی از آزادی فرزندم خودداری و اصرار به اجرای حکم نقض شده و مشمول مرور زمان شده که مطلقا قابليت اجرا ندارد می نمايد.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016