سه شنبه 3 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهمانپرست: هنوز زمان مذاکرات ايران و آژانس قطعی نشده است

مهر ـ سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص مذاکرات ايران وآژانس که گفته شده است ۳۱ ارديبهشت ماه برگزار می شود، گفت: هنوز زمان مذاکرات ايران و آژانس قطعی نشده است اما مذاکره با آژانس را در دستور کار داريم.

به گزارش خبرنگار مهر، رامين مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به سالگرد حمله نظاميان آمريکا به طبس، گفت: اين حادثه يک بار ديگر خصومت دولت آمريکا با مردم آمريکا گواهی می دهد و اميدواريم مقامات آمريکايی دشمنی با ملت بزرگ ايران را کنار گذاشته و با اتخاذ رويکردهای جديد در قبال دولت های مستقل از ميزان نفرت اين ملت ها بکاهد.

اقدام کانادا در راستای پروژه ايران هراسی است

سخنگوی وزارت امور خارجه سخنگوی وزارت امور خارجه همچنين درباره ادعای پليس کانادا مبنی بر دستگيری دو نفر که با القاعده ايران درارتباط بوده اند، گفت: همانطور که اطلاع داريد هيچ مدرک مستندی نسبت به افرادی که ادعا می شود دستگير شده اند ارائه نشده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با اشاره به اينکه تفکر گروه های افراطی به ويژه افراطيون القاعده از نظر سياسی و اعتقادی به هيچ وجه با جمهوری اسلامی ايران همخوانی ندارد، بيان کرد: ما با هر نوع اقدامات خشونت آميز که جان انسانها را به خطر بيندازد مخالفيم.

مهمانپرست گفت: اينکه دولت افراطی کانادا در پی سالهای اخير پروژه ايران هراسی را در دستور کار قرار داده و اقدامات خصمانه را دنبال کرده است واضح است که با اين اقدام دولت کانادا قصد ارتباط دادن چنين موضوعاتی را با کشورمان داشته باشد .

مهمانپرست با بيان اينکه همه کشورها بايد با گروه های تروريستی مقابله کنند و به هيچ وجه از اين گروه ها حمايت نکنند، گفت: در حالی کسانی در اين حادثه در ارتباط با القاعده به عنوان چهره منفی معرفی می شوند که همين جريان با حمايت کانادا و کشورهای غربی در داخل سوريه به کشتار مردم می پردازد.

وی گفت: اگر مقابله با گروه های تروريستی لازم است نبايد با تبعيض صورت گيرد.

مقامات آمريکايی در منطقه به دنبال فروش تسليحات خود هستند

سخنگوی وزارت خارجه درباره ادعای وزير دفاع آمريکا مبنی بر فروش تسليحات به کشورهای منطقه، گفت: همکاری های تسليحاتی و کمک های بی دريغ به دولتمردان آمريکايی به رژيم صهيونيستی مسئله جديدی نيست و ادامه اينگونه حمايت ها منجر به فعاليت های گسترده تر رژيم صهيونيستی در کشتار مردم بيگناه در منطقه و بی ثباتی و نا امنی می شود.

وی افزود: هر نوع کشتار باعث می شود کسانی که به اين رژيم کمک می کنند از جمله دولتمردان آمريکايی در آن سهيم باشند.

مهمانپرست با اشاره به اينکه مقامات آمريکايی در منطقه به دنبال فروش تسليحات خود هستند، اظهار داشت: روشن است که حضور چنين کشورهايی که به دنبال منافع خود در ساير مناطق از جمله خاورميانه هستند باعث بی ثباتی می شود. ما به دنبال تثبيت امنيت در منطقه هستيم اما حضور رژيم صهيونيستی اين امنيت را به مخاطره می اندازد.

وی در خصوص امضای قرارداد گاز جديد با کشور سوئيس بيان کرد: ما بارها اعلام کرده ايم نمی توان در شرايط امروز جامعه بين الملل وجود کشوری که دارای دومين منابع بزرگ گاز دنيا و چهارمين ذخايره نفت در دنياست را از انرژی حذف کرد.

وی افزود: حتما کشورها نيازهای خود را اعلام می کنند و در چارچوب منافع دو کشور قراردادها به امضا می رسد. سوئيس نيز از گذشته طالب منابع انرژی ايران بوده است.

حضور هر ۴ کشور عضو نشست سوريه در نشست آينده معلوم می شود

مهمانپرست در خصوص برگزاری نشست ۴ جانبه در مصر و حضور عربستان در اين نشست گفت: در رابطه با موضوع سوريه همه تلاش ها و تدابير خود را برای حل بحران از بهترين راه ممکن و روش مسالمت اميز دنبال می کند.

وی ادامه داد: تنها راه حل سوريه حمايت از ملت و دولت اين کشور است و بايد شرايط را فراهم کرد که در سايه آرامش دو طرف مذاکرات را دنبال کنند و از طريق آرا آينده را مشخص خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد: هر نوع اقدامی خلاف اين جهت را در جهت مخالف با منافع ملت سوريه ارزيابی می کنيم. بحث نشست ۴ جانبه بعدی که به پيشنهاد رئيس جمهور مصر مطرح شده در گفتگوی تلفنی وزرای خارجه ايران و مصر نيز مطرح شد و اينکه همه ۴ عضو شرکت خواهند کرد در نشست بعدی مشخص می شود.

دولت عراق در برابر فشارها مقاومت کند

وی در خصوص بازرسی مجدد از هواپيماهای ايرانی در عراق تصريح کرد: هواپيماهای جمهوری اسلامی ايران که به قصد کمک های انساندوستانه عازم سوريه هستند توسط عراق با فشارهای سياسی مجبور به فرود می شوند مسئله قابل گذشت و قابل توجيهی نيست.

وی افزود: اعتراض خود را در اين باره اعلام کرديم و آن را نقض مقررات و کنوانسيون های بين المللی می دانيم. بارها معلوم شده است که ادعاها بر عليه جمهوری اسلامی بی اساس بوده و بازرسی هواپيماهای ايرانی در خاک عراق نيز بی اساس بودن اين ادعاها را اثبات کرده است. دولت عراق هم بايد در برابر فشارها مقاومت کند.

ايران به اندازه کافی قدرتمند است که از خود دفاع کند

مهمانپرست در اين خصوص که وزير دفاع آمريکا مدعی شده گزينه نظامی با توجه به فروش تسليحات به اسرائيل از سوی اين کشور همچنان برای ايران روی ميز است، بيان کرد: اظهارات مقامات نظامی و وزير دفاع آمريکا در رابطه با فروش تسليحات به رژيم صهيونيستی برای بزرگنمايی خطراتی است که در منطقه وجود دارد و به منظور جنگ نرم و فروش تسليحات است.

وی با تاکيد بر اينکه کشور ما به اندازه کافی قدرتمند است که از حقوق خود دفاع کند اظهار داشت: اجازه تعرض به هيچ کشوری را نمی دهيم و رژيم صهيونيستی نيز با اينگونه اقدامات امکان تعرض پيدا نمی کند و بهتر است دست از روش خصمانه و اينگونه اقدامات بر عليه ملت ما بردارد.

وی در خصوص اظهارات وزير خارجه آرژانتين در خصوص توافقنامه آميا با ايران ، بيان کرد: ما اين توافق را دنبال می کنيم و معتقديم تنها راه حلی که می تواند نسبت به حل مسئله کمک کند و در چارچوب توافق طرفين در حال پيگيری است همين توافقنامه است.

مهمانپرست در خصوص برگزاری نشست گفتگوی اديان و تقريب در عراق و حضور مقامات در اين نشست، گفت: ما از وحدت بين همه کشورهای مختلف جهان حمايت می کنيم و بارها به وحدت در جهان اسلام توصيه کرده ايم.

واکنش به برگزاری مسابقات فرمول يک در بحرين

رامين مهمانپرست در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر درباره برگزاری مسابقات فرمول يک در بحرين و اعتراضات گسترده نسبت به برگزاری اين مسابقات در اين کشور، گفت: وضعيت بحرين بايد به صورت اصولی مورد توجه قرار گيرد.

وی افزود: در بحرين نيز مانند همه کشورها مردم مطالباتی دارند و راه حل مسئله شنيدن صدای مردم و تحقق خواسته های آنها برای ايجاد وضعيت با ثبات و رشد همه جانبه برای مشارکت مردم خواهد بود.

مهمانپرست با بيان اينکه برخورد با هر نوع مطالبات مردمی راه حل مسئله بحرين نخواهد بود، اظهار داشت: اين مسئله می تواند موضوعات مختلفی را که مورد نارضايتی مردم باشد فراهم کند. همين مسابقات فرمول يک در شرايطی که مردم مورد سرکوب قرار می گيرند باعث شده تبديل به يک مسئله جديد در بحرين شود.

سخنگوی وزارت خارجه تاکيد کرد: به دولتمردان بحرين توصيه می کنيم خواسته های مردم را شنيده و اجازه مشارکت به آنها در سرنوشت و زندگيشان را بدهند. اين را موجب تقويت کشورهای منطقه خواهد شد و بهتر است آنها برای قدرتمند شدن به نيروی مردمی خود اکتفا کنند.

وی همچنين در پاسخ به سئوال ديگر خبرنگار مهر درباره گفتگوی تلفنی وزير امور خارجه ايران و مصر، گفت: در گفتگو تلفنی وزرای خارجی ايران و مصر، تحولات منطقه ای، موضوعات بين المللی و رايزنی در خصوص مسئله سوريه مطرح و به گسترش روابط دو جانبه و موضوعات دوجانبه نيز اشاره شد.

مهمانپرست افزود: حضور گردشگران ايرانی در مصر و گردشگران مصری در ايران موضوع مورد توافق دو کشور است و اين برنامه مورد توافق ادامه پيدا خواهد کرد و برای شناخت دو کشور از يکديگر کاملا می تواند موثر باشد.

دولت ميانمار بايد از خشونت ها جلوگيری کند

وی در خصوص کشتار مسلمانان در ميانمار و اينکه پليس اين کشور عکس العمل لازم را نشان نمی دهد، بيان کرد: بحث حمله به مسلمانان در ميانمار و کشتاری که نسبت به بخشی از مردم در اين کشور صورت می گيرد مورد توجه کشورهای مختلف از جمله ملت و دولت ما است و تلاش خودمان را برای جلوگيری از حوادث ناگوار به کار می بنديم.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی افزود: دولت ميانمار بايد از اين خشونت ها جلوگيری کند چرا که اين يک خواست بين المللی است و نبايد اجازه داد گروهی از افراطيون در ميانمار دست به چنين اقدامی بزنند و اختلافات مذهبی را گسترش دهند.

زمان مذاکرات ايران و آژانس هنوز قطعی نشده است

وی درباره مذاکرات ايران و آژانس که اعلام شده ۳۱ ارديبهشت ماه برگزار می شود گفت : هنوز تاريخی قطعی نشده است اما مذاکره با آژانس را در دستور کار داريم.

مهمانپرست درباره سفر رئيس جمهور آذربايجان به ايران گفت: اينکه مقامات دو کشور همسايه که دارای تاريخ، فرهنگ و اعتقادات مشترک هستند در سطوح مختلف رفت و آمد داشته باشد يک مسئله طبيعی است و در جهت تحکيم روابط دو جانبه صورت می گيرد. ما با کشور آذربايجان روابط خوبی داريم که بايد توسعه يابد.

تبريک به دولت و ملت عراق برای برگزار انتخابات

وی درباره برگزاری انتخابات شورای استانی در عراق گفت: اين اولين انتخابات بعد از خروج اشغالگران آمريکايی در عراق است که يک پيروزی بزرگ برای ملت و دولت عراق محسوب می شود.

وی تصريح کرد: در حاليکه بعضی از جريان ها به دنبال بی ثباتی در اين کشور هستند دولت عراق فعاليت خوبی در زمينه انتخابات شورای استانی با مشارکت مردمی و قوميت ها داشته که نقش تعيين کننده علمای دينی و شيعی در روشنگری مردمی بسيار مهم بوده است. جدای از نتيجه انتخابات نفس آن با يک پيروزی بزرگ برای مردم عراق می دانيم به همين دليل برگزاری انتخابات موفق را به دولت و ملت عراق تبريک می گوييم.

برای تعيين تکليلف ديپلمات عربستانی در انتظار اعلام مراجع قضايی هستيم

وی در خصوص تصادف ديپلمات عربستانی با شهروند ايرانی گفت: ديپلمات عربستانی به دليل رعايت نکردن قوانين کشور ما سرعت غير مجاز، رانندگی در حالت عدم تعادل، باعث کشته شدن يکی از هموطنان ما و مجروح شدن ديگری شد.

مهمانپرست با اشاره به اينکه اين حادثه از همان ابتدا در دستور کار قرار گرفت و بلافاصله اقدامات لازم در اين زمينه صورت گرفت بيان کرد: اين حادثه دارای دو وجه سياسی و قضايی است وظيفه وزارت خارجه در درجه اول جلوگيری از خروج اين ديپلمات تا اجرای اقدامات قضايی بود. ما از طريق مراجع قانونی و قضايی مسئله را پيگيری می کنيم تا ميزان خسارت و نحوه جلب کسانی که در اين حادثه خسارت ديدند مشخص شود.

وی ادامه داد: بعد سياسی اين مسئله نيز با توجه به اينکه نوع تخلف و ميزان آن تا چه اندازه بوده است تصميم گيری خواهد شد و معلوم می شود ديپلمات بايد کشور را ترک کند يا اقدام ديگری صورت گيرد. ما در انتظار نتايج مراجع قضايی و قانونی هستيم.

مهمانپرست در خصوص سفر سيد حسن نصرالله به ايران که در سايت های عربی به آن اشاره شده گفت: ما هم خبر را شنيديم اينکه دوستان جمهوری اسلامی ايران به کشورمان رفت و آمد کنند يک امر غير طبيعی نيست و حتما رفت و آمدها کمک خواهد کرد تا در منطقه وضعيت با ثبات تری ايجاد کنيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016