چهارشنبه 4 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

صدها اردوگاه کار اجباری در چين

• سازمان‌های حقوق بشری احتمال می‌دهند که در چين صدها اردوگاه کار اجباری وجود داشته باشد. بر اساس گزارشی از شبکه‌ی يک راديو آلمان، ضرب و شتم زندانيان، شکنجه و کار شبانه‌روزی در اين اردوگاه‌ها امری عادی به شمار می‌رود.

دويچه وله ـ شبکه‌ی يک راديو آلمان برای نخستين بار گزارشی در باره‌ی اردوگاه‌های کار اجباری در چين، که دولت آن‌ها را "اردوگاه تربيتی" می‌نامد، منتشر کرد. اين گزارش بر مبنای گفت‌وگو با چند تن از کسانی که در اين اردوگاه‌ها بوده‌اند تهيه شده است.

زندانيانی که در اردوگاه کار "ماسانجيا" در ايالت "ليا اونينگ" بوده‌اند، از شکنجه و رفتار غيرانسانی ماموران با زندانيان گفته‌اند. آن‌ها توضيح داده‌اند که تحت شرايط ناهنجار وسايل گوناگونی از جمله لباس و روکش صندلی خودرو و وسايل زينتی برای جشن هالووين توليد می‌کرده‌اند. روشن نيست که چقدر از توليدات زندانيان مصرف داخلی داشته و چه مقدار از آن صادر شده است.

زندانيان سابق اردوگاه "ماسانجيا" گفته‌اند که آن‌ها هفت روز هفته و هر روز از ساعت ۶ و نيم صبح تا پاسی از شب کار می‌کرده‌اند. به گفته‌ی آن‌ها، طبق قانون بايد به زندانيان ماهانه معادل يک يورو و بيست سنت برای کاری که انجام می‌دهند پرداخت شود، اما اين ميزان ناچيز دستمزد هم به ندرت پرداخت می‌شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


انواع شکنجه

زندانيان پيشين اردوگاه "ماسانجيا" گفته‌اند که مورد انواع گوناگون شکنجه قرار می‌گرفته‌اند.علاوه بر ضرب و شتم و شوک الکتريکی، بستن افراد به "نيمکت ببر" و "رختخواب مرده" و "آويزان کردن" نيز رايج بوده است.

"نيمکت ببر" نوعی شکنجه است که در آن زندانی را ساعت‌های متمادی به يک صندلی می‌بندند و به او اجازه‌ی حرکت نمی‌دهند. در "رختخواب مرده" به مدت چند روز دست‌ها و پاهای زندانی را به چهار گوشه‌ی رختخواب می‌بسته‌اند.

يک زن ۵۷ ساله که در اردوگاه "ماسانجيا" بوده گفته است که هنگام آويزان کردن زندانی، تيرهای چوبی به پاهای او می‌بسته‌اند تا قدرت حرکت پا را از او بگيرند.

سلب حيثيت

يکی از ساکنان اردوگاه "ماسانجيا" که در سال ۲۰۱۱ آزاد شده می‌گويد: «هدف اصلی اردوگاه‌های کار سلب حيثيت زندانيان است. ساکنان اردوگاه‌ها دشمن خلق به‌شمار می‌روند و به همين دليل مثل يک شهروند با آنان برخورد نمی‌شود. »

اردوگاه کار اجباری"ماسانجيا" در ۱۰ سال گذشته محل "تربيت" وابستگان به "جنبش مديتيشن فالن گونگ" بوده است. هم‌بندی‌های آن‌ها معتادان و بزه‌کاران، يا افرادی بوده‌اند که برای احقاق حقوق از دست‌رفته‌ی خود توسط ادارات دولتی مبارزه کرده و به دليل سماجت‌شان دستگير شده‌اند.

بر اساس گزارش شبکه‌ی يک راديو آلمان، بعضی مواقع در اين اردوگاه تا ۵ هزار زندانی به سر می‌برده‌اند.

تکذيب دولت

اواسط ماه آوريل يک مجله‌ی اينترنتی چينی گزارش جامعی در باره‌ی اردوگاه "ماسانجيا" منتشر کرد. اين گزارش، با وجود اين که به سرعت از اينترنت برداشته شد، مقامات قضايی چين را به واکنش واداشت.

روزنامه‌ی اينترنتی "فاجی بائو" که به دولت وابسته است، ضمن تکذيب موارد ياد شده در گزارش مجله‌ی اينترنتی نوشت که «اردوگاه تربيتی ماسانجيا به حقوق زندانيان احترام می‌گذارد، وضعيت آن‌ها از نظر غذايی و پزشکی مطلوب است و دستمزد آن‌ها برای کاری که انجام می‌دهند با تعرفه‌ای که وزارت دادگستری چين تعيين کرده همخوانی دارد.»

در گزارش شبکه‌ی يک راديو آلمان آمده است که ماموران پليس تاکنون چند بار به زندانيان پيشينی که با اين راديو مصاحبه کرده‌اند، مراجعه نموده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016