یکشنبه 8 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فرخنده باد اول ماه مه روز جهانی کارگر، کميته دفاع از زندانيان سياسی ايران – برلين

در سال ١٣٩١ وضعيت معيشتی کارگران ايران رو به وخامت نهاد. از طرفی شاهد بحران اقتصادی فزاينده ای هستيم که در اثر پافشاری رژيم جمهوری اسلامی برحق داشتن انرژی هسته ای و ٢٠ درصدی غنی سازی اورانيوم و تحريم های وسيع سازمان ملل بر عليه ايران موجب کم شدن توليدات کارخانه ها و کارگاه های بزرگ، و بسته شدن بسياری از کارگاه های کوچک و متوسط که منجر به اخراج صدها کارگر و بيکاری آنان شده است و از طرف ديگر شاهد پايين آمدن ارزش ريال و گرانی نيازمندی های عمومی و عدم توانمندی خريد کارگران ، تهيدستان و کارمندان هستيم. دراين چند سال اخير فاصله طبقاتی در ايران افزايش يافته و هر سال دامنه آن گسترش می يابد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بهزاد سازنده در تاريخ دوم آذر ماه ١٣٩١ به ايلنا گفت که بيش از ۶۵ واحد توليد چای در کشور به سبب سياست گذاری‌های غير کار‌شناسانه دولت در خريد برگ سبز از چای کاران، تعطيل شده‌اند. در شمال کشور هم اکنون ۱۱۵ کارخانه به صورت نيمه فعال درحال توليد با حداقل ظرفيت هستند. همچنين معاون اتحاديه کفاشان استان اصفهان، محمد نايب‌پور، در تاريخ ۲۰.۴.۲۰۱۳ اعلان کرد که سال ٩١ با افزايش نرخ ارز و نرخ مواد اوليه بيش از ٥٠٠ کارگاه کفاشی در اصفهان تعطيل شده است. او گفت که ٤٠ در صدی زيره کفش و مواد اوليه که از اروپا و چين وارد کشور می شدند به طرز چشم گيری افزايش قيمت يافت که موجب افزايش ٦٠ در صد به قيمت نهايی کفش شده و با کاهش قدرت خريد مردم روبروست. از حدود ديماه فعاليت کارخانه اتاقسازی ماهوت واحد سلماس متوقف شده و ۵۰ کارگر آن بيکار شده‌اند و شماری از کارگران بيکارشده‌ واحدهای توليدی به اجبار به کارهای فصلی، از جمله کارهای ساختمانی روی می‌آورند. اينها نمونه هايی از وضعيت اشتغال در جمهوری اسلامی است.

شورای عالی کار، نمايندگان دولت و کارفريان و کارگران، در اخرين نشست خود در ماه اسفند ٩١ مبلغ ٤٨٧ هزار و ١٢٥تومان را به عنوان دستمزد کارگران در سال آينده تعيين کرد. اين رقم ٩٧ هزار تومان به دستمزد کارگران در سال گدشته افزايش يافته است. در حالی که بر اساس آمارهای رسمی، خط فقر يا هزينه تأمين حداقل نيازهای يک خانواده چهار نفری نزديک به يک و نيم ميليون تومان برآورد شده است، اين شورای تعيين مزد کمتراز يک سوم اين مبلغ را به عنوان دستمزد کارگران در سال ۹۲ درنظر گرفته‌ است.
مسئول کانون انجمن‌های صنفی کارگران استان اصفهان با اعلام اين مطلب به ايلنا گفت: دستمزد سال ۹۲ کارگران نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد افزايش يافته که هيچ همخوانی و تناسبی با تورم موجود کشور ندارد.

مبارزه کارگران برای احقاق حق خود از سالهای ١٣٦٠ برای رژيم جمهوری اسلامی به يک موضوع امنيتی تبديل شده است و هرحرکت مستقل کارگری با دستگيری و زندان مواجه می شود. به گزارش العربيه در تاريخ ٢٨ خرداد ٩١، نيروهای امنيتی با حمله مسلحانه به خانه ای که فعالان کارگری در آن گردهم آمده بودند، حاضران راکه ٥٠ نفر بودند، با ايجاد رعب و وحشت، با ضرب و شتم دستگير کردند. فعالين کارگری از شهرهای مختلف ايران برای بحث و گفتکو جهت ايجاد يک شورای مستقل کارگری در خانه يکی از کارگران در کرج گردهم آمده بودند. دراثر اعتراضات افکار عمومی جهانی و نهاد های کارگری و حقوق بشری، بسياری از دستگيرشدگان در روزهای بعد ازاد شدند. ولی تعدادی از اين فعالين از جمله غالب حسينی، خالد حسينی، بهزاد فرج اللهی، وفا قادری، علی آزادی ، حامد محمود نژاد، شريف ساعد پناه و صالحی هنوز در زندانند. همچنان رسول بداغی، عبدالرضا قنبری ،پدرام نصرالهی ، محمد جراحی، رضا شهابی و بسياری ديگر از فعالين کارگری که در سالهای قبل دستگير شده اند، همچنان در زندانند.
کارگران و زحمتکشان در مبارزات روزمرشان به تجربه در يافته اند که در اين نظام نه تنها هرروز به فقر و بی حقوقی اشان افزوده می شود بلکه اين نظام نه می خواهد و نه می تواند به خواسته های بر حقشان پاسخ دهد.

عليرغم تهديدهای رژيم و جو امنيتی در سراسر ايران، کارگران در روز اول ماه مه امسال هم در کارخانجات و کارگاه های سراسر ايران گردهمايی برگزار خواهند کرد.

ما از خواست کارگران برای آزادی تشکيلات مستقل کارگری دفاع کرده و آزادی فوری همه فعالين زندانی کارگری را خواهانيم.

زنده باد روز اول ماه مه، روز همبستگی کارگران جهان

کميته دفاع از زندانيان سياسی ايران – برلين
Kupg_iran@yahoo.de


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016