دوشنبه 16 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شيرين عبادی خطاب به احمد شهيد در خصوص انتقال ۱۰ زندانی سياسی به سلول انفرادی: توجه به وضعيت زندانيان، مانع وقوع حوادث بعدی می شود

شيرين عبادی، مدافع حقوق بشر و برنده صلح نوبل ۲۰۰۳ در پی انتقال ده زندانی سياسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوين به سلول انفرادی، با ارسال نامه ای به احمد شهيد، گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد در مورد وضعيت حقوق بشر در ايران، از اين مقام بين المللی خواست تا با توجه به وضعيت زندانيان در سراسر کشور و به ويژه بند ۳۵۰ زندان اوين، مانع وقوع حوادث بعدی شود. خانم عبادی در نامه خود، از آقای شهيد خواسته است تا توجه مسئولان حکومت ايران را به اين نکته جلب کند که سلامت زندانيان بر عهده مسئولان زندان است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خانم عبادی از آقای شهيد خواسته است که نامه اش در پرونده دولت ايران ضبط و هنگام رسيدگی مورد عنايت قرار گيرد. به گزارش سايت کانون مدافعان حقوق بشر، متن کامل نامه شيرين عبادی به احمد شهيد که در تاريخ ۱۵ ارديبهشت ماه ۱۳۹۲ ارسال شده، به شرح زير است:

جناب دکتر احمد شهيد

گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد در مورد وضعيت حقوق بشر در ايران

پيرو گزارش های قبلی،‌ به استحضار می‌‌رسانم که وضعيت زندانيان سياسی و عقيدتی‌ در ايران روز به روز وخيم تر می‌‌شود. از جمله براساس گزارش های واصله از زندان اوين، غذای زندانيان فاقد کيفيت، غير بهداشتی و غير قابل خوردن است و زندانيان به اجبار برای تهيه مايحتاج حياتی‌ خود از قبيل ميوه، سبزيجات تازه و مواد پروتئينی مجبور هستند به تنها فروشگاه زندان مراجعه کنند. فروشگاه نيز با ارائه مواد غير استاندارد و به چند برابر قيمت واقعی،‌ مشکل جديدی را ايجاد کرده است.

از همين رو زندانيان بند ۳۵۰ زندان اوين برای پی گيری شکايت شان، يکی‌ از زندانيان سياسی به نام سعيد مدنی را انتخاب می کنند که اين امر نه تنها وضعيت زندانيان را بهتر نمی کند، بلکه طرح شکايت نزد مقام های مسئول، سبب می شود تا فرد ياد شده به همراه ۹ زندانی سياسی ديگر به اسامی عبدالله مومنی، ابوالفضل عابدينی نصر، سيامک قادری، امير خسرو دلير ثانی، محمد حسن يوسف‌پور سيفی، سعيد عابدينی، کامران ايازی، محمد ابراهيمی و پوريا ابراهيمی در روز هشتم ارديبهشت ماه ۱۳۹۲ به زندان انفرادی اعزام شوند که تا کنون نيز در آنجا به سر می‌‌برند.

بر اين اساس تعدادی از زندانيان سياسی اين بند اعلام کرده اند که در صورت ادامه شرايط موجود، دست به اعتصاب غذا خواهند زد که اين خود بر وخامت اوضاع خواهد افزود.

همچنين درمانگاه زندان فاقد امکانات کافی‌ بوده و افرادی که با بيماری‌های جدی دست به گريبان هستند، مجبورند با هزينه شخصی‌ به درمان خويش بپردازند. هم اکنون تعدادی از زندانيان از قبيل ابوالفضل عابدينی نصر و محمد ابراهيمی بيمار و محتاج مداوا هستند که توجهی‌ به درمان آنها نمی شود. با عنايت به اينکه در سال‌های قبل چند تن‌ از زندانيان مانند هدی صابر و محسن دکمه چی به علت عدم رسيدگی پزشکی‌ و درمان به موقع، جان خود را از دست داده اند، بنابراين عدم امکانات پزشکی‌ جان زندانيان را تهديد می‌‌کند؛ موضوعی که مسئولان زندان بی‌ تفاوت از کنار آن می گذرند.

همچنين مهدی خزعلی که در اعتراض به دستگيری غير قانونی‌ خود، بيش از صد روز است که در اعتصاب غذا بسر می برد، براساس گزارش خانواده اش بيش از ۳۰ کيلو وزن کم کرده و در شرايط خطرناکی به سر می‌‌برد.

بر اين اساس توجه فوری به وضعيت زندانيان در سراسر کشور، به ويژه بند ۳۵۰ زندان اوين ضرورت تام دارد تا از وقوع حوادث بعدی جلوگيری شود. بنابراين با اعلام مراتب، خواهشمندم توجه مسئولان حکومت ايران را به اين نکته بديهی‌ جلب کنيد که سلامت و بهداشت زندانيان اعم از سياسی و غير سياسی بر عهده مسئولان زندان است.

مستدعی است اين نامه در پرونده دولت ايران ضبط و هنگام رسيدگی مورد عنايت قرار گيرد.

با احترام

شيرين عبادی
مدافع حقوق بشر و برنده صلح نوبل ۲۰۰۳
۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۲


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016