پنجشنبه 19 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حسن روحانی: اگر در مناظره تلويزيونی به کانديداها تهمت زده نمی شد اتفاقات ۸۸ رخ نمی داد

• آيت الله هاشمی را جزو ارکان انقلاب و نظام می دانم
• هواپيمای شهيد بابايی توسط يک سرباز بسيجی در نزديک مرز مورد اصابت قرار گرفت
• اگر همچنان بعضی ها اصرار کنند که از لفظ فتنه استفاده کنند مجبور می شوم خيلی از مسائل را که صلاح نمی بينم بازگو کنم به زبان بياورم، که ممکن است به مزاق خيلی ها خوش نيايد

ايلنا - البرز: من هميشه يک اعتدال گرا بوده ام و با اصولگرايان و اصلاح طلبان معتدل رابطه خوبی داشته ام و تاکنون در هر مسئوليتی که داشتم از اين دو طيف استفاده کردم.

به گزارش ايلنا در کرج، حسن روحانی در جمع دانشجويان دانشگاه آزاد؛ اين مطلب را در پاسخ به سوال دانشجويی که از او پرسيد شما اصلاح طلب هستيد يا اصولگرا بيان کرد و افزود: دراثبات صدق ادعايم بايد بگويم که بنده در حال حاضر در مرکز تحقيقات استراتژيک از وجود اين دو طيف استفاده می کنم و اين مطلب را هم بايد برای شما بيان کنم که دولت آينده من دولتی فرا جناهی است که همه نيروهای دلسوز کشور در آن مشارکتی فعال خواهند داشت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در پاسخ به سوال دانشجوی ديگری که از او سوال کرد نسبت خود را با قانون و ولايت فقيه چگونه تعريف می کنيد گفت: قانون اساس هر کشوری بر مبنای قوانين همان کشور تعريف می شود و قانون گرايی در هر کشوری بايد اصل باشد و بالاترين احترام بايد به قانون باشد زيرا که توسعه سياسی هر کشور در گرو تقيد به قانون است و از آنجايی که ولايت فقيه جزو مسلمات مبانی قانون اساسی کشور ما قلمداد می شود هر کسی که رئيس جمهور می شود موظف است که به ولايت فقيه احترام بگذارد.

وی در پاسخ به سوال ديگری که آيا شما از دوستان آقای هاشمی هستيد و آيا در صورت شرکت ايشان در عرصه انتخابات از حضور دراين صحنه کناره گيری می کنيد اظهار داشت: بنده از زمان مبارزات سياسی قبل از انقلاب تا به امروز همواره در کنار ايشان بوده ام و درمورد مسائل مختلف از ايشان مشورت می گيرم و همينطور آقای هاشمی هم بنده را امين خود می دانند؛ ولی در هر صورت ايشان آيت الله هاشمی رفسنجانی هستند و بنده هم حسن روحانی؛ که هر کدام افکار مخصوص به خود را داريم؛ ولی در کل بايد بگويم که بنده از لحاظ فکری خيلی به ايشان نزديکم و ايشان را جزو ارکان انقلاب و نظام ميدانم.

روحانی در پاسخ به سوال ديگری که آيا صحت دارد که شما در زمان مسئوليت خود در شورای عالی امنيت ملی؛ در خصوص بحث انرژی هسته ای؛ در روزنامه شرق به جک استراو قول تعليق ۱۰ ساله را داده بوديد گفت: اين نقل قول به کلی دروغ است و بنده در رد اين ادعا؛ شما را به کتاب خاطرات جک استراو ارجاء می دهم که در آن کتاب ايشان به وضوح مسائل آن دوران را تشريح کرده است.

وی ادامه داد: در شهريور ۸۲ قطعنامه شورای حکام که در آن ايران؛ ملزم به تعليق کليه برنامه های هسته ای می شد در اين شورا تصويب شد؛ در آستانه اجراء کامل اين قطعنامه بود که بنده در مهر ماه ۸۲ مسئوليت شورای عالی امنيت ملی را به عهده گرفتم و بنده با ابتکاری که به خرج دادم به جای تعليق کلی، آژانس را متقاعد کرديم که فقط گاز دهی به سانتريفيوژها در نطنز به حالت تعليق در بيايد در صورتی که بر اساس قطعنامه آژانس همه فعاليت ها بايد تعليق می شد.

رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک با تاکيد بر اين نکته که اصول و نحوه پيگيری مذاکرات هسته ای توسط سران نظام نوشته می شود و بنده هميشه بر اين اساس عمل می کردم در ادامه گفت: اجرای تعليق؛ مصوبه سران نظام بود و بنده با ابتکاری که به خرج دادم کلمه داوطلبانه را در اين مصوبه گنجاندم که همين امر باعث شد که ابتکار عمل دست ما باشد، و همين تلاش ها و پيگيری های مستمر تيم مذاکره کننده هسته ای بود که رهبری در تمام مقاطع از ما حمايت می کرد؛ تا جايی که بعد از مذاکرات تهران رهبری به شدت از اين مذاکرات ابراز رضايت داشتند؛ تا جايی که در فرمايشاتشان در جمع کارگزاران کشورگفتند با تدبير تيم مذاکره کننده و شخص آقای رئيس جمهور خطر بزرگی از کشور دور شد، و ايشان دو سال بعد نيز در خطبه های نماز جمعه اظهار داشتند؛ اقداماتی که دراين خصوص انجام شد با حکمت و فکر جمعی بود.

وی در جمع بندی دستاورد های تيم مذاکره کننده هسته ای در آن زمان گفت: در اوايل مسئوليت بنده در شورای امنيت ملی ما ۱۵۰ سانتريفيوژ داشتيم که با تلاشی که در اين مدت در پيگيری احقاق حق خود در آژانس داشتيم موفق به ساخت ۳۰۰۰ سانتريفيوژ و تزريق ۴۰ تنuf۶،۶۰ تن uf۶شديم؛ در حالی که صلح آميز بودن فعاليت های خود را هم به دنيا ثابت کرده،و پرونده ايران را از دستور کار شورای امنيت خارج کرده بوديم.

رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک کشور در پاسخ به سوالی در رابطه با برقراری رابطه با آمريکا اظهار داشت: اگر مبنا منافع ملی باشد ما با هر کشوری که بخواهيم می توانيم رابطه برقرار کنيم و ما بايد اين مسئله را همواره مد نظر قرار دهيم که با هيچ کشوری نه عقد اخوت ببنديم و نه دشمنی و سر جنگ داشته باشيم و در مورد رابطه با امريکا هم بايد بگويم که ما خصومت را با آنها شروع نکرديم و الان هم اگر آمريکائيها مصمم به دوستی با ما باشند و به طور برابر پای ميز مذاکره بنشينند در صورتی که خط قرمزهای ما را رعايت کنند؛ ما مانعی در برقراری رابطه مجدد نداريم.

وی در پاسخ به سوالی که آيا قانون حجاب درکشور مانع کسب درآمد در حوزه توريسم کشور نشده است گفت: مشکل توريسم کشور ما حجاب نيست بلکه مسائلی مثل مشکلات سيستم بانکی و کمبود ناوگان با کيفيت حمل ونقل فرودگاهی؛ و ترس در اين مورد. ما تصور می کنيم که ورود توريسم خارجی به کشور، دين و فرهنگ ما را تحت تاثير قرار می دهد؛ که اين تصور غلطی است؛ که بعضا هم مسئولان ما در اين چند سال آن را دنبال کرده اند.

رئيس اسبق شورای امنيت ملی کشور در پاسخ به اين سوال که سرلشگر خلبان بابايی در زمان مسئوليت شما به عنوان فرمانده پدافند هوايی در سال ۶۴ به دست پدافند خودی در بازگشت از ماموريت مورد هدف قرار گرفت چه توضيحی داريد، بيان داشت: سرلشگر بابايی و تيمسار ستاری خودشان از ارکان اصلی پدافند هوايی بودند؛ بايد بگويم که هدف گيری هواپيمای بابايی توسط پدافند هوايی صورت نگرفت بلکه توسط يک سرباز بسيجی در نزديک مرز از آنجايی که تصور کرده بود هجوم هوايی صورت گرفته با توپ زمينی اقدام به شليک می کند که متاسفانه يکی از اين تيرها به گردن ايشان اصابت می کند و باعث شهادت وی می شود.

روحانی در پاسخ به سوالی که شما از چه مدل اقتصادی در دولت خود استفاده می کنيد گفت: مدل اقتصادی بنده اقتصاد آزاد و عادلانه و دين محور است که در اين مدل اقتصادی کرامت انسانی و نيازهای مردم جامعه در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه در خصوص بحث هدفمندی، با بيان اين مطلب که اجرای اصل قانون هدفمندی خوب است و باعث توزيع عادلانه ثروت در کشور می شود، گفت: ما اجرای قانون هدفمندی را در برنامه های مختلف ديده بوديم و سال های متمادی همه دولت ها به دنبال اجرای درست آن بودند که متاسفانه موفق نشدند و اين هدفمندی که توسط اين دولت اجرا شد چون طبق قانون بخشی از درآمدها بايد به توليد اختصاص می يافت و اين امر محقق نشد و باعث شد بخش توليد ما با لطمات قابل توجهی مواجه شود به طوری که هم اکنون کارخانه های ما بعضا با%۲۰ ظرفيت مشغول به فعاليت هستند.

وی در پاسخ به سوالی دراين خصوص که موضع شما در مورد اتفاقاتی که در انتخابات سال ۸۸ افتاد چيست بيان داشت: اگر می خواهيم به علت بروز اتفاقات ۸۸ که از آن به عنوان فتنه ياد می شود پی ببريم بايد به دنبال ريشه های اين اتفاق باشيم که مسئله اساسا از کجا شروع شد؟ آيا غير از اين بود که در مناظره تلويزيونی به کانديداها علنا تهمت زده شد و صدا و سيما هم موضع مشخصی نگرفت؛ و حتی به کانديداهای مورد اتهام هم درآن مقطع و پيش از برگزاری انتخابات؛ اجازه دفاع از خود را ندادند که اگر اين اجازه را می دادند نتيجه انتخابات جور ديگری رقم می خورد.

وی ادامه داد: اگر همچنان بعضی ها اصرار کنند که از لفظ فتنه در اين رابطه استفاده کنند بنده هم مجبور می شوم خيلی از مسائل را که صلاح نمی بينم در اين مقطع آن را بازگو کنم به زبان بياورم، که ممکن است به مزاق خيلی ها خوش نيايد.

در اين لحظه عده ای از دانشجويان با ايجاد بلوا و آشوب سعی کردند که جلسه را بهم بزنند که حسن روحانی در نهايت آرامش و خونسردی خطاب به بلوا کنندگان در سالن گفت: ۴ سال است حرف هايی که به مزاقتان خوش می آمده شنيديد حالا يک بار هم جور ديگری بشنويد.

وی در پايان گفت: متاسفانه نه تنها شرايط امنيتی کشور بايد عوض شود بلکه در حال حاضر فضای امنيتی دانشگاه ها هم به نفع علم ودانش نيست که بايد تغيير کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016