شنبه 21 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سخنگوی شورای نگهبان: فردی که با دشمنان ملت ديدار می کند رجل سياسی و مذهبی نيست

سخنگوی شورای نگهبان با تأکيد بر شرايط روشن داوطلبان رياست‌جمهوری در اصل ۱۱۵ قانون اساسی گفت: فردی که بر خلاف مصالح ملی، با دشمنان اين ملت و نظام و کسانی که به صراحت می‌گويند نظام اسلامی را قبول ندارند، ملاقات می‌کند، بايد خودش ببيند آيا واجد شرط «رجل مذهبی و سياسی» هست؟!
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پايگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، عباسعلی کدخدايی در همايش مسئولان دفاتر و هيئت‌های نظارت بر انتخابات گفت: از مهم ترين شرايط رياست‌جمهوری که شورای نگهبان بايد آن را احراز کند «تقوا» است. وقتی فردی تبليغات زودهنگام و غير قانونی و شعارهای خلاف واقع می دهد، علناً نشان می‌دهد که واجد اين شرط نيست.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به بيانات مقام معظم رهبری در ديدار اخير اعضای شورای نگهبان، ناظران و مسئولان برگزاری انتخابات گفت: حضور پر شور مردم در انتخابات، برای نظام اسلامی مصونيت ايجاد می‌کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کدخدايی ضمن مقايسه اجمالی نظام انتخاباتی در ايران و کشورهای مدعی ليبرال دموکراسی گفت: مردم با حضور فراگير در انتخابات و ثبت نصاب‌های قابل توجه در ميزان مشارکت، اعتماد خود را به نظام نشان می‌دهند.

نمره اول در ميزان مشارکت انتخاباتی در جهان را داريم

وی افزود: به يقين می‌توانيم بگوئيم نمره اول در ميزان مشارکت انتخاباتی را در جهان داريم و در هيچ کشوری مردم بدين صورت پای صندوق های رأی حاضر نمی‌شوند.

عضو هیأت مرکزی نظارت بر يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوری با تأکيد بر اينکه افراد بايد شرايط خود را با ملاحظه اين ميزان از رشد ملت ايران، بسنجند و ببينند آيا می‌توانند داوطلب رياست جمهوری در چنين کشوری باشند، گفت: حضور انتخاباتی در ايران از هر جهت بايد بر اساس تکليف الهی باشد. همان‌طور که مردم با ملاحظه تکليف الهی در پای صندوق‌های رأی حاضر می‌شوند، افراد نيز بايد با انگيزه الهی، داوطلب حضور در رقابت‌های انتخاباتی بشوند. زيرا اگر برای رضای الهی در اين راه وارد شوند، ديگر مسائل و مشکلات هم مرتفع خواهد شد.

کدخدايی با تأکيد بر شرايط روشن داوطلبان رياست‌جمهوری در اصل ۱۱۵ قانون اساسی گفت: فردی که بر خلاف مصالح ملی، با دشمنان اين ملت و نظام و کسانی که به صراحت می‌گويند نظام اسلامی را قبول ندارند، ملاقات می‌کند، بايد خودش ببيند آيا واجد شرط «رجل مذهبی و سياسی» هست؟!

سخنگوی شورای نگهبان گفت: کسانی که شعارهای غير واقع يا حتی مغاير با شئونات اسلامی می‌دهند، آيا می‌توانند واجد شرط تقوا و مروج مذهب رسمی کشور باشند؟!

چرا نظام اسلامی بايد هزينه های شعارهای انتخاباتی کانديداها را بدهد

وی گفت: برخی شعارها شايد برای جذب چند رأی، مناسب به نظر برسد اما بايد ديد اين شعارها اصلاً‌ قابليت اجرا دارد! چرا نظام اسلامی بايد هزينه آن را بپردازد. ‌اگر فردی شعارها و برنامه‌های غير قابل اجرا می‌دهد تا نظر چند نفر را به خود جلب کند، نشان می‌دهد که اساساً «مدير و مدبر» نيست و بنابراين بايد خودش هزينه آن را بپردازد.

کدخدايی، با تأکيد بر لزوم داشتن برنامه برای همه ابعاد زندگی گفت: وقتی فردی برای يک سفر عادی برنامه‌ريزی می‌کند اما برای اداره کشور هيچ برنامه‌ای ندارد، طبيعی است که واجد شرايط برای احراز صلاحيت نخواهد بود. زيرا نمی‌توان سرنوشت کشور را به او سپرد.

بر خلاف مشی «خودبازدارندگی» سياسيون در اوائل انقلاب امروز شاهد «خودشيفتگی» افراد هستيم

وی افزود: برخلاف اوائل انقلاب که افراد با نوعی «خودبازدارندگی» از ورود به عرصه پرهيز می کردند، امروز شاهد نوعی «خودشيفتگی» در برخی افراد هستيم که خود را برای ورود به هر صحنه‌ای اصلح می‌دانند و پيش از آنکه ثبت نام کنند و صلاحيت آنها احراز شود، به تبليغات زودهنگام و طرح شعارهای غير واقع می‌پردازند.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به برخی از ضعف های قانون انتخابات گفت: به ويژه در بحث تبليغات، قانون انتخابات ضعف‌هايی دارد در حالی که امروزه با ابزارها و امکانات تبليغاتی جديد مواجه هستيم.

کدخدايی با تأکيد بر رعايت قانون در امر بررسی صلاحيت‌ها و نظارت بر انتخابات گفت: با وجود ضعف‌هايی که قانون انتخابات دارد، شورای نگهبان تمام سعی خود را برای انجام وظايف به کار خواهد بست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016