یکشنبه 22 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

روزنامه‌نگاران و نويسندگان زندانی را آزاد کنيد

فدراسيون بين‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات به سفارتخانه‌های چين، ايران، ترکيه و اريتره در بروکسل، که بيشترين تعداد روزنامه‌نگاران زندانی را در جهان را دارند، نامه نوشت و خواستار آزادی روزنامه‌نگاران زندانی در اين کشورها شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس فدراسيون بين المللی روزنامه نگاران خطاب به رهبر ايران:
روزنامه نگاران و نويسندگان زندانی را آزاد کنيد

جرس: فدراسيون بين المللی روزنامه نگاران (IFJ) به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات به سفارتخانه های چهار کشور در بروکسل، که کشورشان بيشترين تعداد روزنامه نگاران زندانی را در جهان را دارد، نامه نوشت و خواستار آزادی روزنامه نگاران زندانی دراين کشورها شد.

نامه هايی که توسط جيم بوملها، رئيس فدراسيون بين المللی روزنامه نگاران (IFJ) امضا شده، به سفارت خانه های چين، ايران، ترکيه و اريتره برای ابراز نگرانی اين نهاد در مورد عدم آزادی مطبوعات در اين کشورها، که در آن روزنامه نگاران به طور معمول و بدليل نقض آزادی های اساسی و حقوق بشر بازداشت و زندانی می شوند، ارسال شده است.

در اين نامه آمده است : "تنها کاری که روزنامه نگاران به دليل آن بازداشت شده اند انجام وظيفه حرفه ای برای اطلاع رسانی به عموم مردم بوده است."

در بخش ديگری از اين نامه تاکيد شده است :"ما مصرانه از دولت شما خواهانيم به اين فضای رعب و ارعاب روزنامه نگاران و انجمن صنفی شان پايان دهيد و روزنامه نگاران و نويسندگان زندانی را آزاد کنيد."

فدراسيون بين المللی روزنامه نگاران از اعضای خود خواسته تا به عنوان نشانه ای از وحدت و همبستگی به ارسال نامه های مشابه به سفارتخانه های اين کشورها درمحل فعاليت خود اقدام کنند.

فدراسيون بين المللی روزنامه نگاران (IFJ) امسال به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات بر موضوع "ايمنی روزنامه نگار و روزنامه نگاران زندانی در سراسر جهان" تمرکز کرده است.

در ايران برپايه گزارش عضو فدراسيون بين المللی روزنامه نگاران، انجمن صنفی روزنامه نگاران ايران (AoIJ)، حداقل ۲۴ روزنامه نگار در حال حاضر به اتهام نقض قوانين ايران در زندان به سر می برند.

در ترکيه، برپايه گزارش عضو فدراسيون بين المللی روزنامه نگاران، اتحاديه روزنامه نگاران ترکيه، تخمين زده می شود حداقل ۶۶ روزنامه نگار در حال حاضر در زندان به سر می برند، و در انتظار محاکمه به اتهام نقض قانون کيفری ترکيه يا قوانين ضد تروريستی می باشند. سازمان اروپايی عضو فدراسيون بين المللی روزنامه نگاران، فدراسيون اروپايی روزنامه نگاران، در همکاری با اتحاديه روزنامه نگاران ترکيه در صدد راه اندازی کمپينی با عنوان " روزنامه نگاران ترکيه را آزاد کنيد "است.

در اريتره، با توجه به منابع قابل اعتماد، حداقل ۱۸ روزنامه نگار از زمانی که مقامات ممنوعيت بر فعاليت رسانه های مستقل را از سپتامبر ۲۰۰۱ تحميل کرده اند، بدون هرگونه اتهام بازداشت شده اند.

و در چين، درسال ۲۰۱۲ گزارش شده که بيش از ۳۰ روزنامه نگار بازداشت و در انتظار محاکمه به اتهام نقض قانون مجازات چينی يا قوانين ضد تروريستی بسر می برند.

نامه رئيس فدراسيون بين المللی روزنامه نگاران خطاب به رهبر جمهوری اسلامی ايران که به سفارت ايران در بروکسل ارسال شده است، بشرح زير است :

رهبر عالی جمهوری اسلامی ايران آيت الله خامنه ای
من به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات و از سوی فدراسيون بين المللی روزنامه نگاران (IFJ) اين نامه را به شما برای ابراز نگرانی نسبت به وضعيت روزنامه نگارانی که در حال حاضر در ايران در زندان بسر می برند، می‌نويسم.

با توجه به گزارش انجمن صنفی روزنامه نگاران ايران (AoIJ)، حداقل ۲۴ روزنامه نگار در حال حاضر به اتهام نقض قوانين ايران در زندان به سر می برند. زندانی شدن اينها تنها بدليل انجام وظيفه حرفه ای شان به عنوان روزنامه نگار برای اطلاع رسانی به عموم مردم بوده است.

اين نهاد در مورد زندانی شدن روزنامه نگاران در کشور شما و نحوه نگهداری آنها، که نقض حقوق اساسی از جمله آزادی بيان در ايران را نشان می دهد، بسيار نگران است.

ما همچنين می خواهيم توجه شما را به پلمب غيرقانونی دفتر انجمن صنفی روزنامه نگاران ايران، که پس از انتخابات رياست جمهوری سال ۲۰۰۹ انجام شده است و از آن زمان به بعد از فعاليت آن جلوگيری به عمل آمده است، جلب نمائيم. علاوه بر اين، دو تن از اعضای هيات مديره انجمن نيز در حال حاضر زندانی اند.

ما مصرانه از دولت شما خواهانيم به اين فضای رعب و ارعاب روزنامه نگاران و انجمن صنفی شان پايان دهيد و روزنامه نگاران و نويسندگان زندانی را آزاد کنيد.

با احترام
جيم بوملها


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016