یکشنبه 22 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

در اهميت ورود هاشمی رفسنجانی به مبارزات انتخاباتی، ف. م. سخن

هاشمی رفسنجانی
به ظن قريب به يقين اصلاح طلبان حکومتی و به خصوص طرفداران آقای خاتمی و مهندس موسوی و جناب کروبی اين بار با تمام قوا و البته شايد با چراغ های خاموش به هواداری هاشمی وارد ميدان خواهند شد تا بازی انتخابات را که در مقابل کانديداهای مورد نظر خامنه ای شروع شده به نفع خود تمام کنند. در اين صورت احتمال رفع حصر مهندس موسوی و آقای کروبی هم افزايش پيدا خواهد کرد

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ويژه خبرنامه گويا

ورود هاشمی رفسنجانی به مبارزات انتخاباتی اين بار از جنس ديگر است. حکومتی اسلامی در گردابی مهلک گرفتار شده و تنها کسی که می تواند آن را نجات دهد هاشمی رفسنجانی ست. از طرف ديگر وجود هاشمی به عنوان رئيس جمهور برای مردم جان به لب رسيده از گرانی ها و فشارهای اجتماعی نيز اهميت بسيار دارد. خراب کاری های احمدی نژاد چنان زياد است که کوچک ترين تصحيح مسيری به عنوان کاری سترگ به شمار خواهد آمد.

خشم فرو خورده ی مردم اين بار می تواند در رای دادن به هاشمی نمود پيدا کند. رای دادن به هاشمی هر چند ايشان با اجازه ی خامنه ای وارد عرصه ی انتخابات شده و اجازه ی ورود به اين مبارزه را از او دريافت کرده به معنای دهن کجی و مخالفت با خامنه ای خواهد بود.

اپوزيسيون به درستی نسبت به مشارکت در انتخابات نظر منفی دارد ولی درک مردم ساکن ايران و احساس درد ناشی از گرانی روز افزون و بيکاری و تورم و هرج و مرج اجتماعی و اقتصادی متفاوت از درک اپوزيسيون به خصوص اپوزيسيون خارج از کشور است.

به ظن قريب به يقين اصلاح طلبان حکومتی و به خصوص طرفداران آقای خاتمی و مهندس موسوی و جناب کروبی اين بار با تمام قوا و البته شايد با چراغ های خاموش به هواداری هاشمی وارد ميدان خواهند شد تا بازی انتخابات را که در مقابل کانديداهای مورد نظر خامنه ای شروع شده به نفع خود تمام کنند. در اين صورت احتمال رفع حصر مهندس موسوی و آقای کروبی هم افزايش پيدا خواهد کرد.

بايد توجه داشت که هاشمی سال ۹۲ هاشمی سال ۷۶ نيست. او با عشقی که به انقلاب دارد می داند که نمی توان کشور را نه با شيوه ی آن سال ها و نه با شيوه ی مورد نظر آيت الله خامنه ای اداره کرد.

درگيری پنهان ميان هاشمی و خامنه ای به همين لحاظ روز به روز شکاف ميان جناح معتدل و جناح تندرو در حکومت اسلامی را بيشتر خواهد کرد و البته کفه سنگين اجتماعی اين بار به نفع آقای هاشمی خواهد بود.

سپاه اگر چه برنامه های خود را دارد اما هم چنان چشم به دهان امام جديد خود دوخته و گمان نمی رود که بخواهد به طور خودسر در رای گيری دخالت مستقيم کند. منافع ميلياردی که از سال ۸۴ از جناح هاشمی به طرف جناح متصل به سپاه سرازير شده البته چنان شيرين و هنگفت است که دست کشيدن از آن به سادگی ممکن نيست لذا عمليات ايذايی سپاه و نيز طرفداران جناح احمدی نژاد-مشايی به صورت زير زمينی و در قالب شب نامه و سی دی پراکنی در سطح وسيع و بدون نام منتشر کننده ادامه خواهد يافت.

اين کار بر خلاف تصور سپاه و طرفداران احمدی نژاد نه تنها از وجهه هاشمی ۹۲ در جامعه کم نخواهد کرد بل که باعث سرازير شدن رای افراد بی طرف به سوی او و برای نشان دادن مخالفت با قدرت حاکم خواهد شد.

اين که در صورت انتخاب هاشمی چه آينده ای در پيش روی ايران خواهد بود در مقالات آتی به بحث و بررسی گذاشته خواهد شد. فعلا تا پايان انتخابات و اعلام نتايج آرا نه تنها ما بل که قدرت های غربی چون امريکا و انگليس و بخصوص اسرائيل منتظر خواهيم ماند و استراتژی برخورد با حکومت اسلامی بعد از تعيين رئيس جمهور جديد اتخاذ خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016