سه شنبه 24 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عراقچی، سخنگوی جديد وزارت خارجه: انتخابات بر موضوع هسته‌ای تاثير خواهد گذاشت

ايسنا ـ سخنگوی وزارت امور خارجه اظهارات اخير مطرح شده از سوی مقامات آمريکايی درباره‌ برنامه‌ هسته‌يی کشورمان و اينکه فشارهای بيشتری به ايران مطرح شود را دلسرد کننده خواند.

به گزارش خبرنگار سياسی خارجی ايسنا، سيد عباس عراقچی، سخنگوی جديد وزارت امور خارجه در اولين نشست خود با خبرنگاران خاطرنشان کرد: ‌در ۳ ماه گذشته دو دور مذاکرات بسيار جدی و محتوايی و دقيق با گروه کشورهای موسوم به ۱+۵ داشتيم که به آلماتی ۱ و ۲ موسوم شده است. در اين دوره از مذاکرات پيشنهادات دقيقی از سوی دو طرف مطرح شد. ۱+۵ در آلماتی پيشنهادات قبلی خود را به صورت ابلاغ شده ارائه کردند که بر خلاف پيشنهادهای گذشته نافی حقوق ملت ايران نبود . بنابراين از طرف ما مورد استقبال واقع شد و آن پيشنهادات را در قالب پيشنهادات ايران که در اجلاس مسکو ارائه شده بود ارزيابی کرديم و پاسخ خود را در آلماتی ۲ همراه با ايده‌ها و پيشنهادهايی که می‌توانست برای ارائه مذاکرات راهگشا باشد و برای رسيدن به روند پيشرفت در مذاکرات هسته‌يی و حل و فصل اين موضوع ارائه داديم.

عراقچی اضافه کرد:‌ معتقديم هرگونه پيشرفتی در مذاکرات هسته‌يی و حل و فصل آن بايد مبتنی بر گام‌های متقابل به صورت هم‌زمان متقابل و هم‌سنخ باشد و پيشنهاداتی که در آلماتی ۲ ارائه کرديم در اين مسير موثر است. پيشنهادات ما بسيار سازنده ، متوازن و متعادل بود و انتظار داشته و داريم که با برخورد مثبت و مساعد طرف مقابل مواجه شود.

وی افزود: متاسفانه در آلماتی ۲ نمايندگان ۱+۵ آلمانی ورود به جزئيات و بررسی آن را نداشتند و يا ظاهرا از اختيارات لازم برخوردار نبودند. قرار شد به پايتختهای خود مراجعه کنند و بررسی بيشتری داشته باشند و خانم اشتون نتايج آن را اعلام کند.

وی ادامه داد: اينکه مشورت‌های آنها تاکنون طول کشيده است از يک ديد خوشبينانه می‌تواند مثبت باشد . اميدواريم پاسخ خانم اشتون در ملاقات دو جانبه‌ای که فردا قرار است با آقای جليلی در استانبول داشته باشد سازنده‌ باشد. ما منتظر هستيم پاسخ ايشان را بشنويم و اميدواريم برخورد سازنده‌ای با پيشنهادات ايران شده باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در مورد اظهارات مقامات آمريکايی مبنی بر اعمال فشار بيشتر به ايران گفت: اين اظهارات دلسرد کننده است و نشان دهنده‌ آمادگی نداشتن و درک درست نداشتن از موقعيت توسط کسانی است که مدعی اين فشارها هستند. تجربه ثابت کرده که فشارهای بيشتر و تهديدهای مختلف هرگز چاره‌گشا نبوده و بخشی از راه حل مشکل نيست؛ بلکه مذاکرات هدفمند و با حسن نيت تنها راهی است که می‌تواند به راه حل برسد. سياست فشار هرگز جواب نداده و نخواهد داد.

عراقچی درباره‌ اظهارات مطرح شده درباره‌ نيروگاه بوشهر از سوی آمانو پس از زلزله‌های نواحی جنوب کشورمان گفت: توافقات پادمانی با آژانس درباره‌ی نيروگاه بوشهر داريم و در چارچوب اين توافقات همه گونه با آژانس همکاری داشته و داريم و خواهيم داشت بنابراين آنچه درباره‌ی ايمنی نيروگاه بوشهر در چارچوب موافقت نامه پادمانی در حيطه وظايف آژانس و آقای آمانو قرار می‌گيرد را برايش آمادگی داريم.

وی ادامه داد : نيروگاه هسته‌يی بوشهر پس از زلزله اخير آزمايش بسيار خوبی را از جهت اين که تمام استانداردهای ايمنی را درباره‌ اين نيروگاه اجرا کرده‌ايم پس داد. برای همه استانداردها تاييديه‌ آژانس وجود دارد و خوشبختانه در عمل هم نيروگاه آزمايش خود را در امتحان واقعی پس داد و ما را از ايمنی کامل اين نيروگاه مطمئن کرد. اگر آژانس در چارچوب وظايف پادمانی خود بايد در اين راستا کاری انجام دهد ما نيز در همان چارچوب آمادگی همکاری داريم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنين درباره‌ مذاکرات چهارجانبه ايران، مصر، ترکيه و عربستان در جده نيز گفت: از اين که افقهای رسيدن به يک راه حل سياسی برای موضوع سوريه هر روز گسترده‌تر و روشن‌تر می‌شود خوشحال هستيم. در عرصه‌های مختلف و موارد گوناگون گرايش به رفتن به سمت راه حل سياسی و گفت‌وگوی سراسری بين همه طرفهای درگير بين دولت، معارضين و کشورهايی که در اين موضوع می‌توانند نقش مثبت ايفا کنند رو به رشد است که جای خرسندی دارد. پيشنهاد مصر برای احيای اين کميته چهارجانبه از سوی ايران مورد استقبال و حمايت است و ما برای پشبرد اين فعاليت‌های کميته آمادگی داريم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش ايسنا درباره‌ی مسائل ناشی از ورود غير قانونی تعدادی از اتباع افغانستان به کشورمان و همچنين واکنش وزارت امور خارجه اين کشور نيز گفت: ايران و افغانستان دو همسايه بسيار نزديک با اشتراکات بسيار زياد هستند و روابط بين ما همواره مبتنی بر برادری و دوستی بوده است. البته به خاطر مشکلات و مسائلی که در افغانستان وجود داشته همواره نگرانی‌ها و مسائلی برای ايران هم به وجود آمده است که يکی از آنها حضور ميليونها مهاجر افغانی در زمانهای مختلف ،اشغال ، جنگهای داخلی و در حال حاضر نيز برای تقاضای کار و درآمد و کارگران غير قانونی با آن مواجه بوده‌ايم.

وی اضافه کرد: دولت و مردم ايران همواره حداکثر رافت و برادری را نسبت به اتباع افغانی که به دلايل مختلف به ايران وارد می‌شدند نشان داده‌اند و اين را در شرايط جنگی ، تحريم‌ها و فشارها نشان داده‌ايم و اثبات کرده‌ايم که هرگز با برادران افغانی خود برخورد غير انسانی نداشته و نخواهيم داشت.

عراقچی در عين حال تصريح کرد: کنترل مرزهای ايران عليه اشرار و تروريست‌ها و قاچاقچيان مواد مخدر، يک ضرورت انکارناپذير است که به هيچ وجه نيروهای امنيتی و انتظامی ما از آن کوتاه نخواهند آمد. ما مرز طولانی با افغانستان داريم و کنترل اين مرز از اهميت اساسی برای ايران برخوردار است.اينکه گاهی در کنترل‌هايی که صورت می‌گيرد اتفاقاتی رخ می‌دهد که بعضا باعث تاسف است و تلفاتی را هم به دنبال دارد نمی‌خواهيم بگوييم طبيعی است اما به هر حال بعضا پيش آمده و ممکن است پيش آ‌يد . مهم اين است که ما در کنترل مرزهای خود عليه اشرار ، تروريست‌ها و قاچاقچيان هرگز کوتاهی نخواهيم کرد.

عراقچی ادامه داد: در ۲۰ ارديبهشت در يکی از نقاط مرزی ما واقعه‌ای رخ داده و تعدادی از اتباع افغان برايشان تلفاتی پيش آمده نيروهای مرزبانی ما در حال بررسی ماجرا و ابعاد و زوايای مختلف آن هستند. از اين که افراد بيگناه و کسانی که ادعا می شود فقط برای عبور غيرقانونی و کار به ايران آمدند و دچار اين اتفاق شده‌اند ابراز تاسف و همدردی می‌کنيم اما از دولت افغانستان به طور جدی انتظار داريم نسبت به کنترل مرزهای خود اقدام محکم‌تر و وسيع‌تری انجام دهد.

وی گفت: انتظار داريم دولت افغانستان ورود غير قانونی اتباع خود به خاک ايران را کنترل کند ما برای دادن ويزا به اتباع افغانی مشکلی نداريم سفارت و کنسول‌گری‌های ما آمادگی دارند که در چارچوب مقررات و توافقاتی که وجود دارد نسبت به صدور ويزا برای اتباع افغانی اقدام کنند. بنابراين از دولت افغانستان انتظار داريم که نسبت به شرايط خطرناک مرزی و حضور اشرار و قاچاقچيان اطلاع رسانی کند و کنترل بيشتری در مرزهای خود داشته باشند و در عين حال هم اگر حادثه‌ای پيش آمده که مورد انتظار نبوده ابراز تاسف می‌کنيم و آمادگی داريم که با دولت افغانستان همکاری مرزی بيشتری داشته باشيم.

به گزارش ايسنا، در ادامه خبرنگار ديگری پرسيد: نيروهای خارجی در خليج فارس مانوری نظامی با حضور چندين کشور خارجی انجام می‌دهند مواضع ايران در اين باره چيست؟‌ که عراقچی پاسخ داد: خليج فارس منطقه بسيار مهمی برای ايران، کشورهای منطقه و کل جهان است، زيرا منابع انرژی و انتقال انرژی در اين مسير صورت می‌گيرد. ما هيچگاه حضور نيروهای خارجی را برای امنيت اين منطقه مفيد ندانسته‌ايم و به ضرر امنيت منطقه می‌دانيم و اميدواريم که نيروهای خارجی در منطقه و کشورهايی که در اين امر مشارکت دارند از هرگونه اقدامی که تحريک کننده باشد و باعث افزايش تنش و تشنج در اين منطقه حساس که در سالهای گذشته تنش‌ها و جنگ‌های مختلفی تجربه کرده است خودداری کنند.ما از نزديک تحرکاتی که در اين باره صورت می‌گيرد را رصد می‌کنيم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره‌ی برگزاری جلسه دو روز گذشته شورای نگهبان و معاونت کنسولی وزارت خارجه برای برگزاری انتخابات در خارج از کشور نيز گفت: در تمامی کشورهايی که نمايندگی ايران وجود داشته باشد و هر چقدر اندک هم ايرانی در آن کشور حضور داشته باشند انتخابات رياست جمهوری را برگزار می‌کنيم. جلسات هماهنگی در اين باره برگزار شد، از بعد هيات‌های اجرايی و نظارت، هماهنگی‌ها صورت گرفته است. در بيش از ۱۲۰ نقطه جهان انتخابات را برگزار می کنيم که محل آن در سفارت جمهوری اسلامی ايران و يا کنسول‌گری های کشورمان خواهد بود. در بعضی از کشورها که جمعيت بيشتری از ايرانيان وجود دارد و پراکندگی بيشتری در شهرهای مختلف وجود دارد بسته به شرايط سفارت اقدام به اعزام صندوق‌های سيار در شهرهای مختلف هم می‌کند. اين موضوع به کشور مربوطه بستگی دارد.

عراقچی در عين حال گفت: جزئيات هماهنگی ها در روزهای آينده اعلام می‌شود و در کشورهای مربوطه به صورت دقيق از طريق وب سايت‌ها به اطلاع هموطنان عزيز خواهد رسيد. اميدوار و مطمئن هستيم که حضور هموطنانمان در خارج از کشور همچون هموطنان داخل کشور شکوهمند خواهد بود. آنچه که وظيفه ما برای ايجاد تسهيلات و حضور شکوهمند است مسلما فراهم خواهد شد.

خبرنگار ديگری پرسيد: آمريکا اعلام کرده است که در کنفرانس خلع سلاح اتمی که ۶ تير ماه برگزار می‌شود به دليل رييس بودن ايران شرکت نمی‌کند موضع وزارت خارجه در اين باره چيست؟ که عراقچی پاسخ داد: نماينمدگی ايران در ژنو حضور قوی و موثری در همه مباحث مربوط به خلع سلاح و موضو عات تسليحاتی در جهان دارد . ما در همه‌ ابتکارات حضور فعالی داريم و همه کشورها اذعان می‌کنند که حضور ايران در اجلاس‌های مربوط به خلع سلاح کنترل تسليحات و آنهايی که مربوط به امنيت و ثبات جهانی است حضور موثر و قوی دارد و ما به اين حضور خود ادامه خواهيم داد و هر جا که لازم باشد حضور ما در حد شرکت و مديريت اجلاس‌ها باشد آن را ادامه خواهيم داد و در اين باره فشارهای ديگران و حضور يا عدم حضورشان برای ما مهم نخواهد بود.

خبرنگار ديگری درباره‌ اخبار منتشر شده در خصوص افتتاح دفتر رژيم صهيونيستی در امارت نيز گفت: ما هم اين اخبار را شنيده‌ايم و در مورد صحت و سقم آن هنوز اطلاعات دقيقی پيدا نکرده‌ايم اما با دقت و نگرانی اين تحولات را دنبال می‌کنيم.

خبرنگار ديگری درباره‌ اظهارات اسد و سيد حسن نصرالله درخصوص باز کردن جبهه جديد جولان عليه رژيم صهيونيستی و تاثير آن در معادلات منطقه پرسيد که سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان اظهار کرد: حملات اخير رژيم صهيونيستی به سوريه تحول بسيار مهمی بود که در منطقه رخ داد درست در شرايطی که دولت و ارتش سوريه در ميدان مبارزه با تروريست‌ها به پيروزی‌ها و دستاوردهای مهمی نائل شده بودند و تروريست‌ها را از مناطق مهمی خارج کردند حمله رژيم صهيونيستی رخ داد که نشان دهنده‌ هماهنگی است که بين دولت رژيم صهيونيستی و گروههای تروريستی در سوريه وجود دارد که مسلما بسياری از معادلات را تغيير خواهد داد و ما شاهد مواضع دولت سوريه و دبير کل حزب‌الله بوديم.

وی افزود: سوريه اعلام کرد با توجه به موقعيت ميدانی نحوه پاسخ‌گويی و زمان آن را خودشان تعيين خواهند کرد با اين حال دولت سوريه به ما اطلاع داده که در صورت تکرار اين حملات از سوی رژيم صهيونيستی پاسخ آ‌نها فوری خواهد بود و اين نکته را به اطلاع ايران رسانده است بنابراين تحولاتی که در اين باره در منطقه صورت خواهد گرفت تبعات و مسووليتش متوجه رژيم صهيونيستی خواهد بود.

وی همچنين در پاسخ به پرسش ديگری مبنی بر اين که با توجه به برگزاری انتخابات در ايران آيا اين مساله به معنای کم کردن سرعت مذاکرات با ۱+۵ خواهد بود؟ گفت: اين مساله به معنی اين نخواهد بود، فردا مذاکرات آقای جليلی با خانم آ‌شتون در استانبول صورت خواهد گرفت و اين روند به شکل و صورت خود ادامه پيدا خواهد کرد.انتخابات به صورت کلی تاثيرات خود را بر موضوع هسته‌يی ايران خواهد گذاشت نه از اين جهت که تغييراتی در مواضع اصولی ما صورت گيرد زيرا مواضع ايران در بحث هسته‌يی اصولی و غير قابل سازش است و هر دولتی که در پی انتخابات بر سر کار آيد مسلما اين روند را ادامه خواهد داد و از منافع اصولی ايران و حقوق ملتمان در بحث هسته‌يی دفاع خواهد کرد. تفاوت آن فقط اين است که مسلما با حضور گسترده و مشارکت مردم در انتخابات حماسه سياسی که خلق خواهد شد دولت بعدی با قدرت و اقتدار و عزت بيشتری در مذاکرات حاضر خواهد شد و مسلما دست بالاتری در دفاع از حقوق ملت ايران خواهد داشت. اگر طرف‌های ۱+۵ ترجيح می‌دهند تا پس از انتخابات ايران صبر کنند مربوط به خودشان است اما از نظر ما روند مذاکراتی می‌تواند مسير طبيعی خود را طی کند.

عراقچی همچنين در پاسخ به پرسش ديگری مبنی بر اين که به نظر می‌رسد پس از سفر دبير شورای عالی امنيت ملی جمهوری آذربايجان به ايران تغييری در مواضع اين کشور نسبت به سوريه رخ داده است ،نيز گفت: جمهوری آذربايجان دوست و همسايه‌ نزديک ما است. و ما ارتباطات همسايگی دوستانه‌ای با آذربايجان همواره داشته‌ايم، البته هميشه عواملی سعی کرده‌اند که اين روابط دوستانه را تخريب کنند که دست‌های خارجی را همواره در آن ديده‌ايم. با اين حال اراده رهبران اين کشور و مقامات سياسی جمهوری آذربايجان همواره بر گسترش ارتباطات دوستانه با ايران بوده است و ما از اين اراده قدردانی می‌کنيم و سعی می‌کنيم با همکاری آذربايجان و مقامات ارشد دو کشور روابط را به سمت احترام و منافع متقابل پيش ببريم و از اين که طرفهای ثالث در اين روابط دخالت داشته باشند جلوگيری کنيم.

وی ادامه داد: در مورد سوريه نيز گرايش همگانی و فراگير در حال پديد آمدن است مبنی بر اين که راه حل سوريه صرفا سياسی است و ما اين موضوع را در کشورهای مختف و اظهارنظرهای مقام‌های آنها مشاهده می‌کنيم. درباره‌ی سوريه و ساير تحولات منطقه با آذربايجان مشورت‌های نزديکی داريم. دبير شورای امنيت ملی آذربايجان اخيرا سفری به ايران داشت و مشورت‌های بسيار خوبی انجام شد، معتقديم ادامه مشورت‌ها در نزديکی ديدگاههای دو کشور می‌تواند بسيار موثر باشد.

وی همچنين در باره‌ی سفر رييس اداره‌ روحانيت قفقاز به ايران نيز گفت: شيخ‌الاسلام پاشازاده در آينده نزديک سفری به ايران خواهد داشت. وی شخصيتی بسيار مورد احترام و شناخته شده در آذربايجان است که همواره ارتباطات نزديک و دوستانه‌ای با مردم و روحانيت ايران داشته‌اند و سفر ايشان در ادامه همين روابط دوستانه و ارتباطات نزديک بين روحانيون دو کشور انجام می‌شود.

عراقچی درباره‌ موضع وزارت خارجه در خصوص پرونده منصور ارباب سير که در آمريکا بازداشت است و اطاله دادرسی در مورد پرونده وی نيز گفت: مواضع ما در اين باره همواره روشن بوده است. وی را يکی از اتباع آمريکا با اصالت ايرانی می‌دانيم که قربانی توطئه‌ای شده است که دست عوامل مشکوک خارجی و صهيونيستی در آن وجود دارد. همواره از حقوق وی به عنوان يک فرد دفاع کرده‌ايم و خواستار محاکمه و دادرسی عادلانه برای وی بوده‌ايم. بدون اينکه وابستگی به ايران داشته باشد صرفا از جهت هويت ايرانی‌الاصل بودنش از حقوق وی در دادگاه دفاع کرده‌ايم. شبهات و سوالهای زيادی درباره‌ی دادگاه وی وجود دارد. اخيرا شايعاتی مبنی بر صدور حکم شنيده شد اما بعد از طرق ديگر تکذيب شد. ما به هر حال تحولات پرونده ايشان را از نزديک دنبال می‌کنيم.

عراقچی همچنين درباره‌ آخرين اخبار از وضعيت پرونده باقر اسدی يکی از ديپلماتهای ارشد وزارت امور خارجه که چندی پيش در ايران بازداشت شد گفت: اسدی يکی از ديپلماتهای باسابقه و با تجربه وزارت امور خارجه است. شناختی که از ايشان در وزارت خارجه وجود دارد به عنوان فردی متعهد و خوشنام بوده است. با اين حال مقامات امنيتی کشور هم وظايف و مسووليتهايی دارند که بايد در اجرای آن دقيق و جدی باشند. به اين که آنها به وظاف خود عمل کنند احترام می‌گذاريم و منتظر هستيم بررسی آنها زودتر به نتيجه برسد و اعلام شود.

وی اضافه کرد: در ارتباط مستقيم با دوستان در وزارت اطلاعات هستيم تا وضعيت نهايی وی روشن شود. از زاويه‌ اين که يکی از همکاران ما دچار مشکلی شده است اميدواريم سوء تفاهم باشد. منتظر اعلام نتيجه نهايی از سوی مقامات امنيتی هستيم و در عين حال از حقوق همکاران خود مسلما حمايت می‌کنيم که ازيک روند عادلانه در بررسی‌های امنيتی و قضايی برخوردار باشند. اميدوار هستيم که سوء تفاهم باشد اما به هر حال به وظايف نيروهای امنيتی احترام می‌گذاريم.

خبرنگاری درباره‌ی آخرين تحولات درباره‌ی روابط ايران و انگليس پرسيد که عراقچی گفت: تحول جديدی در اين باره رخ نداده است.

خبرنگاری پرسيد با توجه به همزمانی مذاکرات آقای جليلی و خانم اشتون و مذاکرات ايران با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی آيا اين دو را بر يکديگر تاثيرگذار می‌دانيد؟ و آيا نرمش در يکی از اين مذاکرات تاثيری در مذاکرات ديگر خواهد داشت که عراقچی پاسخ داد: در عالم سياست و ديپلماسی همه چيز بر يکديگر تاثير می‌گذارد . مذاکرات ما و آژانس در روند جديد خود دهمين دوره از مذاکرات است که مربوط به همکاری‌های ايران و آژانس فراتر از تعهدات طبيعی و قانونی خود است. ما بر اساس ان‌پی‌تی تعهداتی داريم که همواره به آن پايبند بوده و خواهيم بود. اما آژانس سوالات و انتظاراتی را از ايران دارد که فراتر از تعهداتش است. از جهت اين که به ماهيت صلح آميز برنامه‌ی هسته‌يی خود اطمينان کامل و صد در صد داريم با اجرای اين خواسته‌ها و عمل کردن به آن هيچ مشکل اصولی نداريم. اما به هر حال برای هر چه که فراتر از موافقت‌نامه‌ی ان‌پی‌تی باشد مسلما چارچوبی مورد نياز است. مذاکراتی که با آژانس صورت می‌گيرد برای رسيدن به اين چارچوب است، اما به هر حال اميدوار هستيم مذاکرات فردا پيشرفت خوبی داشته باشد اما در موضوع هسته‌يی نمی‌شود همکاری‌های ايران و آژانس را در قالب کلی‌تر مذاکراتی که با ۱+۵ صورت می‌گيرد از هم تفکيک کرد. آنچه که به تعهدات مربوط می‌شود سر جای خود است و به هيچ چيز ديگری مربوط نيست اما فراتر از تعهدات مسلما با عوامل و فاکتورهای ديگر مربوط است.

خبرنگار ديگری درباره‌ی اخبار منتشر شده مبنی بر توافق روسيه و سوريه برای ارائه سامانه اس ۳۰۰ به سوريه گفت: دولت روسيه با سوريه از گذشته همکاری‌های گسترده‌ای را داشته است که شامل همکاريهای نظامی و غير نظامی بوده است. اين همکاری‌ها همواره ادامه داشته که در بحران اخير هم به شکل مقتضی خود ادامه پيدا کرده است. ما از جزئيات اين همکاری‌ها مطلع نيستيم و فقط مطلع شديم که دولت روسيه احتمالا قصد فروش رادارهای پيشرفته و يا مشابه آن را به سوريه دارد. نقش روسيه در تحولات سوريه تاکنون نقش مثبتی بوده است و سعی داشته که به راه حل عادلانه و مسالمت‌آميز از طريق سياسی برسد. تحرکات اخيری که رخ داده و منجر به توافقی برای برگزاری اجلاس ژنو ۲ شده است را از نزديک دنبال می‌کنيم.

وی افزود: خرسند هستيم که ابتکارات برای حل و فصل مسالمت آميز از طريق راهکارهای سياسی هر روز زمينه و موقعيت بيشتر و بهتری پيدا می‌کند.

عراقچی خاطرنشان کرد: کنفرانس ژنو ۲ از اين جهت که ابتکار ديگری برای يک راهکار سياسی است مورد استقبال کشورمان قرار گرفته اما انتظار داريم هر راهکاری که کنفرانس به آن می رسد راهکاری باشد که مورد قبول سويه باشد. نمی‌شود برای ملت سوريه و بدون رضايت آنها تصميماتی گرفته شود که خلاف خواسته‌ مردم آن کشور باشد. انتظار داريم کنفرانس ژنو ۲ کنفرانسی فراگير باشد و از همه‌ طرف‌های ذی‌نفع و درگير که قادر به ايفای نقش مثبت و سازنده هستند دعوت صورت گيرد.

به گزارش ايسنا عراقچی در ابتدای اين نشست ضمن تبريک به مناسبت ايام ماه رجب و در عين حال تسليت شهادت امام هادی (ع) گفت: جای توفيق است که اين مسووليت در غياب آقای مهمان‌پرست به من واگذار شده است. اميدوارم تعاملاتی که خواهيم داشت در جهت روشنگری بيشتر نسبت به سياست خارجی ايران در پاسخ به سوال‌ها مفيد باشد. جا دارد از خدمات و تلاش‌های سه سال و نيمه برادر عزيزمان آقای مهمان‌پرست در اين عرصه مهم ديپلماسی و سخنگويی تشکر کنم. ايشان به اين جمع بندی رسيدند که برای انتخابات رياست جمهوری با استفاده از حق طبيعی شهروندی که دارند ثبت نام کنند برای ايشان و همه افرادی که برای انتخابات ثبت نام کردند آرزوی توفيقات داريم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016