چهارشنبه 1 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

۵۴ دانشجو از ادامه تحصيل محروم شدند، اطلاعيه‌ شورای دفاع از حق تحصيل درباره‌ شيوه‌ جديد ستاره‌دار کردن دانشجويان

شورای دفاع از حق تحصيل مطلع شده است که در ميانه‌ی سال تحصيلی جاری تعدادی از دانشجويان مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های مختلف کشور به شيوه‌ای جديد و به شکلی غيرقانونی ستاره‌دار و از ادامه تحصيل محروم شده‌اند.

اين دانشجويان که سال گذشته پس از قبولی در آزمون ورودی و در برخی موارد با گذراندن مراحل متعدد مصاحبه‌های عقيدتی و تعهدهای غيرقانونی موفق به ثبت نام در مقطع کارشناسی ارشد شده بودند، بعد از يک يا دو ترم تحصيل به اداره‌ی آموزش دانشگاه‌هايشان احضار و با نامه‌هايی مواجه شده‌اند که در آن عنوان شده «طبق دستور سازمان سنجش ثبت نام شما در دانشگاه ملغی و کان لم يکن تلقی می‌گردد.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بر اساس اطلاع شورا در سال جاری دست کم ۵۴ دانشجو در دانشگاه های دولتی و آزاد سراسر کشور و عمدتا در مقطع کارشناسی ارشد برای اولين بار و با اين شيوه جديد، ستاره‌دار و از دانشگاه اخراج شده‌اند. همچنين در طول اين سال تحصيلی جمعی از شهروندان بهايی مشغول به تحصيل نيز تنها به دليل اعتقادات مذهبی به همين روش از دانشگاه اخراج شده اند.

اين عده افزون بر دانشجويانی است که مشابه روند هر ساله ستاره‌دار کردن دانشجويان، به رغم شايستگی علمی در تابستان گذشته از دريافت کارنامه آزمون کارشناسی ارشد محروم شدند و هرگز نتوانستند در دانشگاه ثبت نام کنند که در اطلاعيه های قبلی شورا به آن اشاره شده است. شورای دفاع از حق تحصيل دست کم ۲۰ داوطلب کنکور کارشناسی ارشد سال ۱۳۹۱ را نيز شناسايی کرده است که حائز رتبه‌های ممتاز شده بودند اما نتوانسته­اند در دانشگاه ثبت نام کنند. علاوه بر اين موارد، بر مبنای تجربه سال‌های پيشين تعداد محرومان از تحصيل بيش از اين تخمين زده می­شود زيرا که معمولاً عده‌ی زيادی از محرومان از تحصيل به اميد حل شدن مشکل و بازگشت به دانشگاه از اعلام عمومی آن خودداری می‌کنند.

اين در حالی است که اکثر ۵۴ دانشجويی که در ميانه‌ی سال تحصيلی به صورت غيرقانونی از دانشگاه اخراج شده‌اند، از زمان ورود به مقطع کارشناسی ارشد هيچ فعاليت دانشجويی و سياسی نداشته‌اند و بنا به اظهارات مسئولان در پاسخ به برخی از اين دانشجويان، ايشان «تنها به ظن اين که ممکن است در آينده و به ويژه در انتخابات فعال شوند» از دانشگاه اخراج شده‌اند. قابل ذکر است که به رغم ارسال نامه اخراج و لغو ثبت نام، به تعدادی از اين دانشجويان بعد از پيگيری‌های متعدد قول داده شده که مهر سال ۹۲ و بعد از انتخابات اجازه تحصيل خواهند داشت. امری که هرچند به نظر می‌رسد مانند وعده‌های مشابه مسئولان در سال‌های قبل به دانشجويان ستاره‌دار داد، انجام نخواهد شد، حتی در صورت اجرا نيز به معنی دو ترم محروميت از تحصيل بدون هيچ‌گونه دليل محکمه­پسندی است.

چنين رفتار سياسی و کاملا غيرقانونی در حالی صورت می‌گيرد که طبق آيين‌نامه کميته انضباطی دانشجويان، اخراج دانشجو از دانشگاه مجازاتی است که به علت سنگين بودن، صدور آن تنها در صلاحيت کميته مرکزی انضباطی مستقر در وزارت علوم است. هرچند که خود اين آئين نامه نيز بر خلاف نص صريح قانون اساسی جمهوری اسلامی و تعهدات بين المللی دولت ايران و ناقض حق اوليه تحصيل است.

شورا اعلام می­کند روندی که به ويژه از سال ۸۵ برای ستاره دار کردن و اخراج دانشجويان منتقد از دانشگاه‌ها و محروم کردن ايشان از حق تحصيل آغاز شده، آشکارا خلاف قوانين کشور به ويژه قانون اساسی و همچنين معاهده‌های بين‌المللی ای که ايران به آنها پيوسته شامل اعلاميه جهانی حقوق بشر و کنوانسيون يونسکو عليه تبعيض در آموزش است.

شورای دفاع از حق تحصيل از تصميم گيران نهادهای مسئول می‌خواهد روند غير قانونی ستاره دار کردن دانشجويان را هرچه سريع‌تر متوقف و راه بازگشت محرومان از تحصيل به دانشگاه‌ها را باز کنند. شورا همچنان بر آزادی دانشجويان محروم از تحصيل زندانی تاکيد می­کند و به ويژه خواستار آزادی دو عضو در بند خود ضيا نبوی و مجيد دری پس از ۴ سال حبس و تبعيد ناعادلانه می­باشد.

شورای دفاع از حق تحصيل
يکم خرداد ۱۳۹۲

Email: showra@gmail.com
Web: Showra.blogspot.com
Facebook.com/showra


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016