یکشنبه 5 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيانيه جبهه مشارک در مورد رد صلاحيت هاشمی رفسنجانی: اقتدارگرائی انحصار طلب به دنبال تسخيرهمه ارکان انقلاب است

نوروز ـ جبهه مشارکت ايران اسلامی با صدور بيانيه ای نسبت به رد صلاحيت آيت الله هاشمی رفسنجانی واکنش نشان داد.

به گزارش نوروز، در اين بيانيه ضمن ابراز تاسف از رد صلاحيت آيت الله هاشمی رفسنجانی پيش بينی شده است در آينده‌ای نه چندان دور اين بهانه‌های واهی دامنگير بسياری از مسؤولان کشور و بقیةالسلف انقلاب شود تا اقتدارگرائی انحصار طلب همه ارکان انقلاب را تسخير کند.

متن کامل اين بيانيه در پی می آيد:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بسم الله الرحمن الرحيم

خبر بهت‌آور و باورنکردنی رد صلاحيت يار امام و همراه مردم، آيت الله هاشمی رفسنجانی، نشانه‌ای مهم از حاکميت نااهلانی است که امام راحل در وصيت خود سفارش کردند نگذاريد مملکت به دست آنها بيفتد.

بی شک ابعاد اين حادثه بزرگتر از تأثيرگذاری در انتخابات رياست جمهوری پيش‌رو است و در آينده‌ای نه چندان دور شاهد آن خواهيم بود که اين بهانه‌های واهی دامنگير بسياری از مسؤولان کشور و بقیةالسلف انقلاب شود تا اقتدارگرائی انحصار طلب همه ارکان انقلاب را تسخير کند.

جبهه مشارکت ايران اسلامی ضمن ابراز تأسف فراوان از اين اقدام نابخردانه، بر خود لازم می‌داند از فداکاری و گذشت کم‌نظير جناب آقای هاشمی در ورود به صحنه انتخابات قدردانی و سپاسگزاری کند و اعلام دارد که امروز جايگاه هاشمی در ميان مردم و نيروهای انقلاب و همه علاقه‌مندان به ايران رفيع‌تر و اثرگذارتر از هر زمان ديگر است. ما اميدواريم اين سرمايه بزرگ در بحران‌های احتمالی و قابل پيش‌بينی در آينده، تکيه‌گاهی مطمئن برای ملت و کشور باشد.

ارزيابی ما از يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوری همانند اغلب اصلاح‌طلبان واقع‌گرا اين بود که اقتدارگرايی برای ماندن در قدرت دست به هر کاری می‌زنند و تمام تلاش خود را برای تکميل پروژه نافرجام انتخابات ۸۸، به کار خواهند بست و انتخابات مهمی مانند انتخابات رياست جمهوری را به رأی مردم وانخواهند نهاد.

تحليل ما اين بود که آنها سناريوی چند لايه‌ای برای برگزاری انتخاباتی تضمين شده طراحی کرده‌اند که در آن هر چند حضور تزئينی اصلاح‌طلبان برای مشروعيت بخشی به انتخابات ضروری است ولی صحنه بايد به گونه‌ای طراحی شود که خروجی انتخابات فردی مطمئن و مطيع باشد تا بر ديواره نازک و شيشه ای حاکميت يک‌دست ترکی ايجاد نکند.

مبنای اصلاح‌طلبان برای شرکت در چنين انتخاباتی اين بود که تنها با حضور کانديدای حداکثری که رأی او در هر کوی و برزن مشاهده شود می‌توان بر اين سناريوی خطرناک غلبه کرد و اراده ملت را تجلی بخشيد و اين کانديداهای حداکثری تنها در دو چهره ملی و دينی يعنی آقايان خاتمی و هاشمی متجلی می‌شد.

از سوی ديگر اقتدارگرايان بخوبی می‌دانستند که حضور يکی از اين دو نفر به معنای ابطال مهندسی درون صندوق‌های رأی است و بنابراين با توجه به هزينه‌های زياد اين روند در انتخابات سال ۸۸ بر اين امر مصمم بودند تا در گام اول در صورت ممکن، مانع حضور کانديدای حداکثری اصلاح‌طلبان در انتخابات شوند. از اين روست که می‌بينيم با تمام توان توپخانه تخريب و تهديد و ارعاب به کار می‌افتد تا اراده حضور حداکثری در انتخابات شکسته شود که اين کم‌هزينه‌ترين راه برای رسيدن به مقصود بود.

آنگاه که بر خلاف تمام پيش‌بينی‌ها و علی‌رغم خواست اقتدارگريان، هاشمی رفسنجانی با از خود گذشتگی، برای نجات کشور و بازگردانی اميد به ملت در آخرين لحظات فرصت قانونی، در انتخابات ثبت نام کرد، در کنار اميد و شور و موج‌آفرينی گسترده و کم‌نظير در جای جای ميهن، امواج غضب و ترس ناشی از شکست اردوگاه ضد اصلاحات را فراگرفت و کابوس تلخ از دست دادن قدرت، ارکان انحصارطلبی را به لرزه در آورد.

بديهی است که با ناکامی در گام اول، گام دوم مهندسی انتخابات بايد عملی می‌شد تا نيازی به تدبير صندوق‌های رأی نباشد. رد صلاحيت هاشمی با فشار نيروهای امنيتی و نظامی در اين شرايط عملی شد.

بنابراين رد صلاحيت هاشمی، تنها رد صلاحيت يک کانديدای خوشنام و پرآوازه نبود بلکه تعيين رئيس جمهور مورد نظر آينده نيز بود.

جبهه مشارکت ايران اسلامی با ابراز نگرانی از آينده کشور، از همه دلسوزان می‌خواهد با تعقل و دورانديشی به تدبير امور بپردازند و با حفظ شور و نشاط ايجاد شده و با انسجام و اتحاد گسترده، مانع از تخريب بيشتر کشور شوند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016