یکشنبه 5 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رييس کل بانک مرکزی: نرخ انتظار تورمی به ۱۴/۵ درصد رسيد

• انتظارات تورمی ۱۴/۵ درصدی نيز يکی از مشکلات جامعه برای افزايش نرخ تورم محسوب می شود
• با وجودی که در سال ۹۱، ميزان نقدينگی ۱/۹ درصد کاهش يافته، اما اين رقم در مدت مشابه سال گذشته با ۲ درصد رشد همراه بوده است.

ايلنا ـ کاهش مطالبات معوق بانکی از ۱۸/۲ درصد به ۱۴/۷ درصد در تير ماه سال ۹۱ و اختصاص ۱۰ ميليارد دلار از منابع به بدهی‌های خارجی و همچنين نرخ ۱۴/۵ انتظار تورمی برای افزايش نرخ تورم، از مهمترين محور های سخنان رئيس کل بانک مرکزی در همايش سياست های پولی و ارزی بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



به گزارش خبرنگار ايلنا، محمود بهمنی در بيست و سومين همايش سياست‌های پولی و ارزی با ارايه گزارشی در مورد وضعيت اقتصادی کشور، افزود: با تمامی مشکلات توانستيم تعهدات خود را انجام دهيم و ۱۰ ميليارد دلار از منابع به پرداخت بدهی‌ها اختصاص يافت.
رييس کل بانک مرکزی گفت: در صورتی که نقدينگی در اختيار واحدهای توليدی قرار نگيرد نسبت توليد در کشور کاهش می‌يابد.

بهمنی، پيش فروش بيش از ۹ ميليون قطعه سکه، انتشار ۴۱ هزار ميليارد ريال اوراق مشارکت، کاهش ۹۵ هزار ميليارد ريالی بدهکاری حساب جاری بانک ها به بانک مرکزی را از دلايل کاهش ميزان نقدينگی نسبت به پيش بينی ها اعلام کرد.

بهمنی از کاهش ميزان نقدينگی تا ۲ هزار ميليارد ريالی در پايان فروردين ماه جاری نسبت به پايان اسفندماه ۹۱ خبر داد و گفت: با وجودی که دراين مدت ميزان نقدينگی ۱/۹درصد کاهش يافته، اما اين رقم در مدت مشابه سال گذشته با ۲ درصد رشد همراه بوده است.

رييس کل بانک مرکزی در خصوص وضعيت منابع و مصارف سيستم بانکی گفت: مجموع منابع سپرده‌ها در اسفندماه سال گذشته ۴ هزار و ۴۰۴ هزار ميليارد ريال پس از کسر سپرده قانونی بود، ضمن آنکه مانده تسهيلات نيز در مدت مذکور ۴ هزار و ۳۹۱ هزار ميليارد ريال بوده است.

به گفته وی، نسبت منابع سپرده ها به مانده تسهيلات ۹۹/۷ درصد است که اين رقم در گذشته ۱۱۰/۶درصد بوده است.
رئيس کل بانک مرکزی، گفت: اين بانک در فروردين ماه سال جاری، يک ميليارد و ۶۶۵ ميليون دلار و در ارديبهشت ماه همين سال ۲ ميليارد و ۶۷۰ ميليون دلار در مرکز مبادلات ارزی ارز تزريق کرده است.

به گفته وی، با تزريق منابع برای کالاهای اساسی مجموع ارز تزريقی بانک مرکزی در اين مدت ۷ ميليارد و ۲۸۲ مبليون دلار بوده است.

سخنگوی شورای پول و اعتبار، در باره مطالبات معوق ارزی و ريالی سيستم بانکی نيز گفت: ميزان مطالبات معوق در پايان سال گذشته ۶۴۶ هزار ميليارد ريال بوده که از اين ميزان ۵۵۴ هزار ميليارد ريال به صورت ريالی و مابقی ارزی است.

بهمنی سپس درباره دلايل افزايش تورم در کشور گفت: تورم تنها از افزايش نقدينگی نيست، بلکه بخشی از آن ناشی از فشار تقاضا و هزينه است.

وی کاهش توليد و عرضه کالا را از ديگر عوامل تورم زا در کشور دانست و افزود: انتظارات تورمی ۱۴/۵ درصدی نيز يکی از مشکلات جامعه برای افزايش نرخ تورم محسوب می شود.

وی از افزايش ۲۷/۲ درصدی پايه پولی خبر داد و گفت: بانک مرکزی همچنان نظام شناور مديريت شده را برای بازار ارز کشور در نظر دارد و آن را اجرا می کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016