پنجشنبه 9 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دادستان آرژانتينی ايران را به ايجاد شبکه خرابکاری در آمريکای لاتين متهم کرد

راديو فردا ـ آلبرتو نيسمان، يک دادستان آرژانتينی که مسئول پی‌گيری پرونده بمب‌گذاری در مرکز همياری يهوديان (آميا) در بوئنوس آيرس است، هشتم خرداد، ايران را به ايجاد پايگاه‌های مخفی اطلاعاتی در آمريکای لاتين، برای «طراحی و انجام عمليات تروريستی» متهم کرد.

دادستان آرژانتينی پيشتر برخی از مقام‌های بندپايه ايرانی را متهم کرده بود که از جمله عوامل طراحی بمب‌گذاری در «آميا» در سال ۱۹۹۴ ميلادی بوده‌اند.

در دادنامه‌ای که اين دادستان روز گذشته آن را در دادگاه فدرال آرژانتين ثبت کرد، به جزئيات اين اتهامات پرداخته شده است.

آقای نيسمان به خبرنگاران گفت بمب‌گذاری در آميا يک عمليات «محدود» نبود و بايد آن را به عنوان بخشی از يک «رشته دنباله‌دار» ديد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دادستان آرژانتينی در گفت‌وگو با خبرنگاران، ايران را رسما متهم کرد که در کشورهای آمريکای لاتين مراکز اطلاعاتی و جاسوسی راه انداخته است تا «حملات تروريستی شبيه آنچه در آميا اتفاق افتاد را پشتيبانی و عملياتی کند».

آلبرتو نيسمان گفته است دادنامه را به برخی کشورهای آمريکا لاتين نيز فرستاده است «ولی خود آنها بايد تصميم بگيرند در اين مورد دست به چه اقدامی بزنند.»

خبرگزاری رويترز می‌نويسد در دادنامه ۵۰۰ صفحه‌ای آلبرتو نيسمان به ايجاد اين «شبکه‌های تروريستی و جاسوسی» در آرژانتين، برزيل، پاراگوئه، شيلی، کلمبيا، ترينيداد و توباگو، گويان و چند کشور ديگر اشاره شده است.

نيسمان در گفت‌وگوی خود با خبرنگاران به دو متهم گويانی اشاره کرده است که در سال ۲۰۱۰ محاکمه شدند و اتهام آنها طراحی حمله به فرودگاه بين‌المللی جان اف کندی در نيويورک بود. او اين بازداشت‌ها را بخشی از «رشته دنباله‌دار» عمليات ايران در آمريکای لاتين عنوان کرده است.

دادستان آرژانتينی گفته است، «عبدالقادر» (يکی از گويانی‌های بازداشت شده) که به دليل طراحی اين عمليات در آمريکا به حبس ابد محکوم شده «پيرو» محسن ربانی بوده است.

آرژانتين محسن ربانی، رايزن فرهنگی پيشين سفارت ايران در بوئنوس آيرس را متهم کرده است که طراح اصلی بمب‌گذاری در «آميا»ست.

نيسمان می‌گويد «عبدالقادر» طرح حمله به فرودگاه جان اف کندی نيويورک را از محسن ربانی دريافت کرده و اين نقشه بسيار شبيه همان چيزی‌ست که در «آميا» اجرا شده است.

عبدالقادر از مقام‌های دولتی کشور گويان بود.

در زمان محاکمه به جاسوسی برای ايران متهم شد که خود اين اتهام را رد کرد.

دو سال پيش، دادستان نيويورک او و شهروند گويانی ديگر را متهم کرد که به دنبال جلب حمايت گروهی تروريستی در کشور ترينيداد بوده تا دست به حمله‌ای بزنند که «بيش از حملات ۱۱ سپتامبر ويرانی به بار بياورند».

ترينيداد و توباگو نيز جزو کشورهايی‌اند که دادستان آرژانتينی، ايران را متهم به فعاليت‌های مخفيانه در آنها کرده است.

آقای نيسمان از اينترپل خواسته است تا بازداشت متهمان ايرانی را عملی کند.

آرژانتين علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، احمد وحيدی، وزير دفاع در دولت محمود احمدی نژاد، علی فلاحيان، نماينده مجلس و وزير پيشين اطلاعات، محسن رضايی و علی اکبر ولايتی که هر دو از نامزدهای انتخابات پيش روی رياست جمهوری‌اند و چهار تن ديگر از مقام‌های وقت جمهوری اسلامی را به صدور دستور حمله به آميا متهم کرده است.

اينترپل نيز برای پنج نفر از متهمان پرونده حکم جلب صادر کرده است، اما هيچ يک از اين افراد به دادگاه نرفته‌اند.

ايران و آرژانتين در بهمن‌ماه سال گذشته به توافقی برای تشکيل کميسيون حقيقت‌ياب در رابطه با انفجار مرکز همياری يهوديان در بوئنوس آيرس (آميا) دست يافتند.

در پايان ارديبهشت ماه نيز علی پاکدامن، کاردار سفارت ايران در بوئنوس آيرس، اعلام کرد اين تفاهم‌نامه به تصويب دولت ايران رسيده است.

امضای اين تفاهم‌نامه در بهمن ماه با واکنش تند اسرائيل روبه‌رو شد، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا نيز گفته بود که واشينگتن شک دارد که بتوان از طريق توافق‌های صورت گرفته بين ايران و آرژانتين به راه‌حلی عادلانه دست يافت.

در انفجار آميا ۸۵ نفر کشته و نزديک به ۳۰۰ نفر زخمی شدند.

مقام‌های ايرانی هنوز در مورد اتهامات تازه دادستان آرژانتينی واکنشی نشان نداده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016