شنبه 11 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

روحانی: امیدوارم هیچ کس با صندوق رای قهر نکند

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: شکاف‌های ساختگی نباید ادامه یابد اگر شکافی هم باشد باید شکاف‌ها را کم کنیم. هدف اساسا ایجاد وحدت و وفاق است باید وحدت ملی را تقویت کنیم اما با آقای عارف تاکنون صحبتی نداشته‌ام.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید حسن روحانی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه‌های داخلی و خارجی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی براینکه نگاه شما نسبت به پست ریاست جمهوری چیست؟ اظهار داشت: ‌ مسئولیت پست ریاست جمهوری روشن است رئیس جمهور پاسدار مذهب رسمی و پاسدار قانون اساسی است. سیاست خارجی هم که سیاست‌های اصلی آن توسط رهبری مشخص می‌شود در قانون اساسی آن هم اصل دارد. اصول قانون اساسی در مورد سیاست خارجی را رئیس قوه مجریه باید اجرا کند رئیس جمهور مجری قانون اساسی است.

وی ادامه داد: ‌از سیاست خارجی مهم‌تر فصل سوم قانون اساسی است که به حقوق ملت و حقوق شهروندی مربوط می‌شود من برای اجرای صحیح فصل سوم قانون اساسی به عرصه انتخابات آمده‌ام که معتقدم این اصل فراموش شده است اصل به اصل قانون اساسی باید اجرا شود و ما معتقدیم همه افراد ملت ایران در برابر قانون اساسی یکسان هستند.

روحانی با بیان اینکه رئیس جمهور می‌آید تا قانون اساسی را اجرا کند و یک بخش از قانون اساسی اجرای موارد مربوط به سیاست خارجی است خاطرنشان ساخت: رهبر سیاست‌های کلی را ابلاغ می‌کند.سیاست‌های کلی را ایشان ابتدا با نظر مشورتی دریافت کرده و بعد ابلاغ می‌کند ما در نظام جمهوری اسلامی تصمیم فردی نداریم و رئیس جمهور وظایف سخت و سنگینی دارد.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه رئیس جمهور پاسدار مرز انقلاب و آزادی است تصریح کرد: اگر رئیس جمهور جایی دید آزادی خدشه دیده وظیفه‌اش پاسداری است کسی که رئیس جمهور می‌شود قسم نامه را باید به عنوان ادای سوگند شرعی امضا کند و در این حالت در برابر ملت و از آن بالا‌تر در برابر خدا متعهد می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئیس مرکز تحقیقات استراتژی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه آیا شما معتقد هستید بخشی از رای‌های آیت اله هاشمی از آراء شما کاسته خواهد شد عنوان کرد: بگذارید مردم تصمیم بگیرند مردم به خوبی نزدیکی‌ها و غرابت‌های افراد را می‌شناسند مردم اگر می‌خواستند به هاشمی رای دهند به این معنا بود که می‌خواستند به فکر، راه‌و شیوه او رای دهند بنابراین روشن است که مردم چه خواهند کرد.

حسن روحانی در پاسخ به این سوال که امید شما برای پیروزی چقدر است تصریح کرد: ‌امروز اساس مساله افراطی‌گری، اعتدال و میانه روی است افراط باید کنار گذاشته شود هر کس که مخالف افراط است رای خواهد داد و پای صندوق خواهد آمد مخالفین افراط به بنده رای خواهند داد.

وی ادامه داد: مردم اعتدال را انتخاب خواهند کرد برخی‌ها معتقدند که صندوق با آن‌ها قهر است ولی من همه امیدم این است که هیچ کس با صندوق رای قهر نکند و همه پای صندوق بروید و البته بدبینی هم وجود دارد بعضی‌ها هم ممكن است بخواهند یک عده پای صندوق بروند و یک عده پای صندوق نروند آن‌ها می‌خواهند فضای انتخابات سرد بماند. اما ما باید کاری کنیم انتخابات گرم شود و بتوانیم تصمیم سرنوشت ساز بگیریم.

وی افزود: من با همه اصولگرایان معتقد کار کردم و کار می‌کنم و تاکنون با آن‌ها مشکلی نداشتم من در کنار اصولگرایان معتدل هستم و در مجلس نیز با آن‌ها کار کرده‌ام و مشکلی با معتدل‌ها نخواهم داشت.

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه آیا دعوت شما از حضور آقای هاشمی در بخشی از فیلم تبلیغاتیتان به معنی حمایت رسمی ایشان از شما است گفت: اینکه آقای هاشمی از این فرصت استفاده می‌کند یا نه به عهده ایشان است اما باید بدانید که چند نفر مشوق اصلی من بوده‌اند یکی از این افراد شخص هاشمی رفسنجانی است ایشان من را تشویق کرده‌اند من با آقای خاتمی هم صحبت کردم و ایشان از حضور من خرسند بودند و من را برای ماندن تشویق کردند من معتقدم اصولگراهای معتدل حتما به من رای خواهند داد اگر هاشمی هم می‌ماند بخش بزرگی از رای اصولگرایان برای او بود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی دوران اصلاحات در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی براینکه رایزنی و گفتگوی شما با آقای عارف صورت گرفته و یا صورت خواهد گرفت تصریح کرد: من اساسا دنبال این هستم که شکاف‌های ساختگی نباید ادامه یابد اگر شکافی هم باشد باید شکاف‌ها را کم کنیم هدف اساسا ایجاد وحدت و وفاق است باید وحدت ملی را تقویت کنیم اما با آقای عارف تاکنون صحبتی نداشته‌ام.

روحانی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آقای هاشمی و خاتمی چه زمانی نظر قطعی خودشان را نسبت به کاندیداتوری شما اعلام خواهند کرد، گفت: من با هر دو عزیز همکاری‌های بسیار داشته‌ام و تجربیات زیادی از دوران همکاریم با آن‌ها دارم و برخی از این تجربیات را در صورتی که رئیس جمهور شوم به کار خواهم بست.

وی در پایان افزود: ما باید صبر کنیم و ببینیم چه می‌شود. من فکر می‌کنم به زودی شاهد دود سفید از سوی اردوگاه اصلاح طلبان خواهیم بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016