شنبه 11 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سفیر ایران در سوریه از سفر هیات 14 نفره نمایندگان احزاب مخالف و موافق سوریه به تهران خبر داد

سفیر ایران در سوریه از حضور هیات 14 نفره نمایندگان احزاب مخالف و موافق سوریه در تهران خبر داد و گفت: اعضای این کمیته برای ارائه گزارش آخرین اقدامات انجام شده و هم‌چنین آماده‌سازی برای مشارکت در نشست ژنو به تهران سفر می‌کنند و در این سفر با مقامات و مسوولان کشورمان دیدار و گفت‌وگو م‌کنند.

محمدرضا رئوف شیبانی، سفیر ایران در دمشق در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به برگزاری اجلاس بین‌المللی تهران در مورد سوریه خاطرنشان کرد: اجلاس بین‌المللی تهران با حضور بیش از 40 کشور برگزار شد که در مقایسه با نشست قبلی در تهران از اسقبال بیش‌تری برخوردار بود که حاکی از این است که نگاه ایران مبنی بر ضرورت حل سیاسی بحران در سوریه از طریق گفت وگوی بین طرف‌های درگیر در این کشور مورد مقبولیت و پذیرش روز افزون کشورها قرار می‌گیرد.

شیبانی افزود: سال گذشته در این اجلاس کمتر از 30 کشور حضور داشتند در حالی که در نشست اخیر شاهد حضور بیش از 40 کشور در سطوح قابل قبول بودیم. بیش از 12 کشور در سطح وزیر شرکت کردند و بقیه کشورها در سطح مدیرکل و معاون وزیر و سفیران مقیم‌شان در تهران در این نشست حضور داشتند. دبیران کل سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی و هم‌چنین نماینده ویژه دبیرکل در امور سوریه برای اجلاس پیام‌هایی فرستادند که در اجلاس قرائت شد.

وی گفت: کشورهای حاضر در نشست عمدتا بر ضرورت حل سیاسی بحران در سوریه و مخالفت با دخالت خارجی و به کارگیری سلاح برای تحقق اهداف تمرکز و تاکید داشتند. بیانیه ریاستی از سوی وزیر خارجه کشورمان قرائت شد و وی در کنفرانسی مطبوعاتی نتایج اجلاس را اعلام کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سفیر ایران در دمشق اضافه کرد: در پایان این اجلاس پیشنهاد تشکیل گروه ویژه‌ای با عنوان گروه تماس مطرح شد که مورد استقبال حضار قرار گفت و قرار شد که برخی از کشورها زمینه‌های شکل‌گیری این گروه را بررسی و پیگیری کنند.

او درباره تاثیر نشست تهران بر نشست "ژنو 2" نیز گفت: نشست تهران می‌تواند زمینه مناسبی را برای نشست‌های منطقه‌یی و بین‌المللی دیگری را فراهم کند که خواستار حل سیاسی بحران در سوریه هستند از جمله نشست ژنو که اصول اولیه آن مورد توافق آمریکا و روسیه قرار گرفته است. مشارکت سوریه در این نشست از سوی دولتمردان سوریه مورد موافقت قرار گرفته و نشست بین‌المللی تهران می‌تواند حلقه تکمیل کننده نشست ژنو برای دستیابی به راه حل سیاسی برای بحران سوریه باشد.

شیبانی درباره اعضای این گروه تماس نیز گفت: فعلا اعضای گروه تماس تعیین نشده ولی قرار شد که یک یا دو کشور مسوولیت رایزنی و مشورت با کشورهای دیگر را به عهده گیرند و براساس اعلام آمادگی کشورها برای مشارکت، این گروه شکل گیرد و اعضا تعیین و اعلام شود.

وی با اعلام این که جمع‌بندی این نشست به سازمان‌های ‌بین‌المللی ارسال می شود گفت: اولین مسوولیت دبیرخانه اجلاس بین‌اللملی تهران پس از پایان آن، ارسال گزارش‌ این نشست به سازمان‌های منطقه‌یی و بین‌المللی است.

سفیر ایران در سوریه اظهار کرد: در پایان نشست احزاب مخالف و موافق دولت سوریه که 9 ماه پیش با میزبانی تهران و با حضور بیش از 140 شخصیت سیاسی و حزب فعال در داخل سوریه به عنوان معارضان داخلی سوری برگزار شد توافق شد کمیته‌ای برای پیگیری مصوبات نشست شکل گیرد. این کمیته بنا به مسوولیتش در طول این مدت، رایزنی‌هایی را با طرف‌های مختلف منطقه‌یی و بین‌المللی انجام داد و هم‌چنین دومین نشست گروه‌ها و احزاب را با مشارکت بیش از 700 شخصیت و حزب سیاسی در داخل سوریه در دو ماه گذشته برگزار کرد. به‌زودی اعضای این کمیته برای ارائه گزارش آخرین اقدامات انجام شده و هم‌چنین آماده‌سازی برای مشارکت در نشست ژنو سفری به تهران داشته و با مقامات و مسوولان کشورمان دیدار و گفت‌وگو می‌کنند.

شیبانی تصریح کرد: این گروه متشکل از 14 شخصیت سیاسی و حزبی است که نمایندگی نشست اول و دوم احزاب در تهران و دمشق را برعهده دارند.

سفیر ایران در دمشق درباره تاثیر حضور ایران در نشست "ژنو 2"گفت: دستور کار در نشست "ژنو 2" و مواضع ایران در قبال سوریه روشن است. ما از ابتدای بحران بر ضرورت حل سیاسی بحران و ورود گروه‌ها و جریان‌های مختلف سیاسی به پشت میز مذاکره و آغاز گفت‌وگوی جامع و شامل بین دولت و معارضه را درخواست کردیم. ما مخالفت‌مان را با هرگونه دخالت خارجی در سوریه را اعلام کردیم. مخالفت ایران را با مسلح کردن و ارسال سلاح و افراد مسلح به داخل سوریه اعلام کردیم و در این راستا دیپلماسی فعالی را برای قانع کردن کشورهایی که اعتقاد به حل نظامی بحران در سوریه داشتند به کارگرفتیم.

شیبانی تصریح کرد: در این چارچوب با این نگاه که منطبق با واقعیات و به دور از احساسات است وارد نشست ژنو خواهیم شد. جایگاه و تاثیرات ایران بر تحولات خاورمیانه بر کسی پوشیده نیست. ایران به عنوان قدرت بزرگ منطقه‌یی و حامی اصلی مصالح و منافع مردم منطقه خاورمیانه شناخته می‌شود و یکی از ارکان اصلی جبهه مقاومت در برابر توطئه‌ها و طرح‌های آمریکایی - صهیونیستی در منطقه ایفای نقش می‌کند. ایران قدرت فعال و تاثیرگذاری در عرصه بین‌المللی است که مورد تایید همه بازیگران بین‌المللی و منطقه‌یی است.

وی افزود: قطعا حضور ایران برای تامین منافع و حفاظت و حراست از منافع مردم منطقه به ویژه مردم عزیز سوریه تاثیر بالایی خواهد داشت. این که آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای استعماری مخالفت صریحی با حضور ایران دارند حاکی از تاثیرگذاری بسیار بالای ایران در نشست است. ایران با قدرت همان طور که در طول دو سال بحران در کنار مردم سوریه ایستاد و مانع شد که اهداف توطئه‌گرایانه نظام سلطه محقق شود قطعا در نشست هم با همین موضع و اقتدار حضور خواهد داشت و مانع خواهد شد که آن چه غرب و نظام سلطه آن چه را که نتوانسته از طریق نظامی به دست آورند از طریق سیاسی به دست نیاورد.

این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: پس از این که دعوت برای شرکت در این اجلاس را در ژنو دریافت کردیم این موضوع در سطوح عالی نظام مطرح می‌شود و پس از آن، سطح و اعضای شرکت کننده از سوی کشورمان در این نشست مشخص می‌شود. در حال حاضر هنوز تصمیمی دراین باره گرفته نشده و به محض این که دعوت‌نامه دریافت شد ترکیب، سطح و اعضای هیات ایرانی مشخص می‌شود.

شیبانی در ادامه با بیان این که ایران و سوریه روابط گسترده‌ای در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و پارلمانی دارند افزود: در ابعاد اقتصادی کمک‌ها و حمایت‌های ایران از طریق سفارت کشورمان مدیریت می‌شود. کمک‌های ایران به ویژه در زمینه اقتصادی به سوریه این امکان را فراهم کرد که بسیاری از مشکلاتی که غرب و برخی کشورهای عربی درصد بودند علیه مردم و دولت سوریه اعمال کنند و حکومت آن‌ها را از طریق اقتصادی به زانو درآورند با شکست مواجه شوند. ایران در این باره کمک‌های انسان‌دوستانه گسترده‌ای را انجام داده است. ایران دومین نشست سه جانیه ایران- سوییس و سوریه را در دمشق مدیریت کرد که در آن نتایج خوبی به دست آوردیم. در مورد حفاظت از اتباع عزیز مقیم سوریه نیز تلاش‌های گسترده‌ای را انجام دادیم که مشکالات آن‌ها را به حداقل برسانیم.

وی با اشاره به تلاش‌های ایران برای آزادی اتباع ایرانی ربوده شده در سوریه نیز گفت: حجم کار و فعالیت‌های دو کشور بسیار بالاست و امیدواریم در شرایط کنونی موفق شویم آن چه که مسوولیت و وظیفه شرعی، ملی و انسانی ماست انجام شود.

شیبانی در مورد شرایط کنونی در سوریه نیز گفت: این که در حال حاضر صدای حل سیاسی بلندتر از صدای حل نظامی شنیده می‌شود افق‌هایی از امید را ایجاد می‌کند. در طول بیش از دو سال گذشته شاهد انواع مختلف درگیری‌های مسلحانه در سوریه بودیم و کشورهای متعدد و مختلف به دنبال این بودند که به هر نحو ممکن اهداف خود را از طریق مسلح کردن مردم سوریه محقق کنند. در حال حاضر شاهد عقب نشینی واضح این کشورها از مواضع گذشته‌شان هستیم. این که آمریکایی‌ها می‌پذیرند که دولت و معارضه بایداز طریق گفت‌وگو مشکلات‌شان را حل کنند. این پیشرفتی در جهت مواضع و نگاه ایران است. طبیعی است که این افق روز به روز روشن‌تر و حقانیت موضع ایران در افکار عمومی نیز روشن‌تر می‌شود.

او گفت: در مجوع معتقدیم افق‌های امید بیش‌تر می‌شود. باید تلاش کرد و از طریق دیپلماسی فعال و رایزنی‌های فشرده این نگاه را بر نگاه شیطانی مقابل غلبه داد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016