چهارشنبه 15 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بازداشت سه تن از نوکيشان مسيحی در اصفهان

خبرگزاری هرانا - طی هفته گذشته، سه تن از نوکيشان مسيحی در اصفهان بازداشت شده اند.

بنا به گزارش کميته گزارشگران حقوق بشر، محمدرضا فريد، سعيد صافی و حميدرضا قديری، از اعضای کليسای خانگی استان اصفهان، روز چهارشنبه هشتم خرداد ماه ۹۲، توسط ماموران امنيتی بازداشت و به محلی نامعلوم منتقل شدند.

اين گزارش می افزايد: بعد از ظهر روز چهارشنبه، هنگامی که تعدادی از نوکيشان مسيحی جهت مراسم نيايش در منزل آقای قديری گردهم آمده بودند، ماموران لباس شخصی مجهز به سلاح و بيسيم، با ورود ناگهانی و خشونت آميز به آن محل، اقدام به تفتيش محل، ضبط کتب و سی دی های موجود و همچنين برخورد اهانت آميز با آنان نمودند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ماموران پس از سوال و جواب از حاضران در محل، اقدام به بازداشت و انتقال محمدرضا فريد، حميدرضا قديری و سعيد صافی کرده و ضمن ضبط کارتهای شناسايی ديگر حضار در محل، به آنها هشدار داده اند که از اطلاع رسانی پيرامون اين دستگيری خودداری کنند.

هنوز از محل بازداشت و وضعيت اين نوکيشان مسيحی خبری منتشر نشده و پيگيری خانواده ها و دوستان اين بازداشت شدگان، بی نتيجه مانده است.

گفتنی است، محمدرضا فريد و سعيد صافی (از نوکيشان مسيحی افغانستان)، گردانندگان وبلاگ «نجات ما» بودند، که چندی پيش توسط نهاد قضايی «کار گروه تعيين مصاديق محتوای مجرمانه»، مسدود شده بود.

آزار و فشار بر نوکيشان مسيحی طی سالهای اخير افزايش چشمگيری داشته، و تعدادی از اعضای کليساهای خانگی، تحت مخاطره، بازداشت، ربايش و شکنجه قرار گرفته اند.

هفته پيشتر روز سه شنبه ۳۱ ارديبهشت نيز، رسانه های خبری از بازداشت، کشيش روبرت آسريان، از رهبران کليسای جماعت ربانی در تهران و تعطيلی اين کليسا به دليل حضور فارسی زبانان خبر داده بودند.

هم اکنون وضعيت جسمانی کشيش زندانی بهنام ايرانی، در زندان گوهردشت وخيم گزارش شده و مقامات زندان از درمان وی خودداری می کنند.

در زندان اوين در تهران نيز، کشيش سعيد عابدينی که ماه گذشته به دنبال وخامت حالش به بيمارستان منتقل شده بود، بدون کمترين رسيدگی درمانی به بند ۳۵۰ اوين برگردانده شد. او سال گذشته خاطر تشکيل کليسای خانگی دستگير و به اتهام «اقدام عليه امنيت ملی» به هشت سال حبس تعزيری محکوم شد.

در شيراز نيز، مسيحيان زندانی در زندان عادل آباد از بيماريها و شرايط نامساعد زندان رنج می‌برند. وحيد حکانی يکی از زندانيان مسيحی به خاطر خونريزی دستگاه گوارشی به عمل جراحی فوری نياز دارد، اما ماموران زندان از رسيدگی درمانی به وی خودداری می کنند. وحيد حکانی و سه مسيحی ديگر، به اتهام شرکت در جلسات خانگی، تبليغ و ترويج مسيحيت، ارتباط با سازمانهای مسيحی در خارج از کشور، تبليغ عليه نظام و برهم زدن امنيت ملی روانه زندان شده‌اند.

کشيش محمدرضا مدبر سردبير شبکه خبر مسيحيان فارسی‌زبان (محبت‌نيوز) چندی پيش به خبرگزاری آلمان گفته بود: "در مورد تاخير در اعلام بازداشت برای نوکيشان مسيحی، دلايل زيادی وجود دارد. همان روز دستگيری به دليل مشکلاتی که ممکن است برای خانواده يا خود اين افراد به‌وجود بيايد نمی‌توان خبر را منتشر کرد."

به گفته کشيش محمدرضا مدبر، همچنين آمار دقيقی از نوکيشان مسيحی که در شهرهای مختلف ايران بازداشت هستند وجود ندارد و "برخی نوکيشان مسيحی نيز به صورت انفرادی فعاليت می‌کنند و هنگام دستگيری خبری از وضعيت اين افراد منتشر نمی‌شود ولی می‌توان گفت که تعداد دقيق دستگيرشدگان ۲ يا ۳ برابر آن‌ چيزی است که اخبار آن منتشر می‌شود."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016