گفتوگو نباشد، یا خشونت جای آن میآید یا فریبکاری، مصطفی ملکیانما فقط با گفتوگو میتوانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مسالهای از سه راه رفع میشود، یکی گفتوگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفتوگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را میگیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]
خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
7 اسفند» جايزه دولت اسلامی به ويرانگران تاريخ و فرهنگ ايران، شکوه ميرزادگی28 آذر» پيروزی فاتح بزرگ مهر و روشنايی، شکوه ميرزادگی 17 آذر» اعلاميه حقوق بشر، خورشيدی که خاموش نمی شود، شکوه ميرزادگی 4 آذر» هيچ بهانهای برای خشونت مجاز و انسانی نيست، بهمناسبت روز جهانی حذف خشونت عليه زنان، شکوه ميرزادگی 22 آبان» شاخه گلی و جرعهای شراب بر خاک نادره افشاری، شکوه ميرزادگی
بخوانید!
9 بهمن » جزییات بیشتری از جلسه شورایعالی امنیت ملی برای بررسی دلایل درگذشت آیتالله هاشمی
9 بهمن » چه کسی دستور پلمپ دفاتر مشاوران آیتالله هاشمی رفسنجانی را صادر کرد؟
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! درختان سکولار ترکيه، شکوه ميرزادگیآن چه که مردم ترکيه را از مردم بيشترين کشورهای خاورميانه ای متفاوت می کند، قوانين سکولار و دموکراتی است که حدود نود سال در آن سرزمين ريشه دوانده و در باور و فرهنگ بيشترين مردمان، حتی مومنان به مذاهب مختلف، رشد کرده است. همين قوانين اند که به انسان و آب و خاک و درخت و حيوان بها داده و اجازه نمی دهند که هر قدرتمندی پا را فراتر از مسيری که برايش تعيين شده بگذاردويژه خبرنامه گويا آن گونه که خبرگزاری ها گزارش می دهند، با اين که با سخنان «بولنت آرينچ»، معاون نخست وزير ترکيه، مبنی بر «عادلانه و مشروع بودن اعتراض طرفداران محيط زيست»، رسماً معترضين بر دولت قدرتمند اردوغان پيروز شده اند، ترکيه همچنان در تب و تابی معترضانه می سوزد. اين پيروزی ممکن است با معيارهای امروز کشورهای متمدن، که در آنها حرف يا اعتراض حافظان ميراث طبيعی و محيط زيست برای دولت ها شنيدنی و قابل قبول است، چيز عجيبی نباشد، اما قطعاً در مقايسه با بيشتر کشورها، به خصوص کشورهای خاورميانه، بسيار مهم است. دولت ها در اين کشورها به تنها مساله ای که فکر نمی کنند و برايشان اهميت ندارد «ميراث های فرهنگی و طبيعی» است و نه تنها برای سازمان های غير دولتی و ان.جی.او های طرفدار اين ميراث ها حقی قايل نيستند بلکه، در بسياری از مواقع، خودشان با ويران گران اين ميراث ها سهيم و همراه می شوند. ماجرای «ميدان تقسيم» خلاصه ای از وضعيت کلی ترکيه قانون اساسی ترکيه بر اساس قوانين کشورهای اروپايی و به خصوص کشور سوييس نوشته شده؛ آموزش و پرورش ترکيه بر اساس آموزش و پرورش کشورهای پيشرفته ی غربی است؛ در صد باسواد آن (با جمعيتی بالای ۸۰ ميليون) نزديک به ۹۵ در صد است؛ قوانين مربوط به حقوق زنان و کودکان در آن بر اساس کنوانسيون های شناخته شده ی بين المللی ساخته شده؛ توجه به حقوق اقليت های قومی مرتب رو به پيشرفت بوده و تا کنون عقب گردی نداشته؛ تقريباً، در بيشتر مسايل، اين کشور روابط خوب بين المللی داشته؛ درست همانگونه که آرزوی پايه گذاران جمهوری ترکيه بوده و در پيشانی قانون اساسی شان بدين صورت فرمولبندی شده است: «تلاش برای سعادت و خوشبختی مادی و معنوی مردم ترکيه و تضمين دستيابی به تمدن امروز جهانی، به عنوان عضوی کامل و قابل احترام در خانواده ی بزرگ ملتهای جهان». اقتصاد ترکيه جزو بهترين اقتصاد های جهان است (اين کشور، حتی در بدترين شرايط، جزو بيست کشور اول بوده است) ترکيه از نظر کشاورزی و تأمين مواد غذايی به خودکفائی رسيده است و درآمد آن، برخلاف کشورهايی چون ما که وابسته به فروش نفت هستيم، از کشاورزی (هفتمين در جهان) و صنعت (بيست و چهارمين در جهان) و توريسم (هفتمين در جهان) تامين می شود. وضعيت توريسم ترکيه درخشان است؛ در آخرين آمارها در آمد آن از توريسم به ۲۳ ميليارد دلار بالغ می شود (در مقايسه با ايران که در همان آمارها فقط حدود ۲ ميليارد دلار درآمد داشته است). اين کشور با اينکه از نظر داشتن ميراث فرهنگی و تاريخی ۱۷ رتبه از ايران عقب تر است، اما ۲۰ اثر ثبت شده در فهرست ميراث فرهنگی و طبيعی جهانی دارد و برگزار کننده ی بهترين نمايشگاه های معبتر بين المللی مربوط به ميراث فرهنگی و طبيعی و واجد بهترين روش های جلب گردشگران خارجی است. در واقع تنها مشکلی که مردم ترکيه با آن مواجه هستند، و اين کشور را از کشورهای مهم اروپايی مجزا می کند، برخی از مسايل حقوق بشری، و به خصوص آزادی بيان و مطبوعات، است که در سال های اخير باز هم پس رفت داشته است (که البته هنوز و باز هم بهتر از بيشتر کشورهای خاورميانه، از جمله ايران، است.) اهميت فراخوان طرفداران محيط زيست برای مردم ترکيه بيشتر جمعيتی که به طرفداری از «محيط زيستی ها» به ميدان تقسيم آمدند از طبقه ی متوسط، جوان های تحصيل کرده، مليون، چپ های ميانه رو، و به طور کلی مردمان آزادی خواه و سکولاری بودند که به تک تک داشته های سرزمين شان عشق می ورزند و، به همين دليل، وقتی که «اردوغان» آن ها را «اراذل و اوباش و مست» خواند، مساله از همدلی و همراهی با کوشندگان محيط زيست فراتر رفت و تبديل به خشمی ملی شد و از آن روز تا کنون، در سراسر ترکيه، مردم، با پرچم های سرخ و ماه و ستاره نشان شان، که از دوران حکومت سلجوقيان نماد ملی ترکيه بوده و حتی پس از جمهوری شدن ترکيه، با هوشياری آتاتورک محفوظ مانده است) در خيابان ها هستند و عليه اين برخورد اهانت آميز و ديکتاتورمآبانه ی اردوغان شعار «استعفا، طيب استعفا» می دهند. در اين ميان البته مسايل ديگری هم که تا کنون به صورت پراکنده از سوی احزاب مخالف اردوغان مطرح می شدند به شکلی گسترده گفته و نوشته می شوند. اکنون در برخی نشريات و رسانه ها سخن از اين است که دولت اردوغان از انواع روش های شبه قانونی، و سوء استفاده از قوانين دموکراتيکی که در ترکيه وجود دارد، در راستای تبديل ترکيه ی سکولار به ترکيه ای اسلامی تلاش می کند. از جمله ی اين سوء استفاده ها، خريدن رسانه های پرتيراژ و صاحبان آن ها برای تغيير روش دادن، و ساکت کردن شان در مقابل روند «اسلامی کردن حکومتی» است؛ اموری همچون محدود کردن استفاده از مشروبات الکلی (که گفته می شود زيان های زيادی را به رستوران ها، به خصوص در مناطق توريستی، خواهد زد) و يا تهديد برخی از صاحبان راديو تلويزيون های خصوصی به برخوردهای مالياتی و وادار کردن آن ها به سکوت در مقابل روش های استبدادی دولت در مقابل هواداران احزاب سکولار و طرفداران ميراث طبيعی در روزهای اخير. در واقع، آن چه که مردم ترکيه را از مردم بيشترين کشورهای خاورميانه ای متفاوت می کند، قوانين سکولار و دموکراتی است که حدود نود سال در آن سرزمين ريشه دوانده و در باور و فرهنگ بيشترين مردمان، حتی مومنان به مذاهب مختلف، رشد کرده است. همين قوانين اند که به انسان و آب و خاک و درخت و حيوان بها داده و اجازه نمی دهند که هر قدرتمندی پا را فراتر از مسيری که برايش تعيين شده بگذارد. در چنين سرزمينی نخست وزير شدن و رييس جمهور شدن يک مومن به اسلام يا مسحيت و يا هر مذهب و مرام ديگر به راحتی اتفاق می افتد؛ زيرا در چارچوب قوانين زمينی اين کشور همه ی انسان ها از حقوقی يکسان برخوردارند، و هر آن کسی که شايستگی بيشتر کاری را داشته باشد می تواند منتخب مردم باشد اما، به شهادت تاريخ، انحصاری کردن حقوق ميليون ها انسان در چارچوب يک مذهب يا مرام خاص در اين گونه کشورها نمی تواند امری بلندمدت باشد. به همين دليل، به نظر من، شبيه دانستن تظاهرات اين مردم با، مثلاً، تظاهرات ميدان التحرير قاهره کاملاً اشتباه است. درست است که در هر دوی اين تظاهرات مردم مقابل زورگويی و استبداد ايستاده اند اما يکی شان سلاحی زمينی و امروزی با خود دارد و يکی شان سلاحی مذهبی و ارتجاعی. و چنين است که حتی پس از عذرخواهی تلويحی رييس جمهور و معاون اردوغان، و خواستاری پايان دادن به تظاهرات از جانب آن ها، همچنان دعوت اتحاديه های کارگری و صنفی ترکيه (که در اين کشور سخت قدرتمند هستند)، و نيز هنرمندان، روزنامه نويسان و مسئولين رسانه ها، هزاران نفر در ميدان تقسيم و شهرهای ديگر عليه «دولتی که آزادی بيان و دموکراسی را زير پا گذاشته» گرد می آيند. آن ها می خواهند که فهرست درخواستی طرفداران محيط زيست، به شرح زير، از سوی دولت پذيرفته شود: واکنش جديد اردوغان و، بهر حال، اين فردا و فرداهای در راهند که نشان می دهند تهديدهای اردوغان در خلوت شدن خيابان ها چقدر موثر بوده است؛ اين فرداهايند که نشان خواهند داد که عاقبت او بر درختان پارک گزی تيغ می کشد يا نه. اما، هر چه پيش آيد يک واقعيت را تغيير نخواهد داد و آن «حق طلبی ِ» مردمی است که شايد به دلايلی، و برای مدتی، خاموش شوند اما، از آنجا که اگر خواست هاشان حقوقی و امروزی و همراه با جهان پيش رونده است، دوباره ـ و اين بار قوی تر و کارسازتر سر برخواهند کشيد. اين مردم حامل ذهنيتی هستند که، همچون درختان سکولار ميدان تقسيم، نود سال در آن خاک ريشه کرده و از سرچشمه ی دموکراسی سکولار نوشيده اند. چنين درختانی فرو افتادنی نيستند. شکوه ميرزادگی Copyright: gooya.com 2016
|