دوشنبه 20 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هزينه‌های توليد سربالا می‌روند

روزنامه بهار ـ هزينه‌های توليد سربالا می‌رود، فرقی نمی‌کند توليد صنعتی باشد يا معدنی، خدماتی باشد يا عمرانی. به‌هر طريق آنچه روی دست توليدکننده می‌ماند، گرانی فعاليت و افزايش هزينه‌های آن است. به گزارش مرکز آمار ايران شاخص قيمت توليدکننده بخش صنعت افزايشی ۳۴/۴ ‌درصدی را تجربه می‌کند و اين يعنی تورم در بخش صنعت از تورم تمامی بخش‌ها پيشی گرفته است.

اين پيشی‌گرفتن تورم توليد نسبت به رشد قيمت‌ها در ساير بخش‌ها، از صعودی‌بودن تورم کالاها و خدمات مصرفی حکايت دارد، زيرا اين افزايش هزينه‌های توليد بر قيمت تمام‌شده و در نتيجه قيمت عرضه کالا به بازار تاثيری مستقيم خواهد گذاشت و درنهايت اين تاثير به گرانی يا به عبارتی تورمی منجر می‌شود که مردم آن را لمس می‌کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نتايج بررسی شاخص قيمت توليدکننده بخش صنعت در شهريورماه ۹۱ از سوی مرکز آمار ايران بيانگر افزايش ۲/۸ درصدی نسبت به ماه قبل و ۳۴/۴ درصدی نسبت به يک‌سال گذشته است که درنهايت اين شاخص را به ۱۲۶۶/۸ رسانده است. براساس اين گزارش شاخص قيمت بخش توليد فلزات اساسی با ۲۰/۱ درصد افزايش نسبت به ماه قبل و رسيدن به ۱۴۱۲/۳ بيشترين تاثير را در افزايش شاخص کل شهريورماه داشته است. رشته فعاليت توليد محصولات اوليه آهن و فولاد با ۲۱/۶ درصد افزايش نسبت به ماه قبل بيشترين تاثير را در افزايش شاخص توليد فلزات اساسی داشته است.

همچنين شاخص قيمت بخش صنايع محصولات شيميايی نيز با رشد ۶/۹ ‌درصدی نسبت به ماه قبل به ۸۴۳/۶ افزايش يافت. اين بخش رتبه دوم تاثيرگذاری در افزايش شاخص کل را به خود اختصاص داده است.

رشته فعاليت توليد مواد پلاستيکی به شکل اوليه و ساخت لاستيک مصنوعی با ۱۶/۹ ‌درصد افزايش نسبت به ماه قبل بيشترين تاثير را در افزايش شاخص بخش صنايع محصولات شيميايی داشته است. اما شاخص قيمت بخش توليد منسوجات با ۵/۲درصد افزايش نسبت به ماه قبل به عدد ۶۳۲/۵ رسيد که اين بخش رتبه سوم تاثيرگذاری در افزايش شاخص کل را به خود اختصاص داده است. همچنين رشته فعاليت‌های آماده‌سازی و ريسندگی الياف با شش‌درصد و کشبافی، تريکوبافی و قلاب‌بافی با ۱۴/۸ درصد افزايش نسبت به ماه قبل به ترتيب بيشترين تاثير را در افزايش شاخص بخش توليد منسوجات داشته‌اند. بنابر اين گزارش شاخص قيمت بخش توليد محصولات فلزی فابريکی به جز ماشين‌آلات با ۹/۸ درصد افزايش نسبت به ماه قبل و رسيدن به عدد ۱۲۰۴/۷ رتبه چهارم تاثيرگذاری در افزايش شاخص کل را به خود اختصاص داده است. اين در حالی است که رشته فعاليت توليد محصولات فلزی ساختمانی با ۱۰/۶ درصد افزايش نسبت به ماه قبل بيشترين تاثير را در افزايش شاخص قيمت بخش توليد محصولات فلزی فابريکی گذاشته است. اعداد شاخص قيمت مربوط به بخش‌های صنايع توليد زغال‌سنگ، پالايشگاه‌های نفت و توليد ماشين‌آلات اداری و محاسباتی نسبت به ماه قبل بدون تغيير بوده‌اند. تغييرات شاخص قيمت در ساير بخش‌ها، تاثير جزئی در تغيير شاخص کل بخش صنعت داشته است. در ميان اين بخش‌ها تنها عدد شاخص مربوط به بخش صنايع موادغذايی و آشاميدنی نسبت به ماه قبل کاهش داشته است و اعداد شاخص مربوط به ۱۵بخش اصلی باقيمانده نسبت به ماه قبل با افزايش مواجه بوده‌اند.

افزايش ۱۵‌درصدی شاخص بهای توليدکننده معدنی

در اين ميان شاخص قيمت توليدکننده در بخش معدن اوضاع بهتری دارد، در شهريورماه سال ۹۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۱۵/۱ ‌درصد افزايش نشان می‌دهد، اما نسبت به مردادماه ۹۱ کاهشی بوده و ۰/۲ درصد کاهش داشته که اين کاهش به‌طور عمده ناشی از کاهش قيمت بخش استخراج کانه‌های فلزی بوده است. در بخش استخراج زغال‌سنگ شاخص قيمت در شهريورماه ۹۱، نسبت به ماه قبل هيچ تغييری نداشته است. در شهريورماه سال گذشته شاخص قيمت در بخش استخراج کانه‌های فلزی نيز نسبت به مردادماه ۰/۶ درصد کاهش نشان می‌دهد و شاخص قيمت در فعاليت استخراج سنگ‌های آهنی ۲/۴ ‌درصد کاهش نسبت به ماه قبل از آن را تجربه کرد. شاخص قيمت در بخش استخراج ساير معادن روندی افزايشی داشته و نسبت به ماه قبل از آن ۰/۵ درصد افزايش يافته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016