چهارشنبه 29 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هشدار سپاه و کیهان به روحانی! علی کشتگر

علی کشتگر
هنوز سه روز از انتخاب حسن روحانی نگذشته محافل نظامی و رسانه ای "رهبر" از او می خواهند که حساب خود را از رای دهندگان و سه جریان سبز، اصلاح طلب و میانه رو که در پیروزی او موثر بودند جدا کند. اما اگر روحانی بخواهد در فعل و انفعالاتی که جهت گیری های سیاسی جمهوری اسلامی را تعیین می کند موثر باشد و بخواهد با تعامل و همکاری بتدریج رهبر جمهوری اسلامی را به تعدیل سیاستهای داخلی و خارجی راضی کند باید محکم به عواملی که وی را به پیروزی رساندند متکی شود

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ويژه خبرنامه گويا

هنوز سه روز از انتخاب حسن روحانی نگذشته محافل نظامی و رسانه ای "رهبر" از او می خواهند که حساب خود را از رای دهندگان و سه جریان سبز، اصلاح طلب و میانه رو که در پیروزی او موثر بودند جدا کند. باید دید آیا حسن روحانی می تواند زیر این گونه فشارها که در روزهای آینده گسترده تر نیز خواهد بود مقاومت کند و به مردم و به ائتلافی که موجب پیروزی او در انتخابات شد وفادار بماند؟

از خرداد 76 تا به امروز، با وجود مهندسی ها و دخالت های حاکمیت، هرانتخاباتی همواره نشان داده است که ولی فقیه در میان مردم ایران منزوی است. چنان که مردم در هر بار و هر فرصتی که پیدا کرده اند درهمین انتخابات های مهندسی شده، که هم داور وسط با خامنه ای همکاری می کند و هم دست و پای تیم مردم بسته است، بازهم تیم حاکمیت را با اختلاف زیاد شکست داده اند. مردم همواره به کسی رای داده اند که احساس کرده اند نظراتش از ولی فقیه دورتر از دیگر نامزدها است. اما مقام ولایت و گماشتگان سینه چاک او نه فقط نمی توانند پذیرای این حقیقت ساده باشند، بلکه همیشه با هوچیگری مدعی می شوند که همه آرای به صندوق ریخته شده رای به نظام است و نظام هم البته اسم مستعار خود خامنه ای است. خامنه ای اما اگر رای مردم را ندارد، زور نظامی را دارد. او با در دست داشتن همه اهرمهای نظامی و امنیتی، برگزیده مردم را هرکس که باشد به تمکین کامل فرا می خواند. و البته این هدف را قبل از همه از زبان سخنگویان دستگاه سرکوب و رسانه های حکومتی دنبال می کند.

بدیهی است که شادی ها و شعارهای مردم در جشن شنبه شب خوشایند خامنه ای و نیروها و رسانه های سرکوبگر نبوده اند. آنها بازگشت شادی و امید به خیابانها را مخل امنیت دیکتاتوری می دانند!

فرماندهان نظامی و رسانه های حکومتی از این که مردم در تظاهرات ملی شادمانه پس از انتخابات، بخشی از خواسته های طبیعی خود را تکرار کرده اند عصبانی و بی تاب شده اند. این بی تابی را البته نه فقط در روزنامه جوان (ارگان سپاه پاسداران) بلکه در روزنامه کیهان که بازتاباننده منویات ناب آقای خامنه ای است، نیزهمزمان می توان ردیابی کرد.

آنچه مردم پس از انتخاب روحانی در "جشن پیروزی" مطالبه کردند چیزی جز گوشه ای از خواسته های حداقلی جامعه ایران نیست. مطالباتی مثل "آزادی زندانی سیاسی" موسوی، کروبی، آزاد باید گردند" و برخی از شعارها نیز مثل " سبز به خون نشسته، بنفشه، بنفشه" : "رای مارو دزدیدند، قسطی به ما پس می دن" هرچند مستقیما مطالباتی نبودند، اما به باور و پایبندی مردم به خواسته های جنبش سبز و زنده بودن این جنبش مربوط می شدند. روزنامه جوان ارگان سپاه در شماره روز دوشنبه این هفته از قول نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سازمان بسیج نوشته است: " خواست دشمن در حوزه شادمانی پس از انتخابات پیگیری مباحث ساختار شکنانه و ضد نظام است" این روزنامه در مقاله ای تحت عنوان "شعارهای ساختار شکن از شهرها شنیده می شود" می نویسد:

" به دنبال پیروزی حسن روحانی هواداران رئیس جمهور منتخب در بسیاری از شهرهای کشور به جشن و پایکوبی پرداختند... عده ای با سوء استفاده از شرایط پیش آمده، فضا را برای جوسازی و طرح شعارهای ساختار شکن مناسب دیدند و در برخی خیابان های تهران و نیز دیگر شهرهای بزرگ شعارهایی ساختار شکن همچون "رای مو پس گرفتم، اگرچه دیر گرفتم، "زندانی سیاسی آزاد باید گردد" و "موسوی و کروبی، آزاد باید گردند" شنیده می شود. ارگان سپاه پس از این مقدمات برای رئیس جمهور منتخب تعیین تکلیف کرده و از وی خواسته است حساب خود را از مردمی که به وی رای داده اند جدا کند و حتی بطور ضمنی به وی هشدار داده است که مسوولیت ادامه این تحرکات برعهده روحانی خواهد بود، چرا که او می تواند یکبار و برای همیشه "با یک موضع گیری جدی" به این حرکات خاتمه دهد. جوان می نویسد: "عدم کنترل احساسات هواداران رئیس جمهور منتخب مردم با سوء استفاده عده ای معدود، پتانسیل کشیده شدن به بیراهه را دارد." به نوشته جوان این گونه شعارها "می تواند با یک موضع گیری جدی از سوی حسن روحانی خاتمه یابد." جوان از روحانی می خواهد که با "موضع گیری و تذکر جدی و به موقع" اجازه سر دادن چنین شعارهایی از سوی هواداران خود را ندهد.

همزمان روزنامه کیهان نیز که پس از پیروزی روحانی یک سکوت دو روزه داشت در شماره دوشنبه خود به اضلاع ائتلافی که حسن روحانی را به پیروزی رساند، حمله کرده و بطور ضمنی از اومی خواهد که حساب خود را از هاشمی و خاتمی و "دنباله های فتنه" جدا کند. این روزنامه که قبلا در نخستین اقدام خود سپاسگزاری روحانی از هاشمی و خاتمی را از پیام او سانسور کرده بود در سرمقاله ای تحت عنوان "همراهان ناهمراه" امکان هرگونه تغییر جدی در سیاستهای کلان نظام را خارج از حوزه توانایی رئیس جمهور اعلام کرد و نوشت: "تعیین سیاست های کلی و کلان نظام مطابق اصل 110 قانون اساسی از اختیارات رهبری است. بنابراین برخلاف هیاهوی دشمنان بیرونی و دنباله های داخلی آنها، با انتخاب آقای دکتر روحانی سیاست های کلان نظام تغییری نکرده و نخواهد کرد" کیهان که پیش از انتخابات به شدت به مباحثی که روحانی در مناظره های تلویزیونی بیان کرده بود حمله می کرد و نتیجه حماسه سیاسی 24 خرداد را پیروزی قاطع اصول گرایان می دانست، در این نخستین واکنش خود به پیروزی حسن روحانی نوشته است: " با انتخاب آقای روحانی، سه جریان جبهه اصلاحات، اطرافیان آقای هاشمی رفسنجانی و اصحاب فتنه تلاش گسترده و از قبل پیش بینی شده ای را برای مصادره آرای ایشان به نفع خود آغاز کردند." به ادعای کیهان "آقای روحانی نه فقط مدیون آنها نیست، بلکه مدعیان اصلاحات به ایشان بدهکارند. چرا که آنان در پوشش حمایت از نامزدی آقای روحانی فرصت حضور و خودنمایی در عرصه سیاسی کشور را یافته بودند". در پایان این مقاله کیهان اصلاح طلبان را تهدید به مجازات می کند و می نویسد" حمایت از نامزدی آقای روحانی اگرچه نمی تواند مانع مجازات آنها باشد ولی پوشش مورد اشاره را در اختیارشان گذارده است."

به این ترتیب هنوز سه روز از انتخاب حسن روحانی نگذشته محافل نظامی و رسانه ای "رهبر" از او می خواهند که حساب خود را از رای دهندگان و سه جریان سبز، اصلاح طلب و میانه رو که در پیروزی او موثر بودند جدا کند. اما اگر روحانی بخواهد در فعل و انفعالاتی که جهت گیری های سیاسی جمهوری اسلامی را تعیین می کند موثر باشد و بخواهد با تعامل و همکاری بتدریج رهبر جمهوری اسلامی را به تعدیل سیاستهای داخلی و خارجی راضی کند باید محکم به عواملی که وی را به پیروزی رساندند متکی شود. هرگونه دور شدن او از این تکیه گاه او را به ابزاری کاملا بی اختیار در دست رهبر جمهوری اسلامی تبدیل می کند.

باید دید آیا حسن روحانی می تواند زیر این گونه فشارها که در روزهای آینده گسترده تر نیز خواهد بود مقاومت کند و به مردم و به ائتلافی که موجب پیروزی او در انتخابات شد وفادار بماند؟


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016