جمعه 31 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تحلیل افروغ از انتخابات: ” نه ” مردم اعلام انزجار از ” گفتمان ” جاری است

عماد افروغ جامعه شناس و نماینده اسبق مجلس بر این باور است که مردم در انتخابات ۲۴ خرداد به سیاست های دولت “نه ” گفتند و گفتمان مقابل آن را انتخاب کرند.

وی در خصوص عدم راهیابی لیست حامیان دولت به شوراها گفته است: همان دلایلی که برای پیروزی آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری مطرح است را می توان برای شکست لیست حامیان دولت در شورای شهر تهران ذکر کرد. این نتیجه نشان داد که این دفعه تحلیل ما درست بوده است. در انتخابات ریاست جمهوری مردم بیش از اینکه به شعارها و برنامه های رقبای آقای روحانی “نه ” گفته باشند یک “نه ” به سیاست و برنامه های دولت گفتند. اتفاقا رقبا همان شعارهای آقای روحانی را می دادند همه از گرانی انتقاد می کردند و نسبت به وضعیت موجود منتقد بودند و از برخورد یکه سالارانه رئیس دولت انتقاد می کردند. از سویی همه فقدان استراتژی دولت را معضل بزرگ می دانستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



به گزارش کلمه از گفت و گوی این جامعه شناس با جماران، وی گفته است: وقتی مردم به سیاست ها و رفتارهای دولت که از فقدان استراتژی رنج می برد،”نه ” گفتند طبیعی به نظر می رسد که کاندیداهای مورد حمایت دولت نیز در شورای شهر مورد اقبال قرارنگیرند. “نه “مردم درواقع ابراز انزجار نسبت به سیاست های دولت بود. البته کسی مدعی نیست که در یک مجموعه همه مانند یکدیگر فکر می کردند اما این اصل را نباید فراموش کرد که مردم جواب متملقان و چاپلوسان را در این انتخابات دادند. به عبارت دیگر هر کسی که تملق دولت را گفته باشد یا با مجیز گویی به پست و مقامی دست یافته بود از نظر مردم مردود شد و در این انتخابات مورد اقبال قرار نگرفت.

عماد افروغ بر این باور است که مردم مترصد فرصتی بودند که احساس انزجار خود را نسبت به سیاست های دولت اعلام کنند به همین دلیل در انتخابات شورای شهر و ریاست جمهوری کسی که مشی اعتدال را به عنوان گفتمان خود اعلام کرده بود از سوی مردم مورد اقبال قرار گرفت. از سویی همان مردمی که مشی اعتدال را انتخاب کرده بودند به کاندیداهای رای دادند که هیچ نسبتی با گفتمان دولت نداشتند. در نهایت می توان گفت رای مردم انتخابات ۹۲ “نه ” به سیاست های دولت بود و مردم با تمام وجود انتقاد خود را نسبت به سیاست های دولت اعلام کردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016