شنبه 1 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

طی خردادماه سال جاری ١٢ کارگر کُرد بر اثر حوادث کار قربانی شده‌اند

کوردستان ميديا: حوادث ناشی از کار به دليل نبود ايمنی در کارگاه‌ها و عدم ايجاد ايمنی برای کارگران در محيط کار از سوی کارفرمايان، طی خردادماه سال ١٣٩٢، باعث شده است که ١٢ کارگر کُرد زخمی و يا جان خود را از دست دهند.

به گزارش وب‌سايت کُردستان ميديا و با استناد به آماری که از سوی اين وب‌سايت به ثبت رسيده است، حوادث کار در کُردستان ايران در خردادماه سال جاری افزايشی سرسام‌آور داشته و طی خردادماه ١٣٩٢، دوازده کاگر کُرد زخمی و يا جان خود را از دست دادەاند.

در ميان تلفات حوادث کار که کارگران کُرد دچار آن شدەاند ٨ تن جان خود را از دست دادە و ٤ تن نيز زخمی شدەاند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روز جمعه سوم خردادماه "فريدون شهبازی" کارگر کارخانه چرم‌سازی قورق، در حين کار دچار برق گرفتگی شد و پس از انتقال به بيمارستان توحيد سنندج جان باخت.

اين کارگر ٢٥ ساله و متاهل کُرد که هنوز مدت يک سال از صدور بيمەاش نگذشته بود، پس از دچار شدن به حادثه و انتقال به بيمارستان بعثت سنندج، جان خود را از دست داد.

مورخه چهارم خردادماه ١٣٩٢ نيز، يک کارگر جوان ساکن روستای "قورق" از توابع بخش "موچش" کامياران که در کارخانه خوراک دام و طيور در روستای محل زندگيش مشغول به کار بود بر اثر برق گرفتگی جان خود را از دست داد.

اين حادثه به دليل رعايت نکردن موازين ايمنی و فراهم نکردن محيطی ايمن از سوی پيمانکاران، مالکان و مهندسين اتفاق افتاد.

حادثه ناشی از کار در شهرستان پاوه، مورخەی چهارم خردادماه جان يک کارگر ديگر کُرد به نام "بختيار شاه‌ويسی" را گرفت و دو کارگر ديگر نيز به شدت زخمی شدند.

اين سه کارگر کُرد در پاوه به دليل عدم وجود ايمنی دچار حادثه شدند.

از ديگر سو و در يکی از روستاهای پيرانشهر مورخەی هشتم خردادماه، پارگی تسمە در کارگاه سفال‌پزی باعث ايجاد حادثه در اين کارگاه شد و بر اثر آن ٣ تن قربانی شدند.

در اين حادثه يک کارگر به نام "ابوبکر رحمانی" جان خود را از دست داده و دو کاگر ديگر نيز به نامه‌های "مسعود مرادی" و علی مرادويسی" به شدت زخمی شدند.

در ادامه حوادث کاری در کُردستان ايران، يک کارگر کُرد به نام "مظفر بکری" روز جمعه ۱۵ خرداد، حين انجام کار در شهر پاوه جان خود را از دست داد.

اين کارگر بر اثر فشار کار دچار بی‌هوشی شده و از ارتفاع به پايين سقوط کرد و پس از انتقال به يکی از مراکز درمانی کرمانشاه، جان خود را از دست داد.

بيست و ششم خردادماه نيز يک دانش‌آموز سنندجی به نام "سيروان احمدی" که مشغول کار ساختمان‌سازی بود به دليل سقوط از ارتفاع، جان خود را از دست داد.

اين دانش‌آموز دبيرستانی که تنها ١٧ سال سن داشت به دليل وضعيت نامناسب اقتصادی مشغول کار شدە بود.

همچنين بيست و نهم خردادماه، بر اثر واژگونی لودر در کارخانه شن و ماسه در نزديکی سد گاران مريوان، "نادر الماسی" راننده لودر جان خود را از دست دادە است.

اين حادثه به دليل نقص فنی دستگاه و عدم توجه کارفرمايان به وقوع پيوست.

از سويی ديگر در اواخر خردادماه نيز يک جوان ٢٢ ساله کرد که در يکی از کارواش‌های سنندج مشغول کار بود دچار برق گرفتگی شد و جان خود را از دست داد.

اين کارگر کرد که فرهاد کريمی نام داشت مدت سه سال نيز سابقه کار داشت.

با توجه به اين گزارش طی خردادماه سال جاری، در شهر پاوه ٤ کارگر به دليل حوادث کار قربانی شدەاند که دو تن از آنان جان خود را از دست دادند. از اين لحاظ پاوه نسبت به ديگر شهرهای کُردستان ايران در رتبەی اول جای گرفتە است.

بعد از پاوه، پيرانشهر با ٣ قربانی دومين شهری بود که بيشترين تلفات ناشی از حوادث کار را داشتە است.

لازم به ذکر است اين آمار نسبت به مشابه سال گذشته افزايش يافته است.

حوادث کار در ايران به دليل عدم وجود و رعايت ايمنی در حين کار اتفاق می‌افتند و کارفرمايان و ديگر مسئولين رژيم و نهادهای ذيربط در اين رابطه هيچ‌گونه اقدامی انجام نداده و نسبت به ان بی‌توجه هستند و هر ساله شمار زيادی از کارگران جان خود را از دست می‌دهند.

گزارش/ هيبت کامرانی‌پور


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016