دوشنبه 3 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گمرک ایران: کاهش ۳۳ درصدی واردات؛ آسیا بزرگترین شریک تجاری

راديو فردا ـ گمرک ایران در تازه‌ترین آماری که منتشر کرده، از کاهش چشمگیر واردات ایران در دو ماهه اول سال ۹۲ خبر داده است؛ این در حالی است که صادرات کشور نیز حدود ۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

این گزارش ۲۰۸ صفحه‌ای می‌گوید که واردات ایران در مدت یاد شده نسبت به سال گذشته ۳۲٫۴۷ درصد کاهش یافته است و از ۸ میلیارد و ۴۳۰ میلیون دلار به ۵ میلیارد و ۶۹۲ میلیون دلار سقوط کرده است.

ارزش صادرات غیرنفتی ایران (به علاوه میعانات گازی) در ماه‌های فروردین و اردیبهشت نسبت به واردات ۴۴۵ میلیون دلار بیشتر است؛ به عبارتی برای نخستین بار صادرات غیرنفتی ایران بر واردات کشور پیشی گرفته است.

با این همه اگر میعانات گازی (نوعی نفت خام سبک که از میدان‌های گازی تولید می‌شود) را که ارزش صادرات آن در دو ماهه اول نسبت به زمان مشابه آن در سال گذشته حدود ۱۱ درصد کاهش یافته و به یک میلیارد و ۲۳۹ میلیون دلار افت کرده را از اقلام صادراتی حذف کنیم، تراز تجارت خارجی ایران در فروردین و اردیبهشت ماه منفی ۷۹۴ میلیون دلار است.

در این میان ۹ قلم از ۱۰ کالاهای مهم صادراتی ایران مربوط به صادرات مواد نفتی بوده است و کل صادرات پتروشیمی ایران در این دو ماه یک میلیارد و ۷۱۷ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه در سال ۹۱ حدود ۴٫۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

به عبارتی، میعانات گازی و محصولات نفتی ۴۸٫۲ درصد از کل صادرات غیر نفتی ایران را تشکیل داده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آسیا بزرگترین شریک تجاری ایران

بر اساس گزارش گمرک، در دوره یاد شده حدود ۹۱ درصد از صادرات غیر نفتی ایران به کشورهای آسیایی بوده است؛ این در حالی است که صادرات ایران در دو ماهه اول سال جاری نسبت به سال قبل به اروپا حدود ۱۵ درصد و به آمریکا بیش از ۶۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

افزایش صادرات به آفریقا

برپایه آمار گمرگ، صادرات ایران به آفریقا تا ۶۳ درصد افزایش یافته، با این همه قاره آفریقا تنها سهم ۴٫۴ درصدی در واردات محصولات غیر نفتی از ایران دارد.

افزایش صادرات به چین و هند

در بازه زمانی یاد شده میزان صادرات ایران به چین (۱٫۱۲۴ میلیارد دلار) حدود ۴۹ درصد و به هند (۳۲۸میلیون دلار) حدود ۳۱٫۵ درصد افزایش یافته است.

در قسمت دیگری از این گزارش که مختص ماه اردیبهشت است، گفته می‌شود که صادرات ایران در اردیبهشت به کشور چین حدود ۱۱۴ درصد و به هند حدود ۱۰۵ درصد افزایش یافته است.

صادرات هند به ایران نیز در ماه اردیبهشت نسبت به سال گذشته تا سه برابر افزایش یافته است.

در زمینه واردات، ۶ قلم از ۱۰ کالای اصلی وارداتی مخصوص محصولات کشاورزی بوده است.

افزایش ۱۵۹ درصدی واردات برنج

ایران در دوماهه اول سال جاری ۳۵۹ میلیون دلار برنج وارد کرده که نسبت به دور مشابه سال گذشته افزایشی ۱۵۹ درصدی نشان می‌دهد.

افزایش ۱۶۲ درصدی واردات کنجاله

واردات کنجاله با ۱۶۲ درصد افزایش به ۳۲۸ میلیون دلار رسیده و واردات گندم با ۳۱ درصد کاهش به ۲۹۳ میلیون دلار رسیده است.

مقام‌های ایرانی همچنین تایید کرده‌اند که خرداد ماه سال جاری نیز ۶۰۰ هزار تن گندم از اروپا خریده‌اند که به گزارش رویترز ارزش آن ۳۵۰ میلیون دلار است.

کاهش کل واردات از آسیا و اروپا

در مجموع طی دو ماه اول سال ۷۳٫۵ درصد از کل واردات ایران از کشورهای آسیایی (با ۳۰٫۵ درصد کاهش) و ۲۵ درصد از کشورهای اروپایی (با ۳۷٫۵ درصد کاهش) بوده است.

افت چشمگیر صادرات خودرو

نکته مهم دیگر در تجارت خارجی ایران افت چشمگیر صادرات خودرو در دوماهه اول سال جاری نسبت به دور مشابه در سال ۹۱ است. ایران در فروردین و اردیبهشت تنها ۱۰۰۶دستگاه خودرو صادر کرده است، در حالی که سال گذشته حدود ۶۶۰۰ دستگاه خودرو صادر کرده بود.

ایران در دو ماهه اول سال جاری ۳۵۸۰ دستگاه خودرو سواری به ارزش ۹۳ میلیون دلار نیز وارد کرده است.

بر اساس این گزارش، میانگین قیمت هر خودروی سواری وارداتی طی دو ماهه نخست سال ۱۳۹۲ نزدیک به ۳٫۳۴ برابر هر خودروی صادراتی بوده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016