پنجشنبه 26 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

واردات برنج ۵۷‌ درصد افزايش يافت

روزنامه بهار ـ واردات برنج در نخستين ماه سال‌جاری با افزايش ۵۷/۵‌درصدی به ۱۱۳‌هزار تن رسيد.

واردات برنج شتاب می‌گيرد تا ذخاير کشور تکميل شود. اين تعبيری است که دولتی‌ها از افزايش واردات دارند و اين اقدام را راهی برای اطمينان خاطر از تامين برنج مورد نياز بازار می‌دانند. نياز سالانه به واردات کمتر از ۹۰۰‌هزار تن است و واردات سالانه بيش از يک‌ميليون تن؛ وارداتی که در سال گذشته به يک‌ميليون و ۳۰۰‌هزار تن رسيد تا صدای توليد‌کنندگان به آسمان رود. بر همين اساس سال گذشته واردات برنج به کشور از نظر وزنی ۱۴/۹۶‌درصد کاهش يافت اما از نظر ارزشی با رشد ۴/۲۱‌درصدی مواجه شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


براساس اين گزارش برنج در سال گذشته از نظر ارزشی سهمی معادل ۲/۰۳درصد از کل واردات کشور را به خود اختصاص داد. هند اصلی‌ترين مبداء واردات برنج ايران در سال ۱۳۹۱ بود. به‌طوری که سهم اين کشور از واردات برنج ايران از نظر وزنی و ارزشی به ترتيب به ۶۷/۴۶ و ۷۲/۰۶درصد رسيد. در سال قبل حدود ۸۷۰‌هزار تن برنج به ارزش تقريبی ۹۴۳‌ميليون دلار از هند وارد ايران شد. امارات و پاکستان نيز به ترتيب از نظر وزنی ۱۳/۱۵ و ۱۰/۴۵‌درصد از واردات برنج ايران را به خود اختصاص دادند.

۸/۹۴‌درصد از واردات برنج ايران در سال گذشته نيز از طريق ديگر کشورها انجام شد. براساس اين گزارش دليل افزايش واردات برنج از هند چيزی نيست جز تحريم‌های بين‌المللی و قفل شدن سيستم نقل و انتقال پول برای تجار ايرانی در بازارهای جهانی. اين در حالی است که هند به واسطه خريد نفت از ايران و بدهی انباشته‌شده مبادلات تجاری خود با ايران را افزايش داده است. اين اتفاق موجب شده است تا تقاضای بالای ايران برای بعضی از محصولات هندی از جمله برنج باسماتی، افزايش قيمت اين محصولات در هند را در پی داشته باشد. بر همين اساس ايران و هند در ژوئن سال گذشته مکانيسمی را برای نقل و انتقالات مالی بين خود تعريف کردند تا با اين کار ضمن دور زدن تحريم‌های غرب بتوانند به مبادلات تجاری خود در حوزه‌های محصولات کشاورزی و غذايی به‌ويژه برنج، سويا و محصولات پتروشيمی ادامه دهند. اين تفاهم و سازوکار جديد موجب شد تا واردات بی‌رويه محصولات هندی و به‌طور خاص برنج در اولويت قرار گيرد.

براساس تازه‌ترين آمار گمرک ايران در فروردين ۱۳۹۲ ارزش واردات برنج به کشور نيز با افزايش ۱۰۱/۷۸درصدی نسبت به مدت مشابه در سال قبل به ۱۳۱‌ميليون دلار رسيد. برنج در مدت‌زمان يادشده سهمی معادل ۶/۴درصد از کل واردات کشور را به خود اختصاص داد. همچون سال گذشته هند، امارات و پاکستان مبادی اصلی واردات برنج به کشور در فروردين امسال بودند. به‌طوری که ۶۲‌درصد از واردات برنج از هند، ۲۳‌درصد از امارات و هفت‌درصد از طريق پاکستان انجام شد. اواخر فروردين سال‌جاری وال‌استريت‌ژورنال به نقل از فعالان تجاری گزارش داد که تقاضای بالای ايران باعث افزايش شديد قيمت برنج باسماتی شده است. ايران و هند در ژوئن سال گذشته مکانيسمی را برای نقل و انتقالات مالی بين خود تعريف کردند تا با اين کار ضمن دور زدن تحريم‌های غرب بتوانند به مبادلات تجاری خود در حوزه‌های محصولات کشاورزی و غذايی به‌ويژه برنج، سويا و محصولات پتروشيمی ادامه دهند. افزايش تقاضای ايران برای خريد برنج هندی به هند کمک می‌کند تا بار ديگر جايگاه خود را به عنوان بزرگ‌ترين صادرکننده برنج در دنيا تثبيت کند؛ جايگاهی که هند و تايلند برای گرفتن آن با يکديگر رقابت نزديکی دارند. برنج باسماتی سهمی ۲۰‌درصدی از کل ارزش صادرات برنج هند را به خود اختصاص داده است. اين در حالی است که ايران واردکننده تقريبا يک‌سوم از کل برنج باسماتی صادراتی هند است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016