پنجشنبه 6 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آغاز اجرای برنامه پزشک خانواده در تهران از شنبه

• وزير بهداشت در حالی امروز از آغاز اجرای برنامه پزشک خانواده در تهران از شنبه خبر داد که معاون وزير رفاه که در جلسه حضور داشت از اجرای اين برنامه در تهران اظهار بی اطلاعی کرد.

خبرگزاری فارس: آغاز اجرای برنامه پزشک خانواده در تهران از شنبه

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، محمد حسن طريقت منفرد،امروز در يک نشست خبری که در دفتر وزير بهداشت با حضور مجتبی علايی، معاون رفاه اجتماعی وزير کار، رفاه و تأمين اجتماعی در حالی که کمتر از دوماه از زمان کار دولت دهم باقيمانده است، از آغاز اجرای برنامه پزشک خانواده در تهران خبر داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: قرار بود اجرای اين برنامه در تهران از ابتدای امسال شروع شود اما به علت تأمين نشدن اعتبار آن به عقب افتاد. تا اينکه چند روز پيش پس از تصويب بودجه، دولت ۲ هزار ميليارد تومان برای اجرای اين برنامه اختصاص داد و اکنون ۲نهم اين اعتبار يعنی حدود ۴۰۰ ميليارد تومان به وزارت بهداشت پرداخت شده و زمينه برای اجرای اين برنامه فراهم شده است.

وزير بهداشت ادامه داد: پيش از اين اجرای اين برنامه در ۹ استان آغاز شده است و اعتبار لازم برای اجرای سه ماهه اين برنامه به اين استانها پرداخت شده است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره شيوه اجرای اين برنامه در تهران و اينکه آيا پزشکان خانواده فقط ويزيت می کنند يا فعاليتهای بهداشتی و سلامت نگر هم دارند، توضيح داد: اجرای برنامه پزشک خانواده ۴ الزام دارد، اول اينکه اجرای اين برنامه مبتنی بر سرانه است که به عنوان روش اجرا نهايی شده است. دوم تدوين گايدلاينهای پزشک خانواده است که تاکنون کتاب اولين راهنمای درمان حاوی ۴۰ گايد لاين منتشر شده و کتاب دوم نيز که حاوی ۵۰ گايدلاين است طی روزهای آينده منتشر می شود.

وی افزود: الزام سوم وجود منابع کافی است که تأمين شده است و الزام چهارم، تهيه مسير اجرای اين برنامه است که مشخص شده است.

وزير بهداشت گفت: از همين امروز سايت ۱۵۹۰.ir باز است و با فراخوانی که برای جذب پزشکان خانواده اعلام می شود، پزشکان می توانند ثبت نام کنند و در مرحله بعد از آنها برای ارائه مدارک و مشخص کردن محل فعاليتشان دعوت می شود.

وی ادامه داد: برای اجرای پزشک خانواده در تهران با احتساب حداکثر ۲ هزار نفر جمعيت برای هر پزشک، به حدود ۸ هزار پزشک خانواده نياز داريم در حالی که بيش از ۲۴ هزار پزشک عمومی در تهران هستند بنابراين از نظر پزشک مشکل نداريم.

وزير بهداشت افزود: از روز شنبه بعد از ثبت نام پزشکان، مردم نيز با اطلاع رسانی از طريق سايت پزشک خانواده و رسانه ها از مراکز ارائه دهنده خدمات پزشک خانواده در بخش دولتی و غير دولتی مطلع می شوند و می توانند برای انتخاب پزشک خانواده خود و ويزيت پايه مراجعه کنند.

وی گفت: نحوه پرداخت حقوق پزشکان در اين برنامه خارج از بيمه هاست و از طريق ستاد اجرايی برنامه پزشک خانواده متشکل از نماينده وزارت بهداشت، نماينده بيمه ها، نماينده استانداری و نماينده فرمانداری با تأمين اعتبار از طريق معاونت نظارت و برنامه ريزی رياست جمهوری اجرا می شود و هدف از اين تغيير نحوه پرداخت اين است که اين پول صرف جبران بدهی بيمه ها به وزارت بهداشت نشود و اجرای کار تسريع شود.

اعلام اجرای اين برنامه در وزارت بهداشت در حالی بود که مجتبی علايی، معاون رفاه اجتماعی وزير کار، رفاه و تأمين اجتماعی که بيمه های کشور زير مجموعه کاری اوست در همين جلسه گفت: بنده در اين جلسه به عنوان مهمان دعوت شدم و قرار نبود نشست خبری باشد، اعلام کردند که می خواهند در مورد پرونده الکترونيک سلامت در اينجا اطلاع رسانی شود و بنده به عنوان معاون وزير رفاه از شروع اجرای برنامه پزشک خانواده در تهران خبری نداشتم.

وی گفت: البته طبق توافقنامه ای که فروردين امسال با وزارت بهداشت داشتيم،اعلام کرديم که اگر بودجه و منابع اجرای اين برنامه فراهم شود و به شرطی که وزارت بهداشت مطالبات معوقه خود از بيمه ها را که حدود ۱۵۰۰ ميليارد تومان است طلب نکند، آماده همکاری برای اجرای اين برنامه حتی در تهران هستيم.

در ادامه اين نشست، وزير بهداشت و برخی مسئولان اين وزارتخانه به پرسشهای خبرنگاران در مورد نحوه اجرای اين برنامه در تهران پاسخ دادند که در مواردی بر ابهام نحوه اجرای آن با توجه به اختلاف نظرها افزوده شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016