جمعه 14 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هاشمی رفسنجانی: امریکای ها نباید به بهانه های مختلف تحریم ها را گسترش دهند

آیت الله هاشمی رفسنجانی شرایط کنونی کشور را فرصتی بی نظیر برای نخبگان سیاسی و مدیران باتجربه کشور در راه رسیدن به اهداف متعالی نظام اسلامی دانست.

به گزارش ایلنا، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بعد از ظهر امروز با بیان این مطلب در دیدار جمعی از فعالان سیاسی دانشگاه های مشهد و اصولگرایان و اصلاح طلبان میانه رو استان خراسان و همچنین مدیران آستان قدس رضوی گفت: شرایط به وجود آمده، فرصت مناسبی است تا بدور از افراط و تفریط و با همدلی و تدبیر مشکلات موجود مرتفع شود.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به ظرفیت های بالای جوانان و دانشجویان کشور اظهار داشت: توانمندی های بسیار خوبی که در شما جوانان و نخبگان کشور سراغ دارم آن را نقطه قوت و افق روشنی برای خدمت به کشور و مردم دانسته و مطمئنا با اهتمام شما، آینده ای بهتر از گذشته پیش رو خواهیم داشت.

آیت الله هاشمی رفسنجانی رأی قاطع مردم به اعتدال و جلوگیری از تندروی و افراطی گری در این انتخابات را نتیجه عملکرد نامطلوب و شعارهای بی محتوایی دانست که جامعه را دچار مشکلات عدیده ای کرده است.

ایشان تصریح کرد: حماسه انتخابات 24 خرداد یک رویداد استثنایی و عجیب است که نکته مهم آن، هوشیاری و بیداری مردم و هدایت و تدبیر رهبری است و نشان داد که مردم ما در سراسر کشور از جمله روستاها و شهرها با هوشیاری وارد انتخابات شدند و به نامزد مورد نظر خود رأی دادند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان این مسئله که در دنیا کشوری را سراغ نداریم که مردم آن با وجود تبلیغات خارجی و القای منفی مبنی بر مایوس کردن آنان برای حضور، بازهم با جدیت و هوشیاری وارد عرصه انتخاب شوند، تصریح کرد: من نمونه چنین حالتی را قبل از انقلاب هم در مردم مشاهده کردم، بطوری که در سال 40 آغاز و بارها تکرار و با تمام فراز و نشیب های موجود، حرکت 15 خرداد 1342 منجر به پیروزی انقلاب اسلامی با آن ابعاد گسترده شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: وجود بسترهای لازم از جمله زیرساخت های موجود و بویژه پیشرفت های علمی و صنعتی، دو دهه گذشته این انتظار را در مردم بوجود آورد که باید با زندگی بهتری روبرو شوند نه اینکه در یک مدت کوتاهی ارزش پول ملی کاهش یافته و قدرت خرید مردم به پایین ترین و نگرانی های مردم به بالاترین حد خود برسد. لذا مردم با این انتخاب امیدوارند که با تدبیر، عقلانیت و اعتدال موانع پیش رو را کنار گذاشته تا آنچه که شایسته ایران است تحقق پیدا کند.

وی افزود: امریکای ها نباید به خود اجازه دهند تا به بهانه های مختلف تحریم ها را گسترش داده و علاوه بر اعمال نفوذ در سازمان ملل از طریق کنگره نیز ما را تحت فشار قرار داده و هر روز قطع نامه یا مصوبه جدیدی علیه ایران صادر کند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: ما در شرف تحولات عظیم سیاسی و اجتماعی قرار داریم که لازمه اش حمایت و همدلی مردم است و شما نخبگان، دانشگاهیان و متفکران که سطح بالاتری از مراتب فکری و علمی دارید، بهتر می توانید آرای مردم را تفسیر و وضع موجود را برای اقشار مختلف تشریح کنید و مسئولان موظف هستند راه را برای تحقق خواسته های مردم مهیا کنند.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام علی عسگری، مهندس امینی و خانم سلجوقی به نمایندگی از حضار با تشریح روند برگزاری انتخابات اظهار داشتند: خردورزی، تدبیر، اعتدال و امید، گفتمان رایج این انتخابات بود که سالها مهجور مانده و در حوزه گفتمان عمومی، سیاسی و فرهنگی خلا آن احساس می شد.

واقعیت این انتخابات بازگشت اعتماد و اطمینان مردم به روحانیت است

عضو خبرگان رهبری افراط و تندروی ها را نه تنها برای جامعه بلکه برای دین نیز مضر دانست و تاکید کرد:همه باید با زنده نگه داشتن امید به آینده در بین آحاد جامعه، با اقدامات صحیح خوشحالی مردم را تداوم بخشیم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به فشار های وارده از سوی آمریکا و غربی ها در گسترش تحریم ها گفت: برخی سیاست های غلط کشور را با مشکلاتی روبرو ساخت که باید با تعاملی سازنده با دنیا، آنها را تبدیل به فرصت نماییم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به ناکامی تلاش رسانه های غربی در القای فرمایشی بودن انتخابات و تاثیر گذار نبودن آرای مردم گفت: حضور بیش از 72 درصد از مردم در انتخابات نمونه ای از دموکراسی است که توانست ظرف دو هفته تبلیغات چنین انتخابات سالم و آبرومندی را برگزار کند بطوری که حتی مغرضان نیز به این حضور گسترده اعتراف نمودند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مردم با اکثریت آرا فردی را انتخاب کردند که علاوه بر تحصیلات فقهی دارای دکترای حقوق، سابقه طولانی و ارزشمندی در مراکز حساسی از جمله شورای امنیت ملی، پدافند هوایی، مجلس خبرگان و مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع داشته است و واقعیت این انتخابات بازگشت اعتماد و اطمینان مردم به روحانیت است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی سپس به تشریح اوضاع منطقه بویژه عراق، افغانستان، لبنان، سوریه، مصر و القاعده پرداخت و گفت: یکی از ضرورت های جهان اسلام حفظ وحدت همه جانبه ای است که در دیدار با آیت الله العظمی سیستانی نیز مورد تاکید ایشان قرار گرفت.

عضو خبرگان رهبری در پایان با اشاره به نزدیکی ماه مبارک رمضان، ماه رحمت، برکت و مغفرت، حضور روحانیون در شهر ها و روستاها، ضرورت تقویت و امید بوجود آمده در اقشار مختلف مردم را مورد تاکید قرار داد و گفت: با تکیه بر عقل و اعتدال می توانیم همه مشکلات را پشت سر بگذاریم.

در ابتدای این دیدار آیت الله واعظ طبسی تولیت آستان قدس رضوی و نماینده ولی فقیه در استان ضمن خیر مقدم به حضار به تشریح مسائل بین المللی پرداخت.ُ

اوضاع امروز سوریه حاصل افراط و تفریط‌های تفرقه آمیز است

وی با اشاره به مذاکرات به عمل آورده با مقامات عربستان در سفر عمره چند سال قبل خود گفت: در آن سفر پس از مذاکرات طولانی با ملک عبدالله موافقت شد تا کمیسیون‎های مشترکی تشکیل و کمیته ویژه‎ای متشکل از علمای فرق مختلف مسئول بررسی و حل اختلافات مذهبی و عملی امت اسلام شوند تا بتوانیم گام‎های مثبتی در جهت تشکیل امت واحده اسلام و رسیدن به راه حل‎های مشترک برسیم که به علت عدم پیگیری مسکوت ماند.

عضو خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه اهل سنت همانند برادران شیعه در صحنه‎های علم، عمل، اخلاق، تعهد و مسئولیت‎پذیری درخشیده‎اند، گفـت: حضور موثر در عرصه‎های ملی از جمله شرکت در انتخابات، وظیفه‎ای است که برادران اهل سنت ما همیشه به خوبی آن را ایفا کرده و نمونه آن خلق حماسه سیاسی در انتخابات اخیر بوده است.

وی با نفی تنگ نظری و کوته فکری‎‌ها افزود: هموطنان اهل سنت خیرخواهانی هستند که باید به مشکلات آنان رسیدگی شود و این فرصت به آن‌ها داده شود تا همسان با دیگران به جامعه خدمت کرده و تأثیرگذار باشند.

هاشمی‌رفسنجانی آفات امروز جامعه اسلامی که هر روز نیز تشدید می‌‎شود را اختلاف مذهبی بین شیعه و سنی دانست و تصریح کرد: بشر برای یک هدف آفریده شده و آن ایمان به خداوند متعال است، همانطور که قرآن کریم امت اسلام را امت واحده خوانده است.

این مقام مسئول با اشاره به مشاوره‎های حضرت علی (ع) در صدر اسلام، آن را الگوی مناسبی برای مشارکت تمامی نخبگان و علمای فریقین در رفع اختلافات دانست و گفت: نباید وارد بحث‎هایی شویم که ثمره عملی ندارد، به طوری که امروزه شاهد وقایعی هستیم که پایان معلومی نداشته و تنها در جهت منافع معاندان اسلام است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به حضور حداکثری اهل سنت در انتخابات اخیر ابراز داشت: این انتخابات، بیانگر پیروزی ملتی است که از جدال‎‌ها و تخریب‎های سیاسی خسته شده و تنها در پی اقداماتی هستند که باری از روی دوش آنان بردارد؛ لذا مشارکت ۸۵ درصدی در بعضی مناطق سنی نشین بیانگر میزان علاقه‎مندی آنان به نظام اسلامی و حاکمیت تفکر اعتدال است.

هاشمی‌رفسنجانی از اقدام بزرگ آیت‌الله بروجردی در تأسیس دارالتقریب بین ایران و مصر یاد کرد و افزود: قدم‎هایی که این مرجع عالی قدر در جهت رفع اختلاف بین شیعه و سنی برداشتند، به حق اقدام بزرگی بود.

وی افزود: از لحاظ مبانی قرآنی و سنت پیامبر اکرم (ص) و نیز از جهات اخلاقی و انسانی، مباح دانستن خون مسلمان و سایر برداشت‎های نادرست از دین، جایز نیست.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه باید شرایط زندگی اهل سنت را به گونه‎ای فراهم آوریم که الگویی برای سایر کشورهای اسلامی باشد، گفت: شما برادران اهل سنت نیز همگام با سایر شهروندان، دارای خواسته‎های عمومی هستید که باید به آن‌ها رسیدگی شود.

در ابتدای این دیدار، دکتر جلیل رحیمی به نمایندگی از علما، ائمه جمعه، اساتید حوزه و دانشگاه و فعالان سیاسی و بلوچ‎های اهل سنت مقیم خراسان ضمن اشاره به اینکه بزرگان اهل سنت از سکوت و صبر شما درس بزرگی آموختند، خواستار جلوگیری از اعمال سلیقه‎های شخصی در عرصه‎های مختلف شد.

وی همچنین با ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و مشکلات مربوط به جامعه اهل سنت به ویژه مرزنشینان، خواستار توجه به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های آنان شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016