جمعه 14 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ارتش مصر: اجازه برگزاری راهپیمایی مسالمت‌آمیز را می‌دهیم

به گزارش بی بی سی فارسی، در آستانه تظاهرات روز جمعه هواداران محمد مرسی رئیس جمهوری برکنار شده مصر، ارتش این کشور می گوید که حق تظاهرات صلح آمیز را تضمین می کند.

پیشتر ارتش مصر علیه رهبری گروه اخوان المسلمین، که آقای مرسی عضو آن است، وارد عمل شد.

آقای مرسی و همچنین شماری از چهره های ارشد این گروه اسلامگرا در بازداشت به سر می برند. ارتش همچنین در جستجوی صدها نفر از اعضای دیگر این گروه است.

عدلی محمود منصور قاضی ارشد دادگاه قانون اساسی مصر به عنوان رهبر موقت این کشور سوگند یاد کرده است.

او قول داده است براساس "اراده واقعی مردم" انتخابات برگزار کند.
روز پنجشنبه جهاد الحداد سخنگوی اخوان المسلمین در کنفرانسی خبری از رد "کودتای ارتش" سخن گفت و خواستار آزادی فوری محمد مرسی و سایر بازداشتی ها شد.

از سوی دیگر فرماندهی ارتش در بیانیه ای در وبسایتش در فیسبوک گفت که "علیه هیچ جناح یا جریان سیاسی دست به اقدامات خودسرانه" نخواهد زد و حق اعتراض را تا زمانی که امنیت ملی را تهدید نکند تضمین خواهد کرد.
در این بیانیه آمده است: "تظاهرات صلح آمیز و آزادی بیان از حقوق تضمین شده همه افراد است، حقی که مصری ها به عنوان یکی از دستاوردهای انقلاب باشکوه خود کسب کرده اند."

پیشتر از قول چهره های ارشد اخوان المسلمین و شاخه سیاسی آن، حزب آزادی و عدالت، نقل شده بود که با مراجع تازه قدرت کار نخواهند کرد اما دست به سلاح نخواهند برد و پیروان خود را هم تشویق به این کار نخواهند کرد.
تلاطم در مصر پس از چند روز تجمع های گسترده علیه آقای مرسی و اخوان در اعتراض به آنچه دنبال کردن یک دستور کار اسلامی و ناکامی در رسیدگی به مشکلات اقتصادی خوانده می شود روی می دهد.

حدود ۵۰ نفر از زمان شروع ناآرامی ها در روز یکشنبه کشته شدند و خبرنگاران می گویند که نگرانی در مورد رویارویی گروه های هوادار و مخالف مرسی همچنان ادامه دارد.

ائتلافی از احزاب اسلامی – ائتلاف ملی در حمایت از مشروعیت – خواستار اعتراض انبوه پس از نماز جمعه این هفته در محکومیت اقدامات ارتش شده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جهاد الحداد سخنگوی اخوان المسلمین پیشتر به بی بی سی گفت که آقای مرسی تحت بازداشت خانگی در آمد و "کل تیم ریاست جمهوری" در بازداشت است.
ارتش گفت که آقای مرسی که اولین رئیس جمهور مصر بود که در یک انتخابات آزاد برگزیده می شد "از برآوردن خواسته های مردم بازمانده".
عصام الحداد پدر جهاد الحداد که دستیار ارشد آقای مرسی است و سعد الکتاتنی رهبر حزب آزادی و عدالت در میان بازداشت شدگان هستند.
پنجشنبه بعد از ظهر مقام هایی که از آنها نام برده نشد گفتند که محمد بديع رهبر اخوان نیز بازداشت شد.

همچنین گزارش می شود که حکم جلب ۳۰۰ عضو دیگر این گروه صادر شده است.

بعضی از بازداشت شدگان از جمله آقای مرسی به "توهین به قوه قضاییه" متهم شده اند و دفتر دادستانی عمومی به خبرگزاری فرانسه گفت که حکم ممنوعیت سفر ۳۵ عضو ارشد اخوان صادر شده است.

پخش برنامه های چندین ایستگاه تلویزیونی نزدیک به اخوان نیز قطع شده است و گفته می شود که یک چاپخانه دولتی از چاپ یک روزنامه حزب آزادی و عدالت خودداری می کند.

نیروهای امنیتی به دفتر الجزیره در مصر یورش برده اند و خدمه آن را بازداشت کرده اند؛ اقدامی که شبکه ماهواره ای الجزیره محکوم کرده.
گروه حقوق بشر عفو بین الملل این اقدامات را "ضربه ای به آزادی بیان" خوانده است.

روز پنجشنبه جت های جنگنده در آسمان آلوده قاهره با دود ردی از چند قلب به جا گذاشتند که نشانه جشن پیروزی در پی برکناری محمد مرسی بود.
اما در سراسر شهر هواداران سرخورده اخوان در اعتراض به آنچه خیانت به فرآیند دموکراتیک می دانند تحصن کردند.

"روح انقلابی"

آقای منصور از اخوان هم دعوت کرد در ساختن کشور شرکت کنند
آقای منصور برای به عهده گرفتن کفالت ریاست جمهوری سوگند یاد کرد و قول داد که "روح انقلابی" که باعث برکناری حسنی مبارک در سال ۲۰۱۱ شد را حفظ کند.

او گفت که انتخابات تازه "تنها راه پیش رو" است اما نگفت که چه زمانی برگزار خواهد شد.

او همچنین گفت که اخوان "بخشی از این مردم" هستند و "به مشارکت در ساختن کشور" دعوت می شوند.

رویدادها در مصر باعث دو دستگی در افکار عمومی جهان شده است. آمریکا، بریتانیا و سازمان ملل از جمله ابراز نگرانی کرده اند و خواستار بازگشت فوری به حکومت غیرنظامی شده اند.

سایر کشورها از جمله ترکیه و تونس در محکومیت شیوه برکناری آقای مرسی با قاطعیت بیشتری موضع گرفته اند.

از سوی دیگر عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی و همچنین بشار اسد رئیس جمهوری سوریه از این رویدادها ابراز خرسندی کرده اند.
آقای مرسی در روز ۳۰ ژوئن ۲۰۱۲ اولین رئیس جمهوری اسلامگرای مصر شد. آن انتخابات که پس از خلع آقای مبارک برگزار می شد آزاد و عادلانه توصیف شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016