جمعه 14 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اسلامگرایان مصر به مراکز نظامی در سینا حمله کردند

اسلامگرایان افراطی مصر در پی برکناری محمد مرسی امروز به طور همزمان به پاسگاه های پلیس در صحرای سینا با خمپاره انداز و سلاح های خودکار حمله کردند که در نتیجۀ آن یک سرباز مصری کشته و شماری دیگر زخمی شدند. این در حالی است که پیش از این ارتش در این منطقه اعلام وضعیت اضطراری کرده بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرگزاری فرانسه،در شهر مرزی رفح اسلامگرایان علاوه بر پاسگاه پلیس به یک ساختمان اطلاعات ارتش مصر نیز یورش بردند. جراید اسرائیل ابراز امیدواری کرده اند که ارتش مصر بتواند اسلامگرایان افراطی این کشور را مهار کند. دولت آمریکا از ارتش مصر خواسته است که از دستگیری خودسرانۀ محمد مرسی و دیگر رهبران سازمان اخوان المسلمین خودداری ورزد و هر چه سریعتر حکومت قانونی و منتخب مصر را احیا کرده و به رسمیت بشناسد.

در این حال سازمان اخوان المسلمین نیز استقرار دولت پلیسی در مصر را شدیداً محکوم کرد و هواداران محمد مرسی فراخوانی برای برگزاری تظاهرات منتشر کردند.

فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه که برای انجام یک سفر رسمی در تونس به سر می برد خواستار بازگشت کثرتگرایی و وحدت و انسجام ملی در مصر شد. رییس جمهوری فرانسه از ارتش مصر خواست که هر چه سریعتر با رعایت آزادی و کثرتگرایی انتخابات پیش از موعد را در این کشور برگزار کند.
در پی برکناری و بازداشت محمد مرسی، پلیس نظامی مصر محمد بدیع رهبر فکری سازمان اخوان المسلمین این کشور را نیز دستگیر کرد. عدلی منصور در سخنانی به مناسبت انتصابش به عنوان رییس جمهور موقت مصر خود را حافظ منافع مردم توصیف کرد.

برکناری محمد مرسی توسط ارتش مصر هم نگرانی در مورد آیندۀ سیاسی این کشور را افزایش داده هم شکاف میان اسلامگرایان مصر را افزایش داده است. در نتیجۀ وضعیت جدید علاوه بر اخوان المسلمین متحدان افراطی آن نیز اعتبار و منزلت خود را در نزد جوانان مصری از دست خواهند داد که معتقدند تجربۀ حکومت محمد مُرسی، تجربۀ شکست بوده است. اکنون بیم آن می رود که کودتای ارتش علیه نخستین رییس جمهور منتخب مصر پس از سقوط حسنی مبارک بخشی از اسلامگرایان این کشور را به سوی راه حل های افراطی سوق دهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016